Conform unei analize referitoare la costurile de transport rutier de marfă ale firmelor franceze din 2021 încoace și la ce se estimează că le așteaptă în 2024, pe care a realizat-o recent CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), creșterea (fără a lua în calcul carburantul) a fost de 10,4% în 2022 față de 2021 și de 5,2% în 2023 față de 2022 și va fi de 3,8% în 2024 pentru autotractoarele diesel care fac transport pe distanțe lungi, de 10,6%, 5,2%, respectiv 3,9% pentru cele pe GPL care fac transport pe distanțe lungi, de 11,3%, 5,3%, respectiv 3,8% pentru cele pe motorină care fac transport regional, de 11,7%, 5,2%, respectiv 3,8% pentru cele pe CNG care fac transport regional, și de 11,6% 5,1%, respectiv 3,9 pentru șasiurile diesel pentru transport regional.
Astfel, costurile de transport în afara carburantului reprezintă în 2021 între 78,5% (pentru autotractoarele pe motorină pentru transport pe distanțe lungi) și 84,8% (pentru șasiuri pe motorină care fac transport regional) din costurile totale ale unui vehicul, în 2022 între 66,8% (pentru un autotractor pe GPL pentru distanțe lungi) și 81,5% (pentru un autoșasiu) și în 2023 între 61,6% (pentru un autotractor pe GPL pentru transport pe distanțe lungi) și 80,0% (pentru un șasiu diesel pentru transport regional).
Dacă se include și carburantul, creșterea de costuri a fost cuprinsă, în 2022 față de 2021, între 14,3% în cazul șasiurilor pe motorină pentru transport regional și 21,9% în cazul autotractoarelor pe CNG pentru transport regional, iar în 2023 față de 2022 între 3,6% în cazul autotractoarelor diesel pentru transport pe distanțe mari și 3,9% pentru șasiuri. Dar camioanele pe GPL au înregistrat o scădere de costuri de 24,2%, iar cele pe CNG una de 23,0%.
Prețul motorinei nu a avut o evoluție liniară în 2023, amintește CNR, ci a fost mai mare cu 2,4% în ianuarie față de decembrie, a scăzut constant până în mai (-14,3%) și a crescut din nou cu 17,4% până în septembrie, pentru ca în octombrie să scadă iar cu 2,5% și să fie cu 0,5% mai mare decât la finalul anului trecut, care a fost un an record din acest punct de vedere.
Pentru 2024 se estimează că prețul barilului va crește de la 82 de dolari/baril în 2023 la 86, dar CNR consideră că prețul motorinei rămâne prea fluctuant și incert pentru a lansa vreo ipoteză. Gazul natural a fost, ca medie anuală, cu 108,1% mai scump în 2022 decât în 2021, iar în 2023 s-a ieftinit cu 39,2% față de 2022. Nici acești combustibili și nu au avut o evoluție constantă, ci prețul a scăzut brusc în februarie 2023, cu 36% față de ianuarie, după care a scăzut lent și constant în următoarele șapte luni. Nici în privința gazului natural CNR nu lansează ipoteze pentru 2024.