Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Perspective bune în 2024, după un an cu vânzări sub așteptări

AIC Trucks a livrat anul trecut 580 de vehicule noi – în mare parte din stoc – mult sub estimările sale anterioare de 700-750 de unități, în special din cauză că, așa cum explică CEO-ul companiei, Stefano Albarosa, piața s-a polarizat în jurul livrărilor mari de autotractoare, segment unde importatorul Ford Trucks nu și-a atins încă potențialul maxim. În 2024 compania își propune să depășească 700 de camioane noi, să aibă creștere pe toate segmentele – autotractoare, vehicule de construcții, vehicule municipale și servicii integrate – și să investească 2,5 milioane de euro în rețeaua de service, inclusiv pentru inaugurarea unui nou centru în Arad.

Anul trecut s-au înmatriculat în România cele mai multe autotractoare din ultimii șase ani, așa cum amintește Stefano Albarosa, „ceea ce a constituit într-adevăr o surpriză pentru noi. Dar cred că acest lucru nu a fost determinat de un ciclu economic pozitiv, ci de finalizarea comenzilor restante din anul precedent și de procesul de reînnoire a flotelor, care a încetinit în timpul pandemiei. De aceea se remarcă faptul că durata de folosire a camioanelor care fac transport internațional a revenit la 3,5-4 ani.”

Concret, înmatriculările de autotractoare au reprezentat mai mult de 80% din volumul total al pieței din România. Iar în cazul Ford Trucks, deși a crescut semnificativ numărul de autotractoare livrate, ele reprezintă doar 50% din vânzări, în timp ce la vehicule specializate rămâne liderul pieței locale, iar la vehicule de construcții se menține în topul preferințelor clienților români.

Creșterea vânzărilor de autotractoare Ford Trucks se datorează și câtorva flote semnificative. „În plus, înmatriculările până la final de an nu reflectă pe deplin vânzările noastre din 2023, deoarece două flote livrate în decembrie nu au fost încă înregistrate. Vânzările noastre de flote de peste 10 unități au crescut cu 20%, iar cele de flote de peste cinci unități cu 35%, în timp ce am menținut și vânzările de retail.” Cea mai mare flotă, de vehicule municipale, a fost livrată către Supercom, și în plus au existat și altele de vehicule specializate.

Toate camioanele vândute de Ford Trucks sunt echipate standard cu programe de monitorizare Viasat (care se concentrează mai mult asupra aplicației de transport) și ConnecTruck (mai mult pentru date privind performanța mașinilor).

Cele mai multe dintre vehicule au fost livrate în 2023 de pe stoc, deci nu au existat comenzi neonorate din 2022, iar fluxurile de producție/livrare au revenit la normal, termenul de livrare fiind acum de 8-10 săptămâni, fără să se întrevadă probleme din acest punct de vedere în perioada următoare. În funcție de momentul din an când au fost aduse în țară, peste 50% dintre vehiculele Ford Trucks vândute în 2023 au fost echipate cu noul tahograf digital din generația a doua.

Stefano Albarosa remarcă faptul că în ultimul timp clienții preferă camioanele cu cel mai bun raport preț/calitate/cost total de operare, deoarece tarifele și marjele de profit din transport au scăzut. „Iar acesta este un context foarte bun pentru Ford Trucks în 2024.” De altfel, și în 2024 costurile mari de operare și tarifele care nu au crescut în aceeași măsură par să fie, așa cum reiese din discuțiile cu clienții, principala problemă, alături de oferta de transport în exces față de cerere.

Prețul vehiculelor Ford Trucks a scăzut în a doua jumătate a lui 2023, „o ajustare firească dată de creșterea ofertei și de dispariția deficitului de componente”.

AIC Trucks colaborează cu toate marile companii de leasing din România și peste 40% din finanțarea vânzărilor sale este condusă de echipa proprie de brokeraj financiar, pentru accelerarea procesului de aprobare/finanțare. În afară de leasing sau credit, compania a închiriat mai mult de 60 de camioane și mai oferă posibilitate de plată directă în rate pentru vehiculele rulate.

Vânzările de camioane rulate au crescut și ar urma să crească și în 2024

Compania a vândut anul trecut 570 de camioane rulate și intenționează să depășească 600 în 2024, întrucât, „cu cât vindem mai multe vehicule noi, cu atât cumpărăm mai multe rulate”.

Pe stoc erau 120 de camioane rulate la început de 2023 și 140 la final de 2023, în concordanță cu volumele de vânzări ale firmei, care au accelerat în ultima parte a anului. Vârsta medie a fost de 5-7 ani pentru autotractoare și de peste opt ani pentru vehiculele de construcții, iar în cazul lor prețul reprezintă 20-40% din prețul unui model similar nou. Pentru camioanele mai noi de șapte ani se oferă finanțare, în timp ce peste această vârstă se poate face plata în rate.

Cifra de afaceri din service continuă să crească, în paralel cu investițiile

Circa 40% dintre autotractoarele noi și rulate vândute de AIC Trucks beneficiază de contract de service, mai ales în versiunea completă, cu garanție extinsă.

Compania are nouă service-uri proprii care au avut în 2023 o cifră de afaceri cumulată de peste 16 milioane de euro, mai mare decât în 2022, atât datorită volumului mai mare de activitate, cât și creșterii prețului manoperei și pieselor de schimb în conformitate cu inflația. „Așteptăm cu nerăbdare o creștere și în 2024, datorită investițiilor importante ce vizează creșterea capacității noastre de reparații în centrele din Brașov, Ploiești și Deva și construcția noii locații din Arad. Întreținerea este o parte integrantă a valorii noastre adăugate pentru clienți, deoarece trebuie să ne asigurăm că toate camioanele pe care le-am vândut sunt operate eficient și au timp de staționare minim. Credem că acest lucru este apreciat de beneficiari, și de aici vine creșterea, an de an, a operațiunilor noastre de service.”

AIC Trucks a investit peste 1,5 milioane de euro în îmbunătățirea rețelei de servicii în 2023, iar în 2024 investiția va crește la 2,5 milioane de euro, datorită noului service din Arad.

În plus, „suntem hotărâți să creștem volumul vânzărilor și cota de piață și să urcăm în clasamentul mărcilor, iar pentru a realiza aceste lucruri avem o strategie complexă axată pe valoarea adăugată pentru clienți. De aceea nu am nicio îndoială că performanța din 2024 va marca o îmbunătățire substanțială față de 2023.”

Articole similare