Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gazul natural rămâne o soluție viabilă în drumul către zero emisii

Proiectul de construcție a primei rețele de stații de alimentare cu gaz natural comprimat din România s-a încheiat cu succes. Investiția totală a fost realizată de firma Denisson Energy și se ridică la 6,5 milioane de euro, din care 4,4 milioane de euro reprezintă co-finanțare de la Comisia Europeană. Harta stațiilor CNG pentru încărcarea vehiculelor grele include orașele Constanța, București, Pitești, Sibiu, Deva, Arad, Timișoara, Drobeta Turnu Severin și Craiova, plus Râmnicu-Vâlcea, unde fusese construită anterior prima stație CNG publică din țară.

Gazul natural continuă să reprezinte o alternativă mai puțin poluantă la motorină și accesibilă din punct de vedere financiar, chiar dacă nu mai este atât de susținut de către Comisia Europeană, care apasă tot mai tare pedala electrificării, în ciuda problemelor serioase ce țin de lipsa infrastructurii de alimentare și a costului uriaș al tehnologiei. Totuși, gazul și-a consolidat poziția ca energie de tranziție spre economia verde în special odată cu votul Parlamentului European, din iulie anul trecut, în urma căruia Comisia Europeană a decis ca energia nucleară și gazele naturale să fie acceptate drept carburanți alternativi.

În aceste condiții, proiectele pe gaz merg mai departe, astfel că în România a fost finalizată construcția primei rețele de stații publice de alimentare cu gaz natural comprimat, inițiată de Denisson Energy. Momentul a fost marcat de organizarea, la București, a evenimentului „Energie de Tranziție”. Avem astfel zece stații, situate pe principalele coridoare de tranzit către Europa Occidentală, iar extinderea rețelei va continua în viitor cu construirea de noi stații CNG la Cluj-Napoca și Brașov, plus alte două la București. „Dezvoltarea stațiilor este vitală pentru stabilitatea ecosistemului de transport din România, mai ales că, în acest moment, țara noastră este pe locul doi în Europa în ceea ce privește rezervele de gaze naturale și pe primul loc în Europa Centrală și de Est. Odată cu exploatarea resurselor din Marea Neagră, România își propune să ajungă cel mai mare producător de gaz din Europa, în 2027”, a declarat Dumitru Becșenescu, președintele NGVA România.

În Europa sunt operaționale în prezent peste 4.000 de stații CNG, dintre care cele mai multe în Italia (1.444). Spre deosebire de noi, vecinii bulgari au deja o infrastructură de alimentare cu gaz foarte bine dezvoltată (119 stații), care acoperă întreg teritoriul țării.

„Din 2027, România va fi un hub energetic. Vrem să transformăm țara într-o sursă activă de energie în viitorul apropiat. Există legislație prin Cadrul național de politică pentru dezvoltarea pieței în ceea ce privește combustibilii alternativi în sectorul transporturilor și pentru instalarea infrastructurii relevante în România”, a declarat Pavel-Casian Nițulescu, secretar de stat în cadrul Ministerului Energiei.

„În comparație cu vehiculele care consumă carburant tradițional, combustibilii alternativi ajută la reducerea semnificativă a emisiilor. La nivelul Europei, opțiunea CNG este una viabilă încă din anii ‘90. Potențialul de reducere a emisiilor datorat vehiculelor cu CNG și biometan, până în 2030, este de înjumătățire. Dar problema poluării trebuie privită mai departe de granițele Europei, iar consensul în reducerea emisiilor provocate în urma transportului trebuie să fie o prioritate”, a subliniat MariaRosa Baroni, președintele World Gas Mobility Council.

Nișa CNG nu poate fi acoperită de vehiculele electrice

La nivelul Uniunii Europene, vehiculele cu motoare cu ardere internă (ICE) sunt înlocuite progresiv cu modele electrice, chiar dacă ritmul nu este atât de susținut pe cât ar trebui pentru a atinge standardele de emisii de CO2 impuse de Comisia Europeană. Propulsia pe gaz rămâne însă o alternativă viabilă acolo unde vehiculele electrice cu baterii (tip BEV) nu corespund aplicațiilor de transport, astfel că putem spune că asistăm la o trecere progresivă spre bioCNG (gaz natural comprimat bio), a arătat Andrei Gagea, Business Director IVECO România. Sunt foarte multe țări europene unde biogazul este folosit deja în proporție mare (Danemarca, Suedia, Olanda, Marea Britanie), iar cota de piață medie a acestui combustibil alternativ la nivelul UE a atins deja 17%.

Se estimează ca proporția vehiculelor comerciale ușoare electrice pe baterii din totalul vânzărilor de comerciale noi să crească progresiv până în 2035, în timp ce vânzările de camioane diesel vor scădea constant, urmând să ajungă sub 50% până în 2030.

„Gazul este în prezent singura alternativă viabilă la motorină și va continua să crească pe termen mediu și lung, datorită disponibilității tot mai mari a bio-metanului. Foarte important, emisiile de CO2 în cazul vehiculelor pe CNG sunt reduse cu 15% comparativ cu modelele similare diesel.”

IVECO este pionier în transportul pe gaz natural din Europa, cu o plajă de motorizări disponibile de la 3 la 13 l și 140-460 CP, respectiv cu o cotă de piață de 50% pe segmentul utilitarelor ușoare, de 100% pe gama comercială medie (11-16 t) și de 50% pe gama grea.

Combustibilii alternativi – gazul natural, biometanul, biodieselul FAME (ester metilic al acizilor grași) și uleiul vegetal hidrogenat (HVO) – au performanțe bune în ceea ce privește propulsia și asigură emisii de CO2 reduse semnificativ comparativ cu motorina (în special biometanul și HVO, de până la 90%). În România este disponibil deocamdată doar gazul natural, comprimat sau lichefiat.

Scania oferă motoare Euro 6 alimentate cu gaz de la 9 la 13 l, cu capacități de 280, 320, 340 și 410 CP, fiind mai silențioase decât propulsoarele diesel. Gama de aplicații este foarte largă și include distribuție urbană și regională de mărfuri generale, transport frigorific, colectare deșeuri, transport de containere și altele. Din 2019 și până în prezent, Scania Black Sea Unit a vândut 340 de vehicule CNG, a declarat Benoit Tanguy, managing director Scania România și Bulgaria.

De altfel, operatorii de transport cu flote de vehicule pe gaz prezenți la eveniment au confirmat beneficiile în materie de cost și exploatare. „Am achiziționat primul camion alimentat cu CNG încă din 2019, când lipsa intrastructurii a fost o mare provocare. Suntem fericiți că nu mai avem această problemă. Credem că gazul va rămâne o soluție de tranziție către reducerea emisiilor de CO2 în următorii ani, ținând cont de faptul că piața mașinilor electrice nu este pregătită să ofere soluții de transport pe distanțe lungi. În prezent, CNG este cel mai profitabil combustibil, cu un preț cu 15% mai redus decât motorina”, a declarat Alexandru Păun, co-fondator Blue River.

Pe lângă avantajele de mediu, transportatorii din România care folosesc camioane alimentate cu combustibil alternativ vor economisi între 5.000 și 7.000 de euro pe an doar din reducerea taxelor de drum pe cele mai circulate rute internaționale, care leagă România de Franța sau Benelux. În plus, consumul mai mic al motoarelor pe gaz comparativ cu cele pe motorină aduce o reducere semnificativă a costurilor de operare (chiar dacă gazul s-a scumpit destul de mult în ultimii doi ani), iar autonomia este crescută cu 15 procente.

Articole similare

Ad