În cadrul conferinței Transportatorilor auto și tractărilor auto, organizate de Iobaghini Express, managerul acestei companii, Alex Iobaghi, a prezentat sinteza costurilor operaționale pentru un vehicul care transportă trei autoturisme, în funcție de diverse kilometraje pe care le parcurge. Dacă se ajunge la 6.000 km/lună costul/km este de 0,724 de euro, iar dacă se ajunge la 14.000 km/lună este de 0,557 de euro, și pornind de la aceste repere, personalizate în funcție de cheltuielile fiecărei firme din domeniu și raportate la cursele și veniturile realizate, se poate determina ușor profitabilitatea activității.
Managerul Iobaghini Express explică faptul că în tabel sunt aproape toate costurile firmei sale și că pot avea cheltuieli mai mici operatorii care nu au rate de leasing, ci doar amortizare, care nu au birouri, nu au și casă de expediții, deci nici costuri cu asigurarea pentru aceasta, sau nu au sisteme de monitorizare a flotei, SSM și PSI. Toate acestea sunt sume mici, dar adunate contează.
Diferențe de costuri pot apărea și din taxele de drum. Firma orădeană plătește viniete anuale pentru România, Ungaria, Austria, Cehia și Slovacia, viniete lunare pentru Slovenia și Elveția, unde mașinile sale ajung mai rar, și în unele țări în afară de vinietă plătește dacă mașinile merg pe autostradă.
Reviziile se fac până în 30.000 km, la fiecare 2-3 luni, deci pentru firmele care așteaptă până la 40.000 km costurile scad. „Dar modul cum ai grijă de mașini contează, chiar dacă sunt costuri mai mari. Noi avem două utilitare care au aproape 900.000 km și au motoarele originale, deoarece am făcut reviziile la timp și am schimbat tot când a fost nevoie, numai cu piese originale. Pe când mașinile altor firme pot ajunge ca până la 600.000-800.000 km să schimbe 2-3 motoare.”
Utilitarele transportatorului orădean ajung la 9.000 km/lună sau chiar mai mult dacă șoferii stau acasă doar două zile între curse, valoare similară cu cea din 2022. „Însă de obicei ei vor să stea mai mult, așa că aici este loc de optimizare.”
Tariful minim este de 0,600 de euro/km față de 0,550 în 2022
În ceea ce privește tariful/km la care lucrează firma, acesta este de minimum 0,60 de euro, ajunge rar la 0,70 de euro și depinde de marca autoturismului transportat (dar numai dacă este vorba de modelele foarte scumpe sau de edițiile limitate, în cazul cărora se pot solicita câteva sute de euro în plus comparativ cu un model comun, însă și CMR trebuie să fie peste valoarea lor), de greutate (un Volkswagen Polo poate fi adus de la München la Oradea cu 450 de euro plus TVA, dar un Volkswagen Touareg ajunge și la 1.000 de euro, deoarece are 2.400 t și ocupă două poziții pe platformă) și de lungimea cursei (tot pentru un Polo se ajunge la 550-600 de euro dacă se transportă dinspre Berlin, Brehmen sau diverse orașe din Olanda sau Belgia spre Oradea).
În 2022 tariful minim era de 0,55 de euro/km, a crescut când s-a scumpit motorina până la 2,20-2,30 de euro/l și nu a scăzut la loc când combustibilul s-a ieftinit pentru câteva luni, deoarece oricum și alte costuri sunt acum mai mari. Adică s-a ajuns de la 500 la 550-600 de euro pentru transportul unei mașini. Dintre cheltuieli, cel mai mult a crescut cea cu șoferii, care în 2022 primeau o indemnizație de deplasare de 65-70 de euro/zi și în 2023 au ajuns la 80 și apoi la 85 de euro/zi. „Și tot e greu să-i găsim și să-i păstrăm. Cei care transportă 8-9 autovehicule pot ajunge și la 100 de euro/zi.”
Alex Iobaghi declară că nu este greu să renegocieze tarifele când unele costuri cresc, deoarece firma are mai mulți clienți și găsește până la urmă comenzi avantajoase.
