Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costuri cu peste 20% mai mici în 2023 față de 2022 pentru camioanele franceze pe gaz

Conform unei analize referitoare la costurile de transport rutier de marfă ale firmelor franceze din 2021 încoace și la ce se estimează că le așteaptă în 2024, pe care a realizat-o recent CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), creșterea (fără a lua în calcul carburantul) a fost de 10,4% în 2022 față de 2021 și de 5,2% în 2023 față de 2022 și va fi de 3,8% în 2024 pentru autotractoarele diesel care fac transport pe distanțe lungi, de 10,6%, 5,2%, respectiv 3,9% pentru cele pe GPL care fac transport pe distanțe lungi, de 11,3%, 5,3%, respectiv 3,8% pentru cele pe motorină care fac transport regional, de 11,7%, 5,2%, respectiv 3,8% pentru cele pe CNG care fac transport regional, și de 11,6% 5,1%, respectiv 3,9 pentru șasiurile diesel pentru transport regional.

Astfel, costurile de transport în afara carburantului reprezintă în 2021 între 78,5% (pentru autotractoarele pe motorină pentru transport pe distanțe lungi) și 84,8% (pentru șasiuri pe motorină care fac transport regional) din costurile totale ale unui vehicul, în 2022 între 66,8% (pentru un autotractor pe GPL pentru distanțe lungi) și 81,5% (pentru un autoșasiu) și în 2023 între 61,6% (pentru un autotractor pe GPL pentru transport pe distanțe lungi) și 80,0% (pentru un șasiu diesel pentru transport regional).

Dacă se include și carburantul, creșterea de costuri a fost cuprinsă, în 2022 față de 2021, între 14,3% în cazul șasiurilor pe motorină pentru transport regional și 21,9% în cazul autotractoarelor pe CNG pentru transport regional, iar în 2023 față de 2022 între 3,6% în cazul autotractoarelor diesel pentru transport pe distanțe mari și 3,9% pentru șasiuri. Dar camioanele pe GPL au înregistrat o scădere de costuri de 24,2%, iar cele pe CNG una de 23,0%.

Prețul motorinei nu a avut o evoluție liniară în 2023, amintește CNR, ci a fost mai mare cu 2,4% în ianuarie față de decembrie, a scăzut constant până în mai (-14,3%) și a crescut din nou cu 17,4% până în septembrie, pentru ca în octombrie să scadă iar cu 2,5% și să fie cu 0,5% mai mare decât la finalul anului trecut, care a fost un an record din acest punct de vedere.

Pentru 2024 se estimează că prețul barilului va crește de la 82 de dolari/baril în 2023 la 86, dar CNR consideră că prețul motorinei rămâne prea fluctuant și incert pentru a lansa vreo ipoteză. Gazul natural a fost, ca medie anuală, cu 108,1% mai scump în 2022 decât în 2021, iar în 2023 s-a ieftinit cu 39,2% față de 2022. Nici acești combustibili și nu au avut o evoluție constantă, ci prețul a scăzut brusc în februarie 2023, cu 36% față de ianuarie, după care a scăzut lent și constant în următoarele șapte luni. Nici în privința gazului natural CNR nu lansează ipoteze pentru 2024.

Articole similare

Ad