Presiunea pe pret din partea clientilor continua sa fie o piedica importanta in dezvoltarea pietei europene de transport, iar finalul anului va veni cu miscari de flote dinspre Comunitate spre intern si international, este de parere Alin Pop, administratorul firmei Trans-Prima, din judetul Alba, specializata in grupaje pe relatiile Germania, Italia, Belgia, Olanda si Luxemburg. Cu o flota extinsa de 37 de camioane, compania estimeaza realizarea unei cifre de afaceri de 4,7-4,8 milioane de euro, asemanatoare cu cea din 2016, insa cu un profit in usoara scadere fata de anului trecut.
Cu experienta pe piata de transport international inca din 1999, Trans-Prima opereaza un terminal inchiriat in judetul Alba, pe o suprafata de 800 m2, unde deruleaza operatiuni de consolidare, inainte ca marfa sa fie distribuita pe piata locala prin liniile proprii directe. „Cand sunt perioade aglomerate mai «rupem» un pic si din camioanele care ruleaza la extern, dar pentru piata interna avem flota separata, in medie 6-7 masini lucreaza pe liniile saptamanale“, explica Alin Pop.
Astfel, vehiculele companiei se ocupa aproape exclusiv de grupaj, care ocupa circa 70% din volume, contractele fiind tur-retur, insa exista si completari spot pe bursele de transport, restul procentelor fiind reprezentat de camioane complete. „Am ales grupajele pentru ca reusim sa le optimizam mult mai bine decat la FTL, insa efortul din spate este cel putin dublu fata de camionul complet. Totodata, atunci cand faci grupaj, si bugetul pe care reusesti sa il facturezi este automat mai mare, cu cel putin 25% peste transportul FTL. Sunt niste costuri, dat fiind faptul ca nu incarci marfa din acelasi loc, dar pana la urma vorbim de un plus“, marturiseste actionarul Trans-Prima.
Strategie italieneasca implementata cu succes
Portofoliul transportatorului include circa 150 de parteneri, majoritatea clienti directi, pentru care face si distributia nationala, dar si case de expeditii, in general multinationale, pentru care transporta marfa generala, automotive, lemn sau electronice. Aceasta paleta diversificata este rezultatul unei strategii interne care presupune impartirea riscului in mai multe parti. „Am dorit sa ne diversificam tipul de transport tocmai pentru a nu depinde de un singur client. Din punctul nostru de vedere e cel mai sanatos asa“, explica Alin Pop. Astfel, camioanele Trans-Prima pleaca spre Germania, Italia si Benelux, mai rar Spania, cu tipurile de marfa paletizata enumerate mai sus, si se intorc cu carcase de porc la carlig si marfa ADR – acolo unde „preturile sunt un pic mai bune, dar si controalele sunt mai riguroase“, dat fiind faptul ca vehiculele sunt echipate pentru acest tip de transport – dar si cu „materii prime pe care le aducem pentru partenerii nostri pentru care facem exporturi“. In tara, marfa ajunge in depozitul din Alba, iar de aici este preluata de flota interna si distribuita in Bucuresti, Constanta si cateva orase din Moldova. Pe retur „avem cativa parteneri care ne incarca in aceste puncte cheie, iar atunci cand trebuie sa facem completari apelam la bursa de transport“, mai precizeaza oficialul companiei.
In prezent, flota Trans-Prima numara 37 de autotractoare si circa 50 de semiremorci de diverse tipuri, inclusiv frigorifice si ADR, folosite la importuri. Mai mult, numarul semiremorcilor va creste spre final de an, deoarece, asa cum explica Alin Pop, „particularitatea muncii noastre consta in aceea ca avem timpi de tranzit foarte buni, vehiculele nu stau. Vin la Alba, lasa remorca si pleaca din nou cu alta incarcata si tot asa. Este un sistem preluat de la colaboratorii nostri italieni si care functioneaza foarte bine.“
Insa cea mai recenta investitie este un leasing financiar pentru trei autocamioane Iveco Stralis AS440S48 T/P, primul lot dintr-un contract mai amplu, care au fost livrate la finalul lui iulie, in cadrul deschiderii centrului de vanzari si service Iveco Truck Services din Vintu de Jos, judetul Alba. „A fost o decizie luata dupa ce ne-am consultat un pic cu cei de la Iveco vizavi de performantele pe care le asteptam de la noul camion – ma refer aici la consum, intretinere, mentenanta. Am decis sa mergem pe aceasta marca pentru ca am considerat ca are un raport rezonabil calitate/pret. Cele trei vehicule sunt dotate cu Pachetul de cursa lunga, pentru ca este posibil sa le conduca echipaje, iar garantia completa oferita de producator este de trei ani“, spune Alin Pop, care spera ca noua investitie sa se incadreze in specificatiile producatorului in ceea ce priveste consumul.