În cadrul conferinței acesta a dat și exemplul a două curse, pentru a se analiza rentabilitatea lor. Prima, de la Oradea la Mioveni pentru încărcare și apoi la Köln pentru descărcare, adică 2.367 km, i-a adus firmei un venit de 1.350 de euro (0,56 de euro/km) prin transportul a trei mașini. Iar a doua, pe ruta Köln-Bremen-Kassel-München-Arad-Cluj-Napoca-Oradea, de 2.494 km, a adus venituri de 1.700 de euro, adică 0,68 de euro/km.
„Cursele de export sunt pe minus indiferent spre ce țară mergem”, subliniază Alex Iobaghi, „deoarece în general este vorba despre transport de autovehicule noi, pentru care toți dealerii au prețuri fixe cuprinse între 400 și 500 de euro/mașină – în funcție de cât de departe este destinația – în cazul unei platforme cu trei poziții. Și întotdeauna se găsește un transportator care să preia comenzile, deci nu se poate negocia tariful de export, astfel că acesta cel mult acoperă costurile, dacă nu cumva ieși chiar pe minus.”
Profitul vine din cursele de import, când se aduc și autoturisme second-hand, și noi cumpărate în leasing direct din străinătate pentru a nu se mai plăti TVA. Dar și mai rentabile sunt cursele intermediare, mai ales din Germania în Germania sau din Germania în Franța, unde se poate ajunge la 1.000 de euro pentru trei mașini transportate 300-400 km. După care se ia o comandă de România. „Din păcate, șoferii nu vor să plece prea mult de acasă și de aceea numărul curselor intracomunitare este mic.”
Planuri de extindere doar pentru casa de expediții, nu și pentru flota proprie
Iobaghini Express este prezentă pe piață din 2015, la început cu servicii de transport express de marfă cu vehicule de 3,5 t, apoi din 2019 cu tractări auto și transport auto și din 2020 și cu expediții. Pentru tractări auto, firma este specializată în intervenții rapide oriunde în Europa și oferă mașină la schimb, repatriere în România și asistență rutieră în caz de accidente sau defecțiuni.
Activitatea de tractări auto a început după ce o mașină proprie s-a defectat în sudul Franței și alta a avut daună totală și a trebuit să le aducă în țară apelând la un operator specializat. „Nu știam nimic despre tractările auto la acel moment, dar am cumpărat un Mercedes-Benz ML și o platformă Gala de 8 m lungime, cu două poziții, pe care le mai am și acum. Cererea de servicii a fost atât de mare în primele luni, încât am mai cumpărat o autoplatformă Iveco pe care, la fel, o avem și acum, și încă două trailere Gala.”
Casa de expediții a fost înființată deoarece cererea de transport era mare și firma nu voia să mai cumpere mașini din cauza crizei de șoferi. În prezent flota proprie este formată, în afară de vehiculele pentru transport/tractări auto, din patru dubițe de 3,5 t pentru mărfuri generale, iar prin casa de expediții poate dispune de 400-500 de trailere, de la circa 150 de colaboratori care au fiecare 1-6 mașini și acoperă întreaga Europă. Astfel se ajunge la aproximativ 25 de curse/lună. Alex Iobaghi explică faptul că transportul auto și tractările auto nu sunt un domeniu atât de dezvoltat ca transportul de mărfuri generale și nu se găsesc ușor trailere în toate țările. Se găsesc în Germania, Belgia, Olanda și poate Franța, dar în Spania și Portugalia mai puțin, astfel că acoperirea întregului continent prin colaboratori este un avantaj important pe care îl oferă casa de expediții orădeană.
În ceea ce privește flota proprie, nici de acum înainte nu sunt planuri de extindere, din cauza lipsei de șoferi și a faptului că din 2026 devine obligatorie echiparea cu tahograf digital a utilitarelor de 3,5 t. În plus, „experiența din ultimul timp arată că se găsesc greu comenzi de transport pentru trei poziții. Dacă aș avea platforme cu 8-9 locuri ar fi altceva. Casa de expediții, pe de altă parte, merge bine și aș vrea să o extind, să găsesc noi clienți și să o promovez mai mult.”