Piața de echipamente de manipulat a scăzut în 2023, așa cum fusese previzionat, după ce anul precedent depășise toate recordurile, fără ca valorile respective de vânzări să reflecte în fapt evoluția reală, sustenabilă, a sectorului. În ciuda cifrelor generale pe minus, trebuie apreciată linia ascendentă menținută de noile tehnologii din totalul vânzărilor (în special achiziția acumulatorilor Li-Ion, dar și sistemele de management flotă) și preocuparea clienților pentru dezvoltarea unui business sustenabil.
Piața românească de echipamente de manipulat a înregistrat în 2023 o scădere semnificativă comparativ cu anul precedent, de aproximativ 24%, atât din punct de vedere al livrărilor, cât și al comenzilor primite. Tendința era așteptată, deși inițial fusese anticipată o depreciere mai mică. O evoluție similară a fost înregistrată anul trecut și pe celelalte piețe din regiune, cu excepția Greciei, care a crescut (chiar spectaculos). Pe de altă pare, scăderea mai accentuată în comparație cu media europeană indică un impact mai pronunțat al contextului economic asupra sectorului logistic din țara noastră. Motivele deprecierii semnificative ale pieței de echipamente sunt diverse și includ, pe lângă schimbări economice, instabilitate politică și alte influențe externe.
Sfârșitul anului trecut a venit cu o scădere semnificativă a numărului total de echipamente furnizate, de circa 25,5% față de perioada similară din 2022. Această variație a volumului de piață poate fi atribuită în principal investițiilor reduse pe care le-au avut clienții mari în decursul anului și, evident, schimbarea strategiei investiționale a principalilor jucători își pune amprenta asupra evoluției generale a sectorului.
Wylze Logistik, importatorul mărcilor Mitsubishi și Combilift în România, nu a resimțit scăderea volumelor de piață în cifrele proprii. Mai mult, administratorul Wilhelm Molitor apreciază că această evoluție reprezintă acum o revenire la normalitate – după ce 2022 înregistrase un boom artificial, într-un anumit context de piață – și există potențial de creștere moderată în anii următori în special pe segmentul logistic. Într-adevăr, sectorul industrial nu va aduce același volum de echipamente ca în țările unde producția de autovehicule este foarte dezvoltată (Cehia sau Slovacia), însă creșterea continuă a stocului de spații logistice și de depozitare la nivel național denotă faptul că există loc de creștere pentru operațiunile specifice, iar acest lucru va veni la pachet cu majorarea flotei de echipamente de manipulat noi.
Tehnologia Li-Ion își menține linia ascendentă
Așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani, ponderea între echipamentele electrice și cele cu motoare termice (diesel sau pe gaz) a fost și în 2023 în favoarea primelor, inclusiv cu tehnologie Li-Ion. Piața utilajelor cu combustie internă a înregistrat o scădere de aproximativ 25% față de 2022, potrivit principalilor jucători, în timp ce electricele s-au menținut la un nivel similar cu anul precedent. Această evoluție confirmă decizia strategică luată de grupul Jungheinrich la începutul lui 2022, de a opri producția de echipamente cu motoare termice și de a concentra toate resursele pe dezvoltarea tehnologiei electrice.
„Schimbarea în ponderea de piață nu a fost determinată de acțiuni externe, ci mai degrabă reprezintă evoluția naturală a preferințelor pieței pentru sustenabilitate. Prin orientarea exclusiv către electric, cu accent pe tehnologia Li-Ion, grupul a răspuns cerințelor pieței pentru eficiență energetică, contribuind la atragerea unei cereri mai mari pentru aceste produse. Și, într-adevăr, interesul pentru utilaje electrice, venit din domenii tot mai diverse de activitate, confirmă faptul că acesta este viitorul”, a declarat Vlad Burlacu, Managing Director Jungheinrich Romania.
„Capacitatea Jungheinrich de a dezvolta intern bateriile Li-Ion aduce un avantaj semnificativ în ceea ce privește serviciile post-vânzare, prin expertiza tehnică și posibilitatea instruirii echipei de service în cele mai noi tehnologii, precum și prin adaptarea rapidă la schimbări și la cerințele pieței. Ponderea actuală de aproximativ 50% a echipamentelor electrice cu tehnologie Li-Ion din vânzările totale reflectă tocmai interesul crescut al pieței, în linie cu tendințele globale de sustenabilitate”, a adăugat Vlad Burlacu.
