MHS Truck & Bus a livrat în 2023 aproximativ 900 de camioane noi MAN, majoritatea comandate în 2022 și chiar 2021, dar și unele comandate în 2023 – deci statistica înmatriculărilor din 2023 reflectă de fapt mai ales vânzările din anii anteriori. În ceea ce privește vânzările din 2023, a fost atinsă ținta estimată, iar în 2024 se așteaptă ca piața să fie la nivelul anului trecut, poate ușor mai bună.
Autotractoarele pentru transport pe distanțe lungi au în continuare ponderea cea mai mare din piața totală de camioane din România, de circa 75%, iar în afară de acestea MHS a vândut un număr „semnificativ” de unități către clienți din construcții, așa cum declară Elena Claudia Iordache, CEO-ul companiei.
În 2023 a crescut ponderea vânzărilor de retail și a flotelor mici, deoarece, „având un număr predefinit de vehicule disponibile, am evitat să vindem foarte multe unități unui singur client. Astfel că principalele flote pentru transport pe distanțe lungi livrate în 2023 nu au depășit 25 de unități. În plus, în cadrul unui proiect am livrat peste 150 de șasiuri 4×4 care au fost carosate ca vehicule de intervenție pentru stins incendiile.”
Producătorul german are în prezent în operare în România flote și de peste 400 de unități.
Toate camioanele fabricate începând din septembrie 2023 au fost echipate cu noul tahograf inteligent, iar pentru cele care au avut inițial vechiul tahograf, dar nu au fost înmatriculate până pe 21 august, acesta a fost înlocuit cu smart tacho 2, iar fabrica a suportat costurile.
O altă noutate, care spre deosebire de tahograf ține exclusiv de MAN, a fost echiparea, din mai 2023, a vehiculelor din gamele TGS și TGX, cu noile motoare D26, care au adus 10 CP în plus și un consum de combustibil cu 3,3% mai mic.
În prezent toate camioanele noi MAN au din fabrică sistemul RIO de management al flotei – deci nu există cereri de echipare retrofită – în care sunt integrate serviciile digitale MAN, pentru a căror utilizare clienții trebuie să se înregistreze pe platforma RIO și să activeze autovehiculele. Pachetul de servicii MAN ServiceCare este gratuit, iar pentru celelalte module clienții noi beneficiază de trei luni de utilizare gratuită.
Finanțare in-house pentru 20% din camioanele noi vândute în 2022 și 2023
Prețurile camioanelor MAN au fost mai mari în 2023 decât în 2022, dar au devenit mai stabile în a doua parte a anului. Iar în 2024 vor crește cu 4-6%, în funcție de tipul vehiculului, ca urmare a echipării cu sisteme care să respecte noile standarde de siguranță obligatorii din iulie 2024.
În 2023, achizițiile de vehicule MAN au fost finanțate în principal prin leasing financiar și prin accesarea de fonduri europene. Soluțiile oferite in-house de MHS sunt însă mai numeroase și includ – în afară de leasing financiar – leasing operațional și credit, fiind adaptate în funcție de nevoile și specificul activității clienților. Peste 20% din camioanele vândute către firme private (deci excluzându-le pe cele achiziționate prin licitații publice) au beneficiat de finanțare prin MAN Finance, 2023 fiind, ca și 2022, un an bun pentru finanțarea in-house, așa cum subliniază CEO-ul MHS Truck & Bus. „Și suntem deschiși în a le oferi clienților aceleași soluții și în anii ce urmează.”
Românii încep să prefere camioanele rulate de la dealerii locali
În 2023 MHS a livrat cu 40% mai puține camioane rulate decât în 2022, adică aproape 350 de unități, „deoarece cererea a fost extrem de mică”, iar modalitatea preferată de finanțare a fost în cazul acestora leasingul financiar.
Compania a avut mereu un stoc optim pentru a răspunde imediat cerințelor clienților, mai ales că, așa cum constată Elena Claudia Iordache, achiziția de camioane rulate direct de la dealerul local devine o practică din ce în ce mai prezentă și în România, transportatorii dorind să aibă un partener care garantează pe termen mediu pentru bunul achiziționat. „Beneficiile în acest caz vin atât din consultanța gratuită în alegerea camionului potrivit activității lor, cât și din oferirea de servicii post vânzare profesioniste, inclusiv garanție la achiziție.”
Estimarea pentru 2024 este că se va vinde același număr de camioane rulate și că va fi un an cu foarte multe provocări, „însă suntem pregătiți să oferim, ca și până acum, consultanță tehnică și finanțare, împreună cu servicii post vânzare”.
Cifră de afaceri cu 5% mai mare decât în 2022 din service
Circa 10% dintre camioanele noi MAN vândute în 2023 au fost însoțite de contracte de service cu lucrări de R&M (Repair&Maintenance) incluse, iar cumpărătorii de vehicule rulate pot opta pentru încheierea unui contract de service în diverse condiții, beneficiind de termen de plată si discount la achiziția de piese originale.
