MAN Truck & Bus a primit distincția „Truck Innovation Award 2024” pentru proiectele sale de cercetare și dezvoltare în domeniul condusului autonom – ATLAS-L4 și ANITA – implementate într-un terminal intermodal și între centre logistice situate pe autostradă.
O replică a trofeului a ajuns și la sediul MHS Truck & Bus din București, pentru a aminti atât personalului MHS, cât și clienților din România, importanța inovării permanente în industria camioanelor și saltul uriaș făcut de tehnologia camioanelor, care deja pot rula cu emisii zero și în curând fără a avea nevoie de șoferi.
Este pentru a doua oară când MAN Truck & Bus câștigă acest trofeu, după ediția inaugurală a Truck Innovation Award din 2019, când premiul s-a datorat camionului său autonom fără șofer de nivel 4 aFAS.
„În acest moment este prematur să discutăm despre implementarea condusului autonom în România, atât pe drumurile publice, cât și în cadrul terminalelor maritime. Nu refuzăm, însă, un astfel de proiect în cazul în care am avea un client interesat de implementarea unei astfel de soluții, bineînțeles, împreună cu producatorul MAN și în limitele legislației din România”, a declarat Elena Claudia Iordache, CEO MHS Truck & Bus, cu ocazia primirii replicii trofeului Truck Innovation Award la sediul MHS Truck & Bus la București.
Dar „vehiculele livrate în România înglobează cele mai noi sisteme de asistare a șoferului pe timpul conducerii. MAN dezvoltă și brevetează într-un ritm accelarat tehnologiile necesare dezvoltării vehiculelor autonome, peste 133 de patente”, a arătat Elena Claudia Iordache.
Până la vehiculele autonome, în România se livrează deja camioane conforme cu standardele de siguranță GSR2, distribuitorul român având bugetate cereri și pentru achiziții de vehicule electrice prin fonduri europene.
„În acest moment, piața totală de vehicule comerciale grele se află într-un ușor declin generat de scăderea cererii pe segmentul long-haul. Pe segmentul vehiculelor specializate, construcții, cererea este stabilă”, a precizat CEO-ul MHS Truck & Bus.
Elena Cludia Iordache a mai spus că 2023 a fost un an bun pentru grupul de firme MHS – „am livrat în limita sloturilor de producție alocate de către MAN și ne-am atins bugetul propus”. În schimb, 2024 va fi un an „al consolidării pe segmentul de vehicule specