Plata defalcata a TVA devine operationala in Romania, in mod optional de la 1 octombrie si obligatoriu de la 1 ianuarie 2018. Prioritara pentru companii va fi din acest moment adaptarea sistemelor IT si rezolvarea dificultatilor de flux de numerar determinate de noul mecanism pentru TVA. In plus, companiile ar trebui sa se pregateasca, in masura in care acest lucru este posibil, si pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei si al ANAF.
„Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementarii unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregati pentru trecerea la noua modalitate de plata a TVA, estimarile fiind intre 2 si 4 ani pentru o tranzitie optima, care sa nu cauzeze dificultati companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite si Taxe Indirecte, PwC Europa Centrala si de Est.
Trecerea la plata defalcata, una dintre cele mai mari schimbari din ultimii ani in ce priveste TVA, presupune ca sectorul privat trebuie sa se pregateasca in ultimele trei luni ale anului, interval in care implementarea este optionala, pentru a face ajustarile necesare.
Posibile dificultati pentru companii la implementarea platii defalcate a TVA:
• actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru
• costuri de personal
• monitorizarea platilor si transferurilor
• evidentierea separata a tranzactiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de catre autoritati
• costuri cu prefinantarea TVA
„Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o functionare eficienta a ANAF si a Trezoreriei, astfel incat companiile sa aiba acces la banii din contul de TVA rapid si cu formalitati minime. Mediul privat este sceptic in aceasta privinta, intrucat situatia infrastructurii IT a Fiscului, invechita si suprasolicitata, este de notorietate, iar implementarea platii defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioada”, a declarat Daniel Anghel, lider CEE Taxe si Impozite Indirecte PwC.
Trezoreria va administra conturile speciale deschise automat pentru fiecare platitor de TVA, in timp ce ANAF va fi responsabila de aprobarea solicitarilor de transfer de bani din contul de TVA catre un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat intr-un termen de cel mult 3 zile lucratoare.
„In aceeasi masura, companiile vor trebui sa identifice modalitati de finantare temporara pentru a putea prefinanta sumele datorate drept TVA, insa este de vazut in ce masura sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinantare, avand in vedere neclaritatile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroaba, Partener, Servicii Financiare, PwC Romania.
„Autoritatile au gandit si un sistem de stimulente pentru a convinge cat mai multe firme sa intre in sistemul de plata defalcata inca din perioada optionala, facilitati la impozitul pe profit si scutiri la penalitatile pentru sume restante datorate ca TVA la 30 septembrie, insa ramane de vazut in ce masura vor avea succes. In schimb, nivelul sanctiunilor contraventionale pentru cei care gresesc este unul de luat in considerare, intrucat, de exemplu, pentru sumele virate de catre cei care pica sub incidenta legii intr-un alt cont decat cel de TVA aceste sanctiuni pot ajunge chiar si la 50% din sumele respective. Or, o asemenea sanctiune nu doar ca ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel putin diminuata de catre instantele de judecata, pentru a fi proportionala. Si, desigur, ramane de vazut cum anume autoritatile vor reusi sa aplice acest mecanism in ansamblul sau si sa respecte termenele obligatorii pe care legea pe prevede in sarcina lor, a caror incalcare ar putea de asemenea conduce la cresterea numarului de litigii si, nu in ultimul rand, la solicitarea de dobanzi de catre contribuabili pentru asemenea intarzieri”, a declarat Dan Dascalu, avocat partener D&B David si Baias, societatea de avocatura afiliata a PwC in Romania.
„Conceptual un astfel de sistem de plata defalcata a TVA ar putea aduce si beneficii, printr-o reducere a decalajului foarte mare de TVA inregistrat inca de Romania in privinta sumelor din TVA care ar trebui colectate, fata de cuantumul care este efectiv colectat, de nivelul miliardelor de euro. Insa pentru a ajunge intr-o situatie in care efectele pozitive sa justifice impactul negativ, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat si mai ales cu rapiditate in ce priveste rambursarile de TVA catre companii. Totusi avand in vedere durata mult prea scurta de implementare a acestui sistem fara existenta unui studiu de impact si a unei consultari reale cu mediul de afaceri si cu Comisia Europeana, pentru a-si arata beneficiile credem ca acesta trebuie sa ramana optional pe o perioada de cel putin 2 ani”, a conchis Daniel Anghel.
In caz contrar, mecanismul de plata a TVA va genera consecinte extrem de grave pentru economia Romaniei putand duce chiar la blocarea activitatii agentilor economici.