
După ce modelele Kangoo și Citan au câștigat împreună trofeul International Van of the Year 2022, lansarea versiunilor electrice s-a făcut decalat pentru cele două modele. Deși Mercedes-Benz Vans deține propria platformă electrică pentru vanurile mari, în cazul eCitan s-a mers pe „rețeta franceză”, mai ales că Renault este unul din pionierii electrificării vanurilor, Kangoo fiind primul van electric desemnat International Van of the Year. Abia cu a doua generație a Kangoo Electric, conceput din start ca un vehicul propulsat pe baterii electrice, Mercedes-Benz Vans a scos o versiune eCitan, care folosește trenul de rulare dezvoltat de Renault – șasiul, motorul electric și bateriile, care asigură o autonomie de până la 292 km – îmbunătățit cu sisteme de suspensie și direcție de producție proprie. Nivelul de siguranță este ridicat peste standardele legale, iar șoferul dispune de experiența MBUX, elemente de confort specifice celorlalte modele Mercedes-Benz, mai ales în varianta Tourer.
La doi ani după lansarea noului Citan pe motorină, Mercedes-Benz Vans propune pieței de distribuție versiunea electrică, ce oferă același exterior compact, în condițiile unei capacități de încărcare ridicate, la același nivel cu cel al modelului pe motorină.
Motorul electric dezvoltă o putere maximă de 90 kW (122 CP) și un cuplu de 245 Nm, disponibil imediat după pornire, ceea ce permite o accelerație puternică. Bateria litiu-ion are o capacitate utilă de 45 kWh și este poziționată în partea inferioară a caroseriei, în fața punții spate, bine protejată împotriva accidentelor. Poziționarea celor 8 module ale bateriei sub podea permite menținerea aceluiași volum util precum modelul diesel (2,9 m3), cu o sarcină utilă de 544 kg pentru eCitan furgon cu lungimea standard de 4.498 mm. Modelul cu ampatament lung (4.922 mm) are o capacitate mai ridicată de transport: 3,6 m3, respectiv 722 kg (cu grilaj despărțitor între cabină și compartimentul de marfă). În funcție de model, autonomia este de până la 292 km conform WLTP.
eCitan se poate încărca peste noapte la o priză obișnuită cu curent alternativ (AC) la 11 kW sau, opțional, la 22 kW prin intermediul încărcătorului de la bord, dar și la o sursă de curent continuu, cu o putere maximă de până la 80 kW. În acest caz, bateria ajunge de la 10% la 80% într-un interval de timp de numai 38 de minute. Un conector CCS (Combined Charging Systems) este disponibil opțional pentru încărcarea în curent alternativ și continuu. Acesta este situat în partea din față, sub steaua Mercedes.

eCitan Panel furgon – încăpător și ușor de încărcat
O ușă glisantă cu deschidere largă și o înălțime redusă a pragului de încărcare de 57 cm permit accesul convenabil la interior și încărcarea ușoară a vehiculului. Deoarece ușile glisante sunt deosebit de practice în spațiile de parcare înguste, la cerere este disponibilă o a doua ușă. Compartimentul de încărcare este, de asemenea, ușor accesibil și în partea din spate, cu uși fracționate care pot fi blocate la 90O și 180O. Un hayon este disponibil ca opțiune. Pe lângă peretele despărțitor fix (care poate avea și fereastră) între cabina șoferului și compartimentul de încărcare, este disponibilă și o partiție pivotantă, prin care pot trece mărfurile mai lungi. Cu scaunul pasagerului rabatat, aici se pot încărca mărfuri de până la 3,05 m lungime (în versiunea standard), respectiv 3,41 m (L2).
Ce nu este disponibil pe modelul german este inovația Renault Open Sesame – care extinde deschiderea ușii laterale cu spațiul oferit de ușa pasagerului, datorită construcției speciale care elimină montantul lateral al cabinei – oferită doar pe modelele mărcii franceze.


Interior îmbunătățit cu elemente de design și echipări Mercedes-Benz
La interior, eCitan arată identic cu modelul diesel, diferența făcând-o afișajul de bord, care oferă detalii despre consumul de energie și autonomia disponibilă. De asemenea, șoferul poate alege între două moduri de conducere (Confort sau Eco), care se acționează de la un buton de pe bord, și trei niveluri de recuperare a energiei la frânare (D-/ D / D+), la fel ca și Renault Kangoo, deși vanurile mai mari produse de MB Vans sunt mult mai versatile din punct de vedere al performanțelor dinamice versus autonomie, cu 3 moduri de conducere și 5 de frânare.
Pornirea se face automat în modul Confort, însă șoferul poate schimba în Eco, dacă dorește să obțină o autonomie mai bună. În ceea ce privește modurile de frânare regenerativă, D+ se apropie de modul de conducere similar versiunilor diesel, în timp ce D- frânează puternic atunci când se ridică piciorul de pe pedala de accelerație, fiind recomandat cu precădere când este nevoie de o frânare puternică, înainte de a opri la semafor sau înainte de a lua o curbă, de pildă, pentru a nu irosi nimic din inerția vehiculului. La mersul în coadă cel mai bun este modul D, care frânează mai lent, și totuși puternic, reușind să reducă rapid din viteză, mai ales atunci când vehiculul nu se deplasează cu viteză mare, D+ fiind folosit la viteze mai ridicate, când rularea liberă aduce și productivitate, și autonomie.