În 2023, cele mai solicitate modele din portofoliul Jungheinrich au fost „junioarele” sau echipamentele de depozit, cererea pe acest segment fiind în creștere față de 2022. Configurațiile preferate au fost cele cu tehnologie Li-Ion integrată, care oferă, în același timp, funcționalități avansate pentru echipamentele de depozit.
Și Toyota Material Handling Romania a înregistrat o cerere în creștere pentru echipamentele electrice în 2023, iar tehnologia Li-Ion a ajutat semnificativ în această tendință, cu toate că ponderea diferă de la an la an, în funcție de activitatea clienților. Utilajele de depozit au avut și anul trecut o pondere importantă în totalul vânzărilor realizate, gama BT Levio fiind predominantă aici.
„Ne așteptăm ca piața de echipamente electrice să continue să crească în detrimentul celei de motostivuitoare. Sigur, utilajele cu combustie internă nu au cum să dispară ca cerere de pe piață, iar noi avem gama potrivită pentru a acoperi această nevoie”, au declarat reprezentanții Toyota.
Gama echipamentelor de depozit a ținut jumătate din vânzările Wylze Logistik în 2023, transpaletele înregistrând aici cele mai mari volume, în timp ce 40% au reprezentat stivuitoarele electrice cu contragreutate. Gama EDIA de stivuitoare electrice se bucură, de altfel, de foarte mare apreciere, grație fiabilității și costurilor foarte mici de întreținere (poate chiar cele mai mici de pe piață, potrivit importatorului), iar Mitsubishi Forklift Trucks a anunțat pentru 2024 extinderea portofoliului de electrostivuitoare cu modele având capacități de operare de la 6 la 12 t. Motostivuitoarele diesel și-au adjudecat doar 10% din vânzări, cele mai solicitate fiind echipamentele din gama de 2,5-3 t.
În paralel, au fost demarate și primele proiecte de automatizare în România pentru gama AGV (vehicule cu ghidaj automat) a Rocla, parte din grupul Mitsubishi.
Separat, Combilift a reprezentat un segment de business constant în ultimii patru ani, împărțit aproximativ 50-50% între modelele consacrate C și CB. Fiind un produs de nișă de înaltă specializare, Combilift nu realizează niciodată volume mari de piață, dar își menține linia de vânzări, fiind recunoscut și căutat în industriile cu aplicații complexe, unde un singur echipament rezolvă sarcinile mai multor utilaje complementare.
Util Spc a înregistrat anul trecut o creștere a volumelor de vânzări cu aproximativ 18% comparativ cu cifrele din 2022, dar și un plus pe cifra de afaceri cu circa 22% (de la 88 la 108 milioane de lei). Creșterea a fost împărțită aproape egal între cele trei branduri distribuite – Crown, Hyundai și Hangcha – fiecare performând pozitiv pe segmentul său de piață.
În ceea ce privește stivuitoare contrabalansate noi, Util Spc a înregistrat un raport de 60-40% electrice versus cu motoare termice, iar în acest moment, din numărul total de utilaje vândute, doar vreo 20% mai sunt cu motoare termice, ceea ce confirmă direcția clară spre soluțiile electrice. În funcție de gama de echipamente, cele mai solicitate au fost electrostivuitoarele cu contragreutate de 1,5-2 t, cu acumulatori Li-Ion, reach-truck-urile cu înălțimi de operare de 9,5-10,2 m, transpaleții la sol cu platformă operator pentru încărcare/descărcare auto și transpaleții pietonali mici, fără platformă, de asemenea, cu acumulator Li-Ion.
În 2023, clienții STILL au ales echipamente cu zero emisii, segmentul de stivuitoare electrice având o creștere de aproximativ 39% versus vânzările din 2022. Pentru anumite aplicații se solicită în continuare și utilaje cu motoare termice, iar producătorul german oferă ambele variante, atât echipamente electrice alimentate de baterii Pb-acid și Li-Ion, cât și utilaje cu motoare termice diesel sau GPL.
Din 2023, STILL oferă două game de produs – Xcellence line și respectiv Classic line – ce conțin atât echipamente de depozit, cât și stivuitoare, diferențierea făcându-se în funcție de intensitatea utilizării, dar și de opționalele oferite la nivel de echipare.
„Grupul este un pionier în electromobilitate și intralogistică de peste 100 de ani. Oferim un concept perfect integrat, care încorporează baterii Li-Ion, încărcătoare puternice, echipamente inovatoare, dar și un sistem inteligent de gestionare a bateriilor. Acest lucru se traduce în flexibilitate maximă, eficiență și emisii reduse de CO2. În plus, în ultimii anii am avut în focus dezvoltarea competențelor tehnicienilor noștri, astfel încât, atunci când vorbim de baterii, oferim calitate atât din perspectiva echipamentelor, cât și a serviciilor tehnice” a declarat Vlad Ioviță Sales & Marketing Manager.
