Studiul anual realizat de Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) referitor la transportul rutier pe distanțe lungi din această țară din 2022, citat de Upply (French road transport figures for 2022 (upply.com)), indică o creștere a costurilor fără precedent atât în ceea ce privește generalizarea – toate elementele costurilor de operare ale unui vehicul au crescut – cât și amploarea ei.
Costurile cu remunerația medie brută a șoferilor au crescut cu 9,7% față de 2021, iar cele cu indemnizațiile de deplasare cu 7,9%. În 2022, costul cu șoferii a reprezentat 34,2% din costul total de operare pentru un vehicul, iar remunerația medie lunară a unui șofer de cursă lungă cu normă întreagă a fost de 2.916 euro, cu 23,3% mai mare decât în urmă cu 10 ani, pe fondul unei creșteri medii anuale de 2,1%.
Costul/km al carburantului a crescut cu 21,5% față de 2021, ajungând de la 0,339 la 0,412 euro, cel cu anvelopele cu 6,9%, de la 0,029 la 0,031 de euro, cel cu întreținerea și reparațiile cu 15,4%, de la 0,078 la 0,090 de euro, cel cu taxele de drum cu 4,6%, de la 9.968 la 10.429 de euro/an, cel cu achiziția camionului cu 6,2%, de la 92.656 la 98.381 de euro, cel cu achiziția semiremorcii cu 11,9%, de la 29.167 la 32.627 de euro, și cel cu asigurarea cu 1,9%, de la 2.752 la 2.804 euro/an.
Datele disponibile pentru 2023 arată că a continuat creșterea costurilor, care în august a fost în medie de 5,7% față de august 2022 pentru camioanele diesel și de 5,5% pentru cele pe CNG sau LNG, exceptând combustibilul.
Dacă este inclus carburantul, creșterea costurilor este mai mică, deoarece motorina, după ce a atins un vârf în octombrie 2022, a scăzut cu 31,3% până în mai 2023, înainte de a crește iar cu 12,6% în mai și august.
Scăderea este și mai spectaculoasă pentru CNG, cu 44,6% din iulie 2022 până în iulie 2023 și cu 49,8% din decembrie 2022 până în prezent.
Aproape toate celelalte elemente de cost sunt, de asemenea, în creștere în 2023, mai ales taxele de autostradă, care au crescut cu 4,95% la 1 februarie 2023 pentru vehiculele din clasa 4. În plus, în 2022 doi indicatori au demonstrat scăderea activității firmelor franceze: kilometrajul mediu a fost cu 3,4% mic decât în 2021 și factorul de încărcare cu 0,6%. Iar productivitatea unui vehicul, rezultat al înmulțirii celor două valori, a scăzut cu 4,2% între 2021 și 2022, ceea ce afectează mai ales companiile mari chestionate de CNR, cele cu peste 50 de angajați, unde scăderea medie a fost de 8,3%. Totuși, acest declin ar putea fi și rezultatul strategiilor voluntare de repoziționare pe relații regionale sau pe piețe interne pentru a găsi surse de profitabilitate, care sunt mai complicat de obținut în transportul pe distanțe lungi, și tocmai companiile mari este posibil să fi implementat mai frecvent astfel de strategii. În orice caz, din 2007 încoace, distanța medie a scăzut constant, până la o scădere totală de 27,7%.