Multe opționale, mai ales pentru varianta Tourer
Versiunea de transport pasageri, eCitan Tourer, beneficiază de o transformare mai pronunțată a modelului produs de Renault, cu finisaje de calitate în ceea ce privește tapițeria sau suprafețele atinse cel mai des din partea superioară a panoului de bord, dar mai ales a sentimentului de siguranță oferit de numeroasele sisteme de asistență a șoferului la condus, incluse în echiparea standard. Din punct de vedere al siguranței pasive, eCitan Tourer dispune de 7 airbag-uri frontale, laterale, pentru torace, și un airbag suplimentar pe centru, unic în industrie, care împiedică ciocnirea șoferului cu pasagerul în cazul unui impact/răsturnări. În plus față de sistemele ABS și ESP prevăzute de lege, eCitan are în dotare standard sistemul de apel de urgență Mercedes-Benz, care oferă funcții suplimentare față de cele ale sistemului eCall, obligatoriu prin lege. De exemplu, comunicarea nu se face în limba națională respectivă, ci în limba care a fost setată în sistemul de infotainment. Acest lucru este util, de exemplu, în cazul unui accident în străinătate.
Confortul Tourer se îmbină cu funcționalitatea. Hayonul cu geam în spate și o a doua ușă laterală glisantă vin în dotarea standard, dar se poate echipa și cu două uși spate. Bancheta din spate este rabatabilă fracționat – 1/3, 2/3 – pasagerii având o poziție înaltă, astfel că au o bună vizibilitate în față.
Modelul Tourer standard este configurat cu 5 locuri, însă varianta cu ampatament lung, care va fi disponibilă anul viitor, poate ajunge la 7 scaune.
Locurile din spate nu oferă prea mult spațiu la picioare. În schimb, pasagerii din spate pot beneficia de mese rabatabile cu suporturi de pahare integrate prinse în spătarele scaunelor din față. Alte opțiuni specifice Tourer includ buzunarele cu volane instalate jos pe spătarele scaunelor din față.
Compartimentul de încărcare poate fi acoperit cu un capac dintr-o singură bucată pentru a proteja bagajele din Tourer împotriva soarelui și a ochilor curioși. O plasă elastică asigură protecția bagajelor și a încărcăturii. Aceasta poate fi fixată în două poziții, fie în spatele scaunelor din față, fie în spatele banchetei spate.


Atât modelul pentru transport marfă, cât și cel pentru pasageri sunt disponibile cu liniile de echipare Base și Pro. Linia Pro oferă multe detalii vizuale îmbunătățite și chiar mai multă funcționalitate. De exemplu, mânerele ușilor, precum și capacul barei ușilor glisante sunt vopsite în culoarea vehiculului. Interiorul și compartimentul de încărcare au iluminare LED. Ca dotare standard, eCitan Pro oferă sistemul audio Mercedes-Benz, scaunul șoferului reglabil pe înălțime, aer condiționat, geamuri electrice față cu funcție de confort și podea cu protecție din plastic în compartimentul de marfă.
Opțional este disponibil pachetul de design interior care adaugă ornamente negre lucioase în panoul de instrumente de bord, contururi cromate pentru duzele de ventilație și difuzoare, precum și mânere de ușă cromate în interior.
Opțiunile de depozitare sunt diverse atât în partea din față, cât și în spatele habitaclului și șoferul dispune de o poziție de condus ca într-un autoturism, având opțiunea încărcării telefonului prin inducție, de pornirea fără cheie sau de ștergătoare și lumini automate.
Sistemul de climatizare este foarte eficient, atât pentru răcire, cât și pentru încălzire, fiind echipat cu o pompă de încălzire.
Cei care doresc să se simtă ca într-un autovehicul Mercedes-Benz pot comanda sistemul multimedia MBUX (Mercedes-Benz User Experience) cu ecran tactil de 7 inch și butoane cu control tactil de pe volan. Acesta oferă, de asemenea, integrarea smartphone-urilor Apple Car Play și Android Auto, conectivitate Bluetooth hands-free și radio digital (DAB și DAB+). MBUX poate include și navigația rapidă pe hard-disc, deosebit de comod de utilizat datorită asistentului vocal „Hey Mercedes”. Acesta controlează, de asemenea, și celelalte funcții de infotainment.
Una peste alta, chiar dacă nu este produs într-o uzină Mercedes-Benz și antifonarea nu e la cel mai înalt nivel, eCitan este un model eficient, conceput pentru a funcționa cu propulsie pe baterii electrice, cu o autonomie ridicată și caracteristici dinamice și de încărcare similare cu un autovehicul diesel, ceea ce îl face o opțiune viabilă pentru livratori, dar și pentru service-uri mobile, meseriași sau alte persoane care își doresc autovehicule care pot fi folosite și pentru lucru, și pentru familie – în varianta Tourer.
Prețurile eCitan pornesc de la 36.487 de euro plus TVA pentru versiunea cu ampatament scurt, respectiv 37.921 de euro plus TVA pentru modelul L2.