Noutăți în special pe gamele de depozit
Crown a lansat în 2023 un nou model VNA, dar și order-picker-ul la înălțime TSP/SP1500, care a fost premiat cu IFOY Award la categoria sa, grație schimbării arhitecturii de control din Access123 în GENA, capabilități IoT, integrării managementului de flote în configurația standard etc. Anul acesta va crește în continuare numărul de integrări Li-Ion pe tot mai multe tipuri de utilaje, astfel că ponderea tehnologiei moderne în opțiunile clienților va fi mai mare. Crown a anunțat extinderea sistemului de operare GENA pentru mai multe modele.
În ceea ce privește termenele de livrare, în 2023 s-a observat o îmbunătățire semnificativă comparativ cu anul precedent și o apropiere de nivelurile din 2021, ceea ce sugerează eficientizarea proceselor de producție și aprovizionare cu materii prime și componente.
Jungheinrich a lansat în 2023 două produse care au adus valoare semnificativă portofoliului său. Este vorba despre electrostivuitorul EFG seria 4, cu capacitate de operare de la 2,5 la 3,5 t (generația anterioară era limitată la 3 t), prezentat acum într-o versiune mai compactă, care permite extinderea spațiilor de depozitare prin reducerea culoarelor de lucru pentru echipament, și despre propriul sistem de management al flotei (FMS), dezvoltat in-house, care optimizează și reduce costurile de operare. Potrivit reacțiilor din piață, atât electrostivuitorul compact, cât și sistemul FMS au fost foarte bine primite, grație inovațiilor pe care le aduc.
În 2024, un interes deosebit va fi acordat automatizărilor. „După reușita de la evenimentul de inaugurare a noului sediu, unde am prezentat în regim demo robotul mobil arculee și echipamentul automatizat EKS 215a, interesul clienților a crescut foarte mult. Discuțiile avansate privind echipamentele automate și sistemele de depozitare cu staker crane (ASRS) ne motivează să dezvoltăm soluții tehnologice personalizate avansate, pentru a răspunde nevoilor complexe din domeniul mănipulării și depozitării. Alături de aspectele tehnice, vom acorda o atenție sporită oferirii de servicii post-vânzare avansate, inclusiv suport tehnic specializat, actualizări de software și programe de mentenanță preventivă.
STILL a avut în 2023 mai multe lansări, atât pe segmentele de transpalete și stivuitoare, cât și pentru echipamente automatizate pentru intralogistică. Noile stivuitoare compacte din gama premium RXE, dar și noile stivuitoare din gama clasic RCE au fost foarte bine primite de clienții români. De asemenea, transpaletele premium ale seriei EXH 14-20 Plus – distinsă cu unul dintre premiile IFOY – pot face față nemeroaselor provocări logistice: transpaletul ghidat manual este ideal, de exemplu, pentru transportul orizontal de mărfuri, pentru livrările pe ultimul kilometru sau pentru încărcări și descărcări pe rampă, dar și pentru activități simple de ridicare a comenzilor. Întreaga serie poate fi echipată opțional cu baterii Pb-acid sau Li-Ion.
Pe parte de automatizări, constructorul german a lansat robotul mobil autonom AXH cu navigare SLAM, care oferă transport sigur al încărcăturilor grație detectării poziției prin intermediul camerei de la bord. Și gama de echipamente VNA a fost completată cu noile modele NXV, având design robust, ce permit manipularea mărfurilor de până la 1,5 t, la înălțimi de maximum 13,8 m, grație sistemelor inteligente de asistență pentru operator OptiSpeed și Active Load Stabilisation (ALS). De altfel, ALS face posibilă creșterea capacității de manipulare cu până la 5%, plus că sistemul asigură automat adâncimi uniforme de depozitare. Ajutoarele opționale de poziționare, cum ar fi laserul transversal amplasat între furci sau sistemul de camere video, asistă operatorul să poziționeze cu precizie încărcătura.
Și echipamentele din gama de depozit „entry level” comercializate de Toyota Material Handling Romania au avut anul trecut câteva noutăți, iar piața a răspuns bine, în special datorită prețurilor și termenelor de livrare. „Încercăm în continuare să expunem clienților avantajele tehnologiei Li-Ion, iar avantajul fabricării bateriilor in-house ne conferă control total asupra calității, fiabilității, prețurilor și termenelor de livrare. Este însă în continuare o tehnologie care se pretează partenerilor cu activitate crescută”, au declarat reprezentanții Toyota.
