Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comportament similar cu furgoanele electrice, autonomie mai mare

La doi ani de la prezentarea versiunii prototip și un an de la începerea producției de serie, start-up-ul Hyvia, deținut de Grupul Renault și americanii de la Plug, este mai aproape de planul de a oferi soluții viabile de transport pe hidrogen. Liniile de producție au fost pregătite, la fel și pachetul de servicii, care include finanțare, stații de alimentare pentru flote și publice, precum și servicii after-sales cu personal calificat și investiții dedicate în centrele autorizate de reparații. Am testat un furgon Master pe hidrogen pe o distanță de aproape 70 km în jurul Parisului și am alimentat chiar vehiculul cu hidrogen, pentru a ne convinge de viabilitatea modelelor pe hidrogen în distribuția urbană, acolo unde există măcar o stație de alimentare. Cu un timp de realimentare de doar 5 minute și o autonomie de până la 400 km, Renault Master Van H2-TECH permite companiilor să își mențină eficiența operațională cu un vehicul cu emisii zero.

Renault Master Van H2-TECH a fost omologat la începutul lui 2023 și peste 50 de unități se află deja în utilizare la diferiți clienți din Europa. Conducerea Hyvia a invitat membrii juriului International Van of the Year să testeze mai multe modele furgon Master pe hidrogen pentru a arăta că vehiculele pe hidrogen sunt o alegere eficientă pentru o activitate de distribuție care are nevoie de o autonomie mai mare decât poate asigura un van electric. Mai mult decât atât, Hyvia a arătat că și-a făcut bine temele și că prin parteneriatul cu Grupul Renault și Plug și-a pus la punct nu numai capacitățile de fabricație, ci și rețeaua de vânzări, cu sistemele financiare potrivite, și serviciile post-vânzare, cu ateliere de reparații pregătite pentru vehiculele pe hidrogen.

Master pe hidrogen își menține avantajul volumului util de 12 m3, ideal pentru transportul de mărfuri și colete, care răspunde nevoilor profesioniștilor pentru utilizarea lor intensivă. Înălțimea interioară în zona de încărcare de 1,80 m permite șoferului să intre în furgon facilitând organizarea și livrarea de bunuri și colete.

Autovehiculul este echipat cu o pilă de combustie de 30 kW, o baterie de 33 kWh și 4 rezervoare de hidrogen de 1,6 kg fiecare.

Arhitectura „Dual Power” a Renault Master Van H2-TECH, un sistem hibrid inteligent între pila de combustie și baterie, optimizează eficiența energetică și operațională a vehiculelor și prelungește durata de viață a pilei de combustie.

Modelul Renault Master pe hidrogen a fost protagonistul unui test drive de aproape 70 km în jurul Parisului la oră de vârf, demonstrând ușurință în manevrare, silențiozitate și confort la rulare, la fel ca un autovehicul propulsat pe baterii electrice. Construcția cu butelii de hidrogen pe acoperiș are dezavantajul unui centru de greutate mai ridicat, care însă nu se simte când autovehiculul rulează în mare parte cu 50 km/h în oraș. Însă noul Master, abia lansat la finalul lui 2023 la Solutrans, la Lyon, va deschide o nouă eră pentru autovehiculele electrice și cu pilă de combustie pe hidrogen, fiind conceput din start pentru a avea loc pentru mai multe baterii electrice sau rezervoare de hidrogen, integrate sub caroserie, pentru ușurință în alimentare, aspect mai frumos și performanțe dinamice foarte bune.

Și, pentru a completa experiența utilizării unui vehicul pe hidrogen, test drive-ul a inclus și o alimentare într-o stație publică de hidrogen, cu o capacitate de 3 vehicule simultan. După conectarea pompei de alimentare la rezervor, umplerea rezervoarelor se face de la sine, în câteva minute. Plata se face cu cardul, în sistem self-service, pompa afișând când este posibilă decuplarea în siguranță a pistolului de alimentare. Gura rezervorului trebuie închisă cu atenție și capacul pus, altfel vehiculul nu pornește.

Stații de alimentare cu H2 publice sau pentru flote

Pentru că fără infrastructură de alimentare cu hidrogen astfel de autovehicule nu pot ajunge în flotele clienților, Hyvia oferă în parteneriat cu Atawey stații de alimentare pentru uz propriu, ușor de instalat, datorită unei arhitecturi compacte plug & play. Cu o capacitate de 100 kg/zi, stația de realimentare HYWELLTM poate alimenta între 20 și 25 de vehicule. Costurile de investiție și de operare sunt dimensionate în funcție de mărimea unei flote de pornire.

HYVIA a investit alături de Atawey în dezvoltarea acestei stații. Cu sediul în Franța (Savoie), Atawey este un proiectant, producător și distribuitor francez de stații de realimentare cu hidrogen, contribuind la implementarea hidrogenului cu emisii reduse de carbon în Franța și la nivel internațional. O primă stație HYWELLTM va fi instalată în Franța până la începutul lui 2024.

Hyvia a investit și alături de Hysetco, o companie lider în domeniul mobilității ușoare pe bază de hidrogen în Franța, pentru a dezvolta și opera stații publice de realimentare cu H2, oferind soluții integrate pentru a facilita accesul profesioniștilor la mobilitatea pe bază de hidrogen. Hyvia își oferă sprijinul pentru dezvoltarea rețelei de stații publice de H2 a Hysetco, iar aceasta din urmă va oferi soluții de mobilitate care includ vehiculul, serviciile asociate și furnizarea de hidrogen.

HYVIA oferă, de asemenea, pe site-ul său, situația stațiilor de H2 operaționale în Europa și care sunt compatibile cu vehiculele sale (700 de bar).

Finanțare prin Hyvia Financial Services

Pentru finanțarea acestor autovehicule Hyvia a dezvoltat o propunere personalizată în funcție de domeniul de utilizare și de subvențiile acordate de regiunea/țara de înmatriculare pentru autovehiculele nepoluante.

Soluția completă de finanțare, disponibilă de la începutul lui 2024, este unul dintre pilonii ecosistemului Hyvia, include servicii de întreținere a vehiculelor, dar și finanțarea aprovizionării cu H2.

Hyvia a început implementarea ofertei sale în cele mai mature piețe, unde dinamica sectorului de hidrogen H2 este cea mai puternică, accentuată de sprijinul guvernelor: Franța, Olanda, Germania și Spania. Hyvia are clienți „pionieri” în aceste 4 țări. Vor urma Belgia, Polonia, Portugalia, dar și alte țări unde sunt companii atente la decarbonizare.

Trebuie pregătită și rețeaua after-sales pentru intervențiile la vanurile pe hidrogen

Hidrogenul este un combustibil verde care prezintă un mic dezavantaj: explodează ușor. Tocmai de aceea, Hyvia își pune la dispoziție expertiza pentru pregătirea personalului calificat care urmează să asigure serviciile de reparații în cadrul Academiei Renault. Calificarea lucrului în ATEX (atmosferă explozivă) este importantă pentru ca vehiculele propulsate pe hidrogen să fie servisate rapid și perioadele de indisponibilitate să fie cât mai scurte.

Atelierele de reparații autorizate pentru autovehiculele care merg pe pilă de combustie dispun astfel de mijloace de ventilare rapidă, deoarece trebuie evitate acumulările de hidrogen. Și, cum hidrogenul este mai ușor decât aerul, acumulările se produc de regulă sub acoperiș, unde trebuie montate sisteme de ventilare care trebuie să arunce acumulările de gaze în atmosferă, evitând orice posibil accident.

În plus, este importantă furnizarea de piese de schimb prin anticiparea fluxurilor de aprovizionare fizică și financiară, pentru a reduce timpii de întreținere și reparații în rețeaua post-vânzare Renault Pro+.

Uzina Hyvia din Blins, un proiect industrial major

Fabrica Hyvia din Flins este primul pas dintr-un proiect industrial mai amplu, care începe cu 3.500 m2 și o echipă de înaltă calificare de aproximativ 30 de angajați: operatori, manageri și tehnicieni.

Deținută în comun de Grupul Renault și Plug, uzina se concentrează atât pe producția de pile de combustie, cât și de hidrogen, cu emisii reduse de carbon. O primă stație de H2 este, de asemenea, în curs de instalare în cadrul uzinei, pentru a satisface inițial nevoile uzinei Hyvia și apoi pe cele ale clienților săi locali din regiune.

În anii următori, uzina HYVIA va continua să se dezvolte, extinzându-și baza industrială și consolidând integrarea locală și verticală.

În proiectul de dezvoltare erau planificate trei fabrici în Franța, precum și altele în Germania și Spania până la începutul lui 2024, inițiind o campanie de devoltare europeană extinsă.

O nouă arhitectură dezvoltată pentru noul Master

Hyvia a dezvoltat o nouă arhitectură de funcționare pentru noul model Renault Master, abia lansat la finalul lui noiembrie, la Solutrans. Noul model oferă posibilități mai bune de integrare a pilei de combustie și a rezervoarelor de hidrogen, care nu vor mai fi poziționate pe plafon, o soluție de compromis pentru vechiul model, care înălța însă centrul de greutate și impunea o exploatare mai atentă. Noua arhitectură reduce înălțimea autovehiculului, îmbunătățește dinamica și include o nouă interfață om-mașină (HMI).

Pentru moment, Hyvia se concentrează pe dezvoltarea versiunii furgon (Renault Master Van H2-TECH), care va fi disponibilă începând cu 2025, urmând ca modelele șasiu-cabină și minibus urban cu hidrogen să fie dezvoltate ulterior.

Noua generație de furgonete pe H2 va fi produsă în întregime în fluxul de producție al uzinei Renault de la Batilly, mărind volumele și beneficiind de standarde industriale și de calitate auto de ultimă generație. De la Flins se va furniza noua generație de sistem de pile de combustie, care va aproviziona cu componente și celelalte linii de asamblare din Europa.

Articole similare