În condițiile cererii slabe de transport maritim și capacității în exces, companiile din domeniu au mari probleme în a obține creșteri de tarife, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Container shipping surcharges back in fashion (upply.com)). Deoarece costurile lor cresc inclusiv din cauza situației geopolitice, iar rezultatele operaționale se deteriorează de câteva luni. Singura soluție pe care au găsit-o companiile de transport maritim este introducerea de suprataxe temporare pentru a compensa, măcar parțial, tarifele actuale mici.
Aceasta nu este o inițiativă nouă. După pandemia de Covid-19, companiile din domeniu au renunțat la suprataxe, deoarece tarifele au fost mai mult decât suficiente pentru a acoperi costurile. Dar acum situația este total diferită.
De la 1 ianuarie se așteaptă să intre în vigoare suprataxa pentru schema de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru emisiile de CO2. Dar la aceasta se adaugă una pentru riscuri de război, una pentru Golful Aden, una pentru Canalul Suez și una pentru eventuale congestii.
Deci, constată analiștii Upply, există o mare posibilitate ca suprataxele să devină o componentă tot mai importantă în achiziționarea serviciilor de transport containerizat de marfă. În unele cazuri, ele pot reprezenta 20% din tariful total. Expeditorii mari sunt într-o poziție puternică și pot încorpora aceste taxe în contractele lor anuale, iar pe piața spot suprataxele sunt adăugate la tariful de bază, și astfel se restabilește diferența dintre tarifele spot și cele contractuale și se corectează o anomalie despre care se crede că durează deja de prea mult timp.
Sursă foto: CMA CGM (https://www.cma-cgm.com/products-services/flyers)