Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești s-a ridicat, în 2023, la peste 92,5 milioane de tone, față de 75,5 milioane de tone în 2022 (+22,5%), conform datelor operative ale Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA. Traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, până la 71 de milioane de tone, portul Constanța cu precădere fiind în fața unei performanțe istorice, în timp de traficul fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 de milioane de tone.
Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 de milioane tone de în 2023, față 24 de milioane de tone în 2022.
Creșteri semnificative s-au înregistrat și pentru alte grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte.
Pe relația Ucraina, traficul total a fost de 25 de milioane de tone în 2023, cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța reprezentând peste 14 milioane de tone.
În ultimii ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au bătut record după record, tendința fiind susținută prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenților economici din port și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții.
Astfel, dacă în 6 ani, între 2016 și august 2022, au fost atrase investiții din fonduri europene de numai 42 de milioane de euro, acum a fost necesară accelerarea atragerii de finanțare. În aceste condiții, în 2023 s-au realizat investiții cu bani europeni în valoare de 27,72 de milioane de euro, direcționate către:
- Extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis-Poarta 10, cu o valoare de 12,69 de milioane de euro (cu TVA). S-a realizat în incinta portului un drum cu lungimea de 982 m, cu 4 benzi de circulație, un sens giratoriu adaptat traficului de vehicule lungi, cu remorci sau semiremorci, și două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație – acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis.
- Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța (PROTECT), în valoare de 15,03 milioane euro, a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, cu lungime de 130 m, și crearea unei platforme cu o suprafață de 4.370 m2 pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice.
S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora. A fost îmbunătățit accesul maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncțională pentru colectarea deșeurilor de la nave.
În 2024, se vor finaliza trei proiecte importante, finanțate tot cu fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructura Mare, a căror valoare depășește 43 de milioane de euro. Este vorba despre modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța (23 de milioane de euro), extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 de milioane de euro) și amenajare drum plus parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanța (3,26 de milioane de euro).
Prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane euro. În plus, anul acesta vor începe lucrările la diverse proiecte, cu o valoare totală de 476,1 milioane euro, printre care:
- Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre-Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanța (valoare estimată de 50 de milioane de euro);
- Master Plan de infrastructură rutieră – Reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legătură) și de acces în Portul Constanța și zona Midia (valoare estimată 122,6 milioane de euro);
- Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – Etapa a II-a (valoare estimată 95 de milioane de euro).