MHS propune mai multe contracte de service: Comfort (pentru întreținere preventivă), ComfortSuper (întreținere preventivă plus reparații), ComfortPlus (întreținere preventivă plus garanție extinsă) și ComfortLocal (configurat în funcție de cerințele particulare ale clienților și care include, în general, întreținere preventivă, la care se adaugă înlocuirea acumulatorilor, a elementelor de uzură ale sistemului de frânare – discuri, plăcuțe de frână – și a filtrului de particule). În 2023, prețurile contractelor de service au crescut cu 5%, ușor sub rata inflației din România.
În prezent la noi în țară sunt active circa 400 contracte de service precum cele de mai sus, cu servicii incluse, de tip abonament, și aproximativ 1.200 de contracte de service non-abonament.
CEO-ul MHS subliniază faptul că, inclusiv în condițiile în care în ultimii doi ani întreținerea/reparațiile le-au adus transportatorilor unele dintre cele mai mari creșteri ale costurilor de operare, operatorii care au colaborări profitabile și de lungă durată vor în continuare să beneficieze de servicii de calitate, în ateliere autorizate, care lucrează cu personal specializat și cu piese de schimb originale.
Componentele care nu sunt de origine au și ele publicul lor, „deoarece există un segment bine conturat de clienți sensibili la preț, care în general achiziționează un mix compus din piese originale și piese de altă proveniență, alegându-le pe cele originale MAN pentru garanția internațională, extinsă la 24 luni, și pentru reparații ale sistemelor critice”.
În orice moment, în rețeaua MHS Truck Service există oferte speciale de piese de schimb originale MAN, de cele mai multe ori în combinații cu manopera necesară pentru montarea lor.
Problemele de aprovizionare cu piese de schimb au fost semnificativ mai mici decât în 2022, adică au existat doar cazuri izolate în care repere speciale, cu rulaj foarte scăzut, au avut termene de livrare mai lungi.
În 2023 s-a observat o scădere ușoară a intrărilor în atelierele MHS Truck Service, cauzată în special de reducerea volumelor de lucru în transportul tur-retur pe distanțe lungi și în construcții. Numărul de ore de manoperă a fost cu 2-3% mai mic decât în 2022, dar vânzările de piese de schimb au crescut cu circa 5%, ajungându-se la o cifră de afaceri totală din rețeaua de service a companiei de 140.000.000 de lei, cu 5% mai mare decât în 2022.
Reprezentanta MHS arată că, exceptând cazul celor două societăți de asigurare pentru care s-a declarat falimentul, nu au existat dificultăți în încasarea creanțelor rezultate din lucrările efectuate pe dosare de daună. Anul trecut compania a înregistrat o scădere ușoară a valorii reparațiilor efectuate pe dosare de daună în comparație cu 2022, „ceea ce, în opinia mea, are două cauze: scăderea numărului de polițe de asigurare CASCO, din cauza creșterilor semnificative de prețuri din ultimii doi ani, și reducerea numărului de accidente în trafic, ca o consecință a implementării pe scară largă a sistemelor de asistență a șoferului, care conferă o siguranță sporită în diverse condiții de trafic”.
Investițiile din 2024 vizează extinderea rețelei și pregătirea pentru camioanele electrice
MHS a investit considerabil și în 2023 în pregătirea tehnică și non-tehnică a personalului din locațiile sale, „pe care o considerăm o preocupare continuă a resurselor umane”, precum și în modernizarea și reamenajarea clădirilor și în echipamente de service și scule speciale, care asigură îmbunătățirea capacității operaționale a atelierelor, și în instalarea de panouri fotovoltaice în întreaga rețea. Aceasta din urmă a depășit un milion de euro și a fost finanțată din surse proprii. Nicio investiție planificată anterior nu a fost amânată din cauza situației economice dificile sau a impredictibilității de pe piață, iar pentru 2024 se are în vedere pregătirea a cel puțin două locații pentru reparații de autovehicule electrice.
MHS mai intenționează să-și extindă rețeaua de service și vizează de ceva timp partea de nord a țării, Moldova și Bucovina, dar încă nu a ales noua locație.
În plus, urmărește cu interes evoluția produselor destinate electromobilității, din China și nu numai, și așteaptă să aducă în România camionul electric MAN. Compania are câteva discuții cu clienți interesați de camioane electrice, dar primele modele pentru testare vor sosi cel mai devreme la sfârșitul lui 2024 și cel mai probabil în 2025
Creșterea siguranței și reducerea consumului, prioritățile MAN în noul an
În cazul MAN termenul mediu de producție la început de 2023 era de circa 12 luni, iar între timp situația s-a ameliorat și este de aproximativ cinci luni.
Compania are mereu pe stoc anumite configurații, în special autotractoare, basculante și betoniere, iar pentru 2024 are un contingent alocat de fabrica MAN și dimensionat conform estimărilor de piață.
Anul acesta va fi lansat noul model MY2024, cu dotări standard suplimentare, conform noilor reglementări europene ce vor intra în vigoare în iulie. Noile sisteme de asistență vor fi capabile să detecteze nu doar celelalte autovehicule, ci și cicliștii și pietonii – cei mai vulnerabili participanți la trafic. Iar noile funcții ale display-ului vor contribui și ele la creșterea siguranței și vor spori confortul șoferului.
Alte noutăți aduse de MAN în 2024 vor fi noua generație de axe, îmbunătățirile aerodinamice și noul MAN EfficientCruise cu PredictiveDrive, care vor reduce consumul de combustibil.