Indicele Transporeon al capacității de transport
Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a fost în martie 2024 cu 7,4% mai mic decât în martie 2023 și cu 5,1% mai mic decât în februarie 2024 și se află la a treia lună consecutivă de scădere, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, preluate de Transport Intelligence (Ti).
În februarie 2024 acesta a fost de 109,52, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată. Deci faptul că din noiembrie 2022 încoace valoarea a fost mereu de peste 100 arată că disponibilitatea capacității nu a fost o problemă pe piața europeană de transport rutier de mărfuri. Cu toate acestea, din martie 2023, rata de creștere a capacității a scăzut progresiv, indicând o scădere a excedentului și o normalizare a situației capacității pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri.
Comerțul din perioada Paștelui și situația actuală de la Marea Roșie ar putea fi principalii factori care au dus la scăderea capacității, sunt de părere analiștii Ti, cel mai recent sondaj realizat de această platformă indicând o trecere notabilă către soluții multimodale.
În aceste condiții, în martie 2024 indicele tarifelor spot a crescut cu 5,2% față de februarie 2024, până la 121,23, și a fost cu 11,8% mai mare decât în perioada similară a anului trecut, în timp ce indicele tarifelor din contracte a crescut cu 2,3% față de anul precedent și cu 0,9% față de luna precedentă, până la 124,79. Reducerea volumului real este indicată de tariful spot, care este încă sub indicele tarifelor din contracte, adică de 121,23, față de 124,79. Cu toate acestea, diferența dintre cele două a scăzut din august 2023 încoace, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei. În plus, așa cum arată și analiza Ti din lunile anterioare, nu se așteaptă o lipsă de capacitate și din cauza perspectivelor slabe ale economiei europene, care duc la o nevoie scăzută de transport.