Anul trecut, grupul a implementat în România și primele proiecte de echipamente fără operator, altele fiind în prezent în discuție, în condițiile în care este loc pe piață pentru creșterea vitezelor de lucru, iar matematica indică tot mai clar beneficiile automatizării.
Pentru 2024 se așteaptă lansarea unei noi game de stivuitoare electrice Toyota, însă termenul exact nu a fost anunțat încă.
La Hyundai, marea noutate a fost lansarea stivuitoarelor diesel de mare capacitate, 12-30 t, cu motoare Stage V de la Cummins, iar Hangcha și-a lărgit gama de stivuitoare pentru teren accidentat cu modele de 7-10 t, precum și cu electrostivuitoare Li-Ion de 2.5-3.5 t. De altfel, ponderea între bateriile Li-Ion și cele convenționale în cazul echipamentelor electrice noi comercializate de Util Spc a ajuns la 65-35%, acumulatorii Plumb-Acid dominând încă piața, din cauza prețului mult mai mic de achiziție. De menționat faptul că atât Hyundai, cât și Hangcha au anunțat pentru 2024 lansarea propriilor sisteme de management de flotă.
Achiziție sau chirie?
Raportul dintre echipamentele vândute efectiv și cele livrate în cadrul contractelor de închiriere pe termen lung (LTR) s-a înclinat tot mai mult în favoarea ultimelor, în special clienții internaționali optând pentru varianta închirierii, din dorința de a fi flexibili și de a-și putea actualiza constant parcul de utilaje. Cu toate acestea, pentru clienții locali este greu să-și schimbe percepția tradițională legată de deținerea echipamentelor și să înțeleagă avantajele închirierii pe termen lung comparativ cu achiziția directă.
Flota LTR a Wylze Logistik a crescut cu 30% în 2023 comparativ cu anul precedent, în contextul în care compania și-a adjudecat mai multe contracte importante din partea unor clienți cheie. Și numărul echipamentelor din flota închiriere pe termen scurt (STR) s-a majorat cu 10%, toate utilaje noi, Wylze având în continuare una dintre cele mai noi flote din țară, cu echipamente având între 1 și 3 ani vechime. Abia de la sfârșitul acestui an urmează să intre în parcul STR primele unități ce își vor încheia contractele pe termen lung, iar din 2025 parcul se va mări constant și într-un ritm mai accelerat.
Jungheinrich are în prezent câteva mii de utilaje în flota de închiriere în total, atât LTR, cât și STR. În ultimul an s-a observat un interes crescut pentru STR, flota dedicată fiind în ușoară creștere din punct de vedere al numărului de unități. Nu au fost însă modificări semnificative comparativ cu anii anteriori, flota Jungheinrich pentru închiriere fiind echilibrată și diversificată, cu o medie de vârstă de aproximativ 3 ani și 2.500 de ore de funcționare. În timpul perioadelor de Black Friday și de sărbători au fost înregistrate vârfuri de cerere, dar, cum echipamentele acoperă 99% din configurațiile posibile, toate solicitările de închiriere pe termen scurt au putut fi onorate.
73% dintre echipamentele noi comercializate de Util Spc au fost achiziționate de către clienți, în timp ce 27% au fost luate în chirie pe termen lung. Ponderea acestora din urmă este însă în creștere de la an la an, în 2023 volumul utilajelor din flota LTR fiind cu 20% mai mare decât în anul precedent.
Util Spc oferă și opțiunea de buy-back, dar ponderea variază în funcție de circumstanțe. „Unele contracte depind de disponibilitatea de buy-back, altele nu. Facilitatea de «buy‑back» este în acest moment «nice to have», este bine să fii pregătit să o oferi, dar nu e decisivă,” a explicat Dan Voinea, director general Util Spc.
În cazul Toyota Material Handling, raportul dintre vânzare și închiriere pe termen lung este aproximativ constant, de 50-50%. Flotele de închiriere sunt foarte flexibile, dimensiunea urmărind cererea. „Perioadele de Black Friday și de final de an au generat, ca de obicei, o cerere crescută pentru închiriere. Experiența echipelor de vânzări și de service și-a spus cuvântul, astfel că am reușit să ne pregătim din vreme atât cu numărul potrivit de utilaje, cât și cu capacitatea de service necesară. Ca regulă generală, încercăm în fiecare an să întinerim flota echipamentelor de închiriere pe termen scurt (STR), iar motivul principal este încorporarea noilor tehnologii în utilajele pe care le oferim spre exploatare. Încrederea noastră în calitatea echipamentelor cu tehnologie de ultimă generație este confirmată și de acest aspect”, au arătat reprezentanții Toyota.
Se păstrează cererea pentru utilaje second-hand
Piața de echipamente second-hand a avut anul trecut o evoluție semnificativă, evidențiind un interes considerabil din partea clienților pentru astfel de produse. În contextul creșterii termenelor de livrare pentru utilajele noi, second-hand-urile au fost tot mai căutate. Stocul Toyota nu se limitează doar la ceea ce este în România, compania având acces la toate echipamentele SH din Europa disponibile la nivel de grup.
Jungheinrich Romania deține un stoc de aproximativ 300 de utilaje second-hand, acoperind diverse categorii, dar mai ales stivuitoare contra-balansate și reach-truck-uri. Gama diversificată de echipamente second-hand reflectă atât cerințele variate ale pieței, cât și eforturile furnizorului de a satisface nevoile clienților cu soluții flexibile și accesibile.
Jungheinrich oferă și serviciul de buy-back, atât pentru utilaje proprii, cât și de la alte branduri. Odată achiziționate, echipamentele provenite de la alți producători sunt vândute în stare „as-is” (ca atare) către dealeri multimarcă din exteriorul țării, care, mai departe, le plasează din nou pe piață.
2023 a însemnat și consolidarea echipei de service, care a crescut la 78 de tehnicieni, toți dotați cu ateliere mobile. Pentru 2024, Jungheinrich Romania prefigurează o creștere a vânzărilor proporțional cu un volum de piață estimat în creștere cu 25% față de anul precedent.
Local, STILL România deține un stoc de peste 350 de echipamente second-hand, la care se adaugă cele disponibile în rețeaua europeană a producătorului. Împreună discutăm de acces la un stoc de peste 30.000 de echipamente second-hand.
În 2023, STILL a continuat și dezvoltarea echipei de service, atât din perspectiva numărului de tehnicieni din teren, cât și a pregătirii tehnice a acestora. Unul dintre punctele importante pentru STILL Service a fost continuarea dezvoltării instrumentelor digitale oferite clienților, precum managementul flotelor de stivuitoare prin portalul STILL neXXt Fleet, ce permite o privire de ansamblu asupra tuturor datelor relevante despre flotă și utilaje într-o singură aplicație.
Util SPC are un stoc de 70-100 de utilaje second-hand din toate modelele, alcătuit în special din echipamente care se întorc din contracte LTR. Acestea sunt evaluate, recondiționate și reintroduse în circuitul comercial, la un preț evident mai mic decât dacă ar fi vândute „ca noi”.
„Există tot mai multe companii mici care, pe fondul crizei forței de muncă, își doresc să acceseze tehnică de intralogistică, dar nu își permit să cumpere sau să închirieze un utilaj nou-nouț. Pentru noi reprezintă un segment în creștere. De Black Friday am observat pentru prima oară un fenomen specific pieței B2C, creșterea reală a interesului clienților pentru echipamentele cele mai ieftine, lipsite de complexitate, care se pretează foarte bine și la vânzările online. Decembrie a fost, de asemenea, o lună încărcată, deoarece am avut de închis multe contracte pe bugetul de 2023. Din fericire, nu avem probleme cu onorarea comenzilor, deoarece menținem permanent un stoc suficient de utilaje”, a declarat Dan Voinea.
În ceea ce privește serviciile post-vânzare, în 2023, Util Spc și-a mărit acoperirea teritorială în zona Ardealului. Compania intervine acum cu 25 de mașini de service de teren în toată țara, deservind toate regiunile geografice cu angajați proprii. Se preferă această abordare în locul externalizării componentei de service întrucât se poate răspunde simplu și direct cererilor clienților, plus că există o imagine centralizată a solicitărilor.
Pentru 2024 – care se anunță a fi un an cel puțin la fel de complicat ca 2023 – Util Spc își propune o creștere moderată, de 5-10%.
Flota Wylze Logistik de echipamente second-hand nu este foarte mare, iar utilajele care se preiau de la clienți în cadrul contractelor de buy-back și care sunt, de regulă, alte mărci decât Mitsubishi, sunt vândute către parcurile SH din vest. De la începutul acestui an, Wylze Logistik – care și-a propus creșterea cotei de piață de la 5 la 6% – s-a mutat într-un sediu nou în Ploiești, comuna Tătărani, cu ieșire la DN 1, unde are showroom, depozit și service. La nivel național, asistența tehnică este asigurată de echipele mobile de service, care au crescut în 2023 cu 20%, fiind asigurată o prezență mai solidă acum și în Transilvania.