Constructorul turc Karsan a semnat un contract în noiembrie anul trecut cu grupul norvegian Vy, una dintre cele mai mari autorități guvernamentale de transport public din țările scandinave, pentru a vânzare de vehicule autonome. Ca parte a acordului, Karsan a livrat recent un autobuz e-Atak autonom, de 8 m lungime, care va fi operat de Remoted, un transportator din orașul finlandez Tampere. Acesta va fi primul autobuz autonom de mari dimensiuni din Finlanda, care va transporta pasageri în condiții reale de drum, după vehiculele similare livrate în Stavanger, Norvegia, și către Universitatea de Stat din Michigan, Statele Unite – acestea din urmă au intrat în operare în 2022 și au transportat până în prezent peste 25.000 de pasageri.
Dr. Ali Peker, CEO Adastec, compania americană care a colaborat cu Karsan pentru dezvoltarea autobuzului autonom, a declarat: „Mulțumim Remoted pentru că a crezut în viziunea noastră. Am mai abordat condiții meteorologice nefavorabile și înainte, iar acum, la Tampere, suntem gata să acceptăm o nouă provocare cu autobuzul nostru. Acesta va naviga pe un traseu de 5,8 km, care va avea 17 stații de autobuz și va traversa 20 de treceri de pietoni, demonstrând capacitatea de conducere autonomă de nivel 4 în medii urbane complexe, în condiții de siguranță și eficiență. Tehnologia este gata să fie aplicață în lumea reală.“ Capabil să se deplaseze singur pe o rută planificată, e-Atak autonom cu tehnologie autonomă de nivel 4 poate rula la o viteză de 40 km/oră în toate condițiile meteorologice, zi sau noapte. Vehiculul efectuează toate operațiunile ca și cum ar avea șofer: se apropie de stații, gestionează procesele de coborâre și urcare, furnizează îndrumare și management la intersecții, treceri de pietoni și semafoare.