Ford Trucks înlocuiește bătrânul Ford Cargo cu un model adus la standardele tehnologice din 2024. Deși plănuit de mult timp, momentul lansării noii generații de rigide Ford Trucks a fost întârziat pentru a prinde și echiparea cu toate sistemele de asistență la condus cerute de noul Regulament de Siguranță Rutieră (GRS 2). Cu o nouă gamă de cabine de zi și de dormit, noul F-Line crește simțitor nivelul confortului în cabină, dotările fiind similare cu cele disponibile pe F-Max, modelul pentru transport pe distanțe lungi. Și F-Line include o cabină cu două banchete de dormit, pentru transport pe distanțe lungi, însă are o lățime de 2,2 m (față de 2,5 m cât are F-Max). De aceea focusul pentru F-Line nu este transportul internațional, ci cel de distribuție, construcțiile, salubritatea și alte tipuri de transport specializat. Ford Trucks are o cotă de piață bună în România pe aceste segmente, astfel că noua serie F-Line, mult mai performantă și mai confortabilă, cu servicii de conectivitate și Uptime incluse în standard, va avea cu siguranță un cuvânt de spus în distribuția cotelor de piață din 2024.
Ford Trucks a prezentat Seria F-Line la mijlocul lui octombrie în Antalya, în cadrul unui eveniment exclusivist, la care a participat presa locală, juriul International Truck of the Year, rețeaua de dealeri europeni și câțiva clienți.
Noua serie F-Line a ridicat nivelul de tehnologie și confort al gamei de distribuție și construcții aproape de F-Max, vârful de lance pentru transport internațional, recompensat cu premiul Camionul Anului în 2019.
Emrah Duman, Ford Trucks Leader, a subliniat că Ford Trucks oferă inovație în ceea ce privește produsele și serviciile sale, „viziunea companiei fiind de a crea valoare cu cele mai eficiente soluții de transport. Rezultatele bune obținute de Ford Trucks în Turcia și pe toate celelalte piețe internaționale cresc de la an la an, datorită produselor inovative și tehnologiei oferite. Noua gama F-Line, proiectată în linie cu cerințele clienților noștri, introduce, de asemenea, o serie de inovații menite să crească performanța și confortul în utilizare. Experiența de condus este mult mai bună, grație sistemelor noi de siguranță și de asistență a șoferului, precum și conectivității.”
Design inspirat de F-Max
La exterior caroseria este înnoită total: grila radiatorului, bara de protecție, farurile, ușile și oglinzile retrovizoare copiază stilul lansat cu Ford F-Max. Ca noutate, F-Line oferă posibilitatea de personalizare a culorii și formei grilei, opțiune care va fi extinsă curând și la F-Max Luminile de ceață sunt foarte puternice încât pot ilumina pe timpul nopții fără a folosi farurile. Oglinzile exterioare extind practic linia parbrizului, iar parasolarul crește confortul la condus pe timpul zilei. Suspensia pneumatică a cabinei crește confortul șoferului chiar și pe drumuri denivelate.
Cele trei trepte de acces exterioare sunt iluminate dând indicații asupra dimensiunii cabinei de 2,2 m lățime. Mai înguste cu 30 cm față de cabina F-Max, cabinele F-Line au un aspect „musculos” – așezate pe șasiurile robuste pentru construcții sau uz municipal – mai sportiv, aerodinamic, care combină puterea cu stilul, în timp ce accesul în și din cabină este facil, cu treapta inferioară aproape de sol (la modelul de construcții ultima treaptă este rabatabilă pentru ca, în cazul în care camionul trece peste obstacole înalte, să nu se deterioreze).
Caroseria F-Line este mai aerodinamică, având bară de protecție construită din mai multe părți pentru a reduce costurile și timpul necesar unei reparații în cazul unei daune. Spoilerul de deasupra cabinei sparge curentul de vânt și-l aruncă peste caroserie cu scopul de a minimiza frecarea cu aerul și, implicit, de a îmbunătăți economia de combustibil. În același scop, Ford Trucks propune paravânturi laterale ca dotare opțională, care, pe lângă consumul redus, au ca avantaj și aspectul mai frumos al mașinii.
Greutatea totală a vehiculului este mai mică decât a unui F-Max, cabina cu acoperișul coborât oferind posibilitatea preluării unei sarcini utile mai mari.
Tapițeria interioară – capitonajele, scaunele și bancheta de dormit (la modelel comandate cu cabină de dormit) – beneficiază de materiale noi, mai aspectuoase și mai plăcute la atingere. Scaunele sunt echipate cu suport lombar, cotiere și sistem de încălzire, fiind acoperite cu țesături noi și care se păstrează curate mai mult timp.
