Van Hool, producătorul belgian independent de autobuze, autocare și vehicule industriale, a fost declarat în faliment, pe 8 aprilie 2024, de către Tribunalul Comercial din Mechelen. Un complet format din 4 administratori a fost desemnat pentru a supraveghea falimentul. VDL Groep (Olanda) și asociatul de afaceri Schmitz Cargobull GRW au depus oferte către administratori, care stau la baza acordurilor definitive ce urmează să fie încheiate într-un interval de timp foarte scurt. VDL Groep intenționează să preia activitățile de autobuze și autocare ale Van Hool, în timp ce Schmitz Cargobull, prin partenerul său de competență GRW, va fi responsabil pentru vehiculele industriale. Acordurile finale ar putea duce la o repornire rapidă a operațiunilor, cu oportunități de angajare proiectate pentru 650 până la 950 de angajați și potențial de creștere pe termen lung. În următoarele săptămâni, părțile achizitoare vor oferi mai multe informații.
Procesul a fost intens, confruntându-se cu presiuni mari din cauza absenței unei soluții privind situația moștenirii familiei Van Hool, având în vedere situația de lichiditate a companiei. Având în vedere circumstanțele, acordurile cu VDL Groep și Schmitz Cargobull GRW – de asemenea companiile de familie de renume internațional – reprezintă cea mai bună variantă posibilă pentru toate părțile implicate, deși, din păcate, mulți angajați vor trebui să caute un alt loc de muncă.
„Atât VDL Groep, cât și GRW, au arătat clar în ofertele lor de achiziție că prețuiesc foarte mult expertiza și experiența Van Hool și a angajaților săi în domeniul autobuzelor, autocarelor și vehiculelor industriale”, a subliniat Marc Zwaaneveld, co-CEO la Van. Hool. „Suntem încântați că aceste două companii internaționale puternice vor integra fiecare câte o parte a Grupului Van Hool. În faza inițială, se preconizează angajarea a 650 până la 950 de angajați, forță de muncă care poate crește pe termen lung. Vor fi anunțate cifre exacte. în săptămânile următoare de către cei doi dobânditori”.
Odată cu falimentul Van Hool se închide o eră în industria manufacturieră flamandă. Factorii externi, cum ar fi impactul coronavirusului, problemele lanțului global de aprovizionare, inflația puternică și costurile ridicate ale energiei au fost principalii factori care stau la baza situației în care s-a aflat compania. Având în vedere urgența situației, a fost stabilit un termen scurt de soluționare, respectiv 31 martie 2024. Au fost purtate discuții cu diverse părți interesate, inclusiv bănci, agenții guvernamentale, acționari, Consiliul de Administrație, sindicate și potențiali investitori. Pe 19 martie, Van Hool a primit protecție temporară față de creditorii săi de către Tribunalul Comercial din Mechelen, însă, pe 25 martie, compania a anunțat că o dispută de moștenire între acționari și familia Van Hool, care a rămas nerezolvată, determinând eforturi imediate pentru a urmări o explorare a scenariului alternativ, care fusese deja inițiată. S-au intensificat discuțiile cu potențialii achizitori în vederea unei posibile reporniri, cu atenție acordată tuturor părților interesate, în special angajaților companiei.