Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Înmatriculările de camioane de peste 16 t au crescut în 2023 în UE cu 14,7%

În plus, se remarcă faptul că, pentru prima dată după 2019, s-a depășit brusc pragul de 300.000 de înmatriculări de vehicule de peste 3,5 t, iar față de anul anterior pandemiei de Covid-19 numărul este cu 5,1% mai mare.

Această revenire poate fi o surpriză, sunt de părere analiștii Upply (The trend in heavy goods vehicle registrations in 2023 (upply.com) – având în vedere faptul că economia a intrat într-o fază de încetinire în 2023 – dar ea se explică parțial prin timpii mari de livrare din 2021-2022, din cauza lipsei de materii prime și semiconductori. Iar situația s-a normalizat abia în 2023.

În primele două cele mai importante piețe din UE, Germania și Franța, înmatriculările de vehicule comerciale de peste 3,5 t au înregistrat creșteri semnificative, în timp ce în Polonia, țara a cărei flotă are cel mai mare volum de trafic din Comunitate, rata de creștere a fost cea mai mică din Top 15. Însă cifrele pe cinci ani arată diferit: Polonia a crescut cu 25,3%, în timp ce Germania și Franța rămân sub nivelurile din 2019. O tendință similară Poloniei poate fi observată în Lituania, a noua cea mai mare flotă europeană de transport rutier, unde creșterea numărului de înmatriculărilor de camioane a fost sub media europeană în 2023, dar s-a depășit pragul de 10.000 de înmatriculări și s-a înregistrat creșterea cea mai mare față de 2019.

Spania și Italia, care completează Top 5 flote europene cu cele mai mari volume de transport rutier de mărfuri, au înregistrat și o creștere semnificativă a înmatriculărilor, atât de la an la an, cât și comparativ cu nivelul pre-pandemic.

Camioanele diesel au continuat să domine piața, reprezentând 95,7% din înmatriculările de camioane noi și având o creștere de 15,8%, determinată de piețele cheie, în special Germania (+23,5%), Spania (+21,8%) și Italia (+12,3%). Înmatriculările de camioane electrice noi au ajuns la 5.361 de unități, o creștere de 234,1% față de 2022, iar motoarele acestui progres sunt Olanda (+889,7% față de 2022) și Germania (+169,8%), care contribuie împreună la peste 60% din vânzările de camioane electrice din UE, așa cum arată ACEA. Camioanele electrice reprezintă 1,5% din piață, în creștere de la 0,8% în 2022.

În ceea ce privește vehiculele de peste 16 t, acestea au reprezentat 77% din înmatriculările de camioane din 2023, cu un total de 266.879 de unități și cu o creștere de 14,7% față de 2022. Și aici Polonia se remarcă prin scăderea numărului de înmatriculări, iar toate celelalte țări progresează. Totuși, față de 2019 Polonia are o creștere clară, în timp ce Germania și Franța sunt în scădere.

În statele central și est-europene lucrurile stau diferit. Polonia și Lituania au avut creșteri sub medie, dar Lituania a avut un număr mult mai mare de înmatriculări față de 2019, dovadă a faptului că a făcut din transportul rutier o prioritate pentru dezvoltarea strategică a economiei sale. Polonia, România și Ungaria au avut și ele creșteri de peste 20% față de 2019. Iar în Cehia creșterea a fost mai mică, deși această țară ocupă locul al șaptelea în Europa în ceea ce privește volumul de transport rutier de marfă.

Articole similare

Ad