Volanul este micuț, după modelul F-Max, multifuncțional, șoferul având posibilitatea de a comanda unele funcții ale camionului de pe butoanele ușor de accesat de pe volan, în timp ce celelalte comenzi au fost dispuse sub formă de butoane sub ecranul multimedia.
O atenție deosebită a fost acordată și distribuției bune a spațiilor de depozitare, care se găsesc pe bord, pe consola centrală și pe panourile interioare ale ușilor.
Noua generație F-Line oferă un ecran multimedia de 9 inch, dispus în mijlocului panoului de bord, care permite șoferilor să navigheze prin funcțiile de infotainment, climă, radio etc. Șoferul își poate conecta telefonul la acest ecran folosind Android Auto sau CarPlay. Noul panou de bord permite accesarea unor date importante precum nivelul de AdBlue, consumul instant de combustibil, viteza medie și orele de funcționare a motorului. Pornirea se face cu o nouă cheie de acces, iar șoferul se bucură de mai multe conexiuni USB de tip A sau C.
F-Line este disponibil cu mai multe tipuri de cabine cu 1-2 banchete de dormit sau niciuna, cu acoperiș coborât sau înălțat, cu sisteme de aer condiționat îmbunătățit și încălzitor de cabină în staționare standard, pentru a oferi șoferilor confort atunci când este frig sau cald. Versiunea autotractor 1845 cu acoperiș înălțat este ofertată chiar și pentru transport pe distanțe lungi pentru firmele care vor o variantă mai atractivă din punct de vedere al prețului față de F-Max.
Motoare, transmisie și axe de producție proprie, pentru un control absolut al performanței și eficienței
Familia F-Line constă din 3 modele – autocamioane specializate, vehicule pentru construcții și autotractoare – și cuprinde o gamă versatilă de autocamioane 4×2, 6×2, 8×2, autotractoare 4×2 și 6×4 și camioane de construcții 6×4 și 8×4, care promit performanțe de excepție în transportul comercial.
Noua familie F-Line este echipată cu o serie nouă de motoare și transmisii produse in-house de Ford Trucks. Motorul Ecotorq a fost dezvoltat în două variante de 9 și 12,7 litri, fiind disponibile trei puteri maxime: 330 CP (cu cuplu maxim de 1.400 Nm), 420 CP (cu cuplu maxim de 2.150 Nm) și 450 CP (cu cuplu maxim de 2.300 Nm pentru modelul 4×2 și 2.500 Nm pentru modelul 6×4).
Motoarele de 9 l sunt completate de cutii de viteze cu 9 trepte provenite de la doi producători: cutiile manuale de viteză sunt furnizate de Eaton, în timp ce cutiile automate cu 9 trepte sunt ZF.
Toate modelele echipate cu motoare Ford Ecotorq de 13 l sunt echipate cu transmisii automatizate cu 16 trepte de viteză, produse in-house, de Ford Trucks, și cu axe, de asemenea, produse de Ford. Pentru aplicațiile în care cutia manuală este preferată, Ford Trucks propune transmisii ZF, tot cu 16 viteze.
Motorul Ecotorq de 12,7 l – disponibil atât în variante autotractor pentru operațiuni de transport, pe distanțe medii și lungi, cât și pentru construcții – oferă o frână de motor cu o putere maximă de 320 kW, în timp ce motorul de 9 l (330 CP), propus pentru operațiunile de distribuție și construcții, integrează o frână de motor cu o putere de 220 kW.
Eficiența seriei F-Line este îmbunătățită de o frână auxiliară cu performanțe bune de frânare, asigurând o coborâre mai stabilă și mai confortabilă pe pantele lungi. Dacă transmisiile ZF integrează Intarderul propriu, transmisiile Ford Trucks pot fi însoțite opțional de un retarder hidraulic produs de Voith. În plus, sistemul de frânare cu discuri, standard pe toate vehiculele ADR, oferă un avantaj în ceea ce privește sarcina utilă.
Transmisia Ford Ecotorq cu 16 trepte de viteze asigură o performanță optimă a retarderului. Capacitatea de lubrifiant necesară funcționării exacte a transmisiei automate a fost redusă pentru un cost de operare mai mic.
Varianta autotractor 4×2 oferă posibilitatea unei șei de cuplare ajustabile, de la 980 la 1.250 mm. Autotractoarele 6×4 au șaua de cuplare cu înălțime variabilă de la 1.350 la 1.450 mm. Pentru varianta 4×2 opțional se poate adăuga un rezervor de combustibil de 450 l la cel standard de 600 l. Pentru modelul 6×4 există opțiunea unui rezervor de 400 l precum și unul de 920 l.
În plus față de versiunile standard și cele cu consolă spate extinsă, vehiculele cu ampatament lung cu rezervor de combustibil pe partea opusă și cu partea dreaptă liberă pentru suprastructuri/macarale etc. sunt proiectate pentru a corespunde mai multor tipuri de activități.
Rapoarte de funcționare și diagnosticare online gratuite pentru clienți
Noua serie F-Line este mai eficientă grație conectivității asigurate de sistemul ConnecTruck, oferit și pe F-Max. Prin intermediul acestui sistem clienții se pot conecta cu vehiculul lor în orice moment prin portalul web dedicat sau cu telefonul mobil. Vehiculele sunt monitorizate permanent, astfel că managerii de flotă pot primi date în timp real legate de poziționarea camioanelor, consum, indicatori tehnici de funcționare ai vehiculului etc. Condiția este ca proprietarul camionului să își dea acordul pentru monitorizare. În acest caz primirea rapoartelor de consum, performanță, mod de conducere etc. este complet gratuită în primii ani după lansare. Doar serviciul Uptime, care presupune diagnosticarea on-line a vehiculelor și comunicarea cu dispeceratul în cazul unei defecțiuni sau erori, însoțită de programarea în service-ul cel mai apropiat pentru remedierea erorii sau defecțiunii, se va plăti în câțiva ani, pentru moment și acest serviciu fiind oferit gratuit clienților Ford Trucks.
Pregătit pentru normele de siguranță rutieră obligatorii din 2024
Pentru că în Uniunea Europeană în iulie 2024 intră în vigoare noul Regulament General de Siguranță Rutieră II (GRS II), Ford Trucks a legat lansarea noii game de autoșasiuri cu actualizarea sa și în ceea ce privește noile sisteme de siguranță rutieră care devin obligatorii în Europa: Blind Spot Information System – sistemul de alertare în cazul în care există un pieton sau biciclist în punctul mort, camera pentru marșarier, Traffic Sign Recognition System, sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri (Tire Pressure Monitoring System), Emergency Stop Signal și pregătirea Alcohol Interlock, care nu permite pornirea camionului dacă șoferul a consumat băuturi alcoolice, oferă o conștientizare sporită și măsuri de siguranță proactive, garantând o călătorie sigură pe fiecare segment de drum.
De asemenea, sistemul de asistență la coliziune cu pietonii, Cruise-Controlul Adaptiv cu funcție Stop & Go, sistemul de asistență automată pentru faza lungă, sistemul de avertizare la încălcarea benzii de circulație și avertismentul la somnolență contribuie la creșterea nivelului de siguranță al vehiculului, dar presupun și investiții importante din partea producătorilor, care se vor regăsi parțial în prețul de vânzare al camioanelor noi din 2024.
Creșterea de preț va fi și mai însemnată în cazul Ford Trucks F-Line, care nu dispunea de multe dintre aceste sisteme la generația actuală de camioane Ford Cargo. Peste aceste sisteme de siguranță, costul cu creșterea nivelului de performanță și confort se va regăsi cu siguranță în prețurile noii game din 2024. Prețurile vor fi comunicate de dealeri după lansarea pe piață estimată pentru martie 2024. În România camioanele Ford Trucks sunt comercializate prin AIC Trucks.
O Ediție Limitată F-Max Select
În martie Ford Trucks lansează o ediție specială F-Max Select care se va produce numai în 400 de unități. Pornind de la autotractorul F-Max 4×2 cu motor Ford Ecotorq de 12,7 litri Euro 6 E, care dezvoltă o putere de 500 CP și un cuplu maxim de 2.500 Nm, noua serie limitată vine cu caroserie în două culori – negru și bronz – fiind un simbol al luxului, grație culorii bronz auriu care evidențiază cabina, logoul F-Max, carcasa oglinzilor și fustele laterale de pe șasiu. Cu toate echipările disponibile pe lista de opționale F-Max, ediția limitată Select include și noutățile abia introduse pe Seria F-Line și care vor echipa pe viitor și F-Max: toate echipările de siguranță cerute de Regulamentul de Siguranță Generală (GSR II) care devin obligatorii din iulie 2024, cât și noul panou complet digital de bord.
„Tușe” bronz-aurii găsim și la interiorul cabinei, unde scaunele cu tapițerie din piele neagră sunt speciale pentru această serie limitată; panoul de bord este negru, ca și podeaua, altfel în culori deschise.
Bancheta de dormit este și ea superioară modelului de serie, volanul este îmbrăcat în piele și are inserții metalice bronz pe zona de comenzi. Pe ușa din stânga apare numărul camionului din seria limitată la 400 de unități, inserții de bronz apărând și pe mânerele de deschidere a ușilor. Prețul acestei ediții limitate va fi comunicat de dealerii Ford Trucks pentru fiecare piață la începutul anului următor.