Presa italiana vehiculeaza stirea ca guvernul italian se pregateste sa aplice la sfarsitul lui februarie o majorare cu 2 eurocenti a pretului actual al motorinei, care deja a ajuns la 728,4 euro/1000 litri. Aceasta masura va aduce la buget o crestere a veniturilor cu 800 de milioane de euro, ca sa nu mai vorbim de faptul ca plata accizelor, corelata cu cea a TVA, va aduce si mai multi bani. Insa aceasta masura ar putea implica o scadere a consumului de carburant din Italia, pretul fiind deja mai mare decat in alte tari. Potrivit Centrului de Studii Confartigianato, Italia este pe locul 15 din cele 19 tari din Zona Euro in ceea ce priveste pretul motorinei industriale, insa a „sarit“ pe primul loc la pretul platit de companii, inclusiv accize, cu 1,144 euro/litru (0,526 euro cost industrial si 0,617 euro acciza – cea mai mare din Zona Euro), depasind Finlanda (1,091 euro/l), Belgia (1,063 euro/l), Franta (1,052 euro/l) si Grecia (1,041 euro/litru).
Si asta in conditiile in care impozitarea suplimentara a energiei nu este justificata din motive de mediu legate de principiul conform caruia "poluatorul plateste", deoarece taxa pe tona de emisii de CO2 din transportul rutier din Italia este oricum mai mare (19,1% din media pe primele patrutari din zona euro).
Initiativa guvernului a infuriat Conftrasporto-Confcommercio. Confederatia companiilor de transport defineste decizia ca fiind inacceptabila, sperand ca nu va viza si domeniul transporturilor. In acest caz, asa cum spune vicepresedintele Confederatiei, Paolo Ugge, operatorii pot declansa greva, stopand activitatea, mai ales ca nu e vorba numai de problema impozitarii, ci si de faptul ca, pe de o parte, nu se pot incheia acorduri cu guvernul, iar pe de alta au fost reduse fondurile structurale destinate acestui sector. „Acordurile stabilite trebuie respectate, asa cum e cazul, de exemplu, al compensatiei accizei pentru motorina.“ Presedintele Confederatiei subliniaza, de asemenea, si efectul de bumerang al masurii care ar forta operatorii din sector sa se aprovizioneze din strainatate, provocand reduceri ale veniturilor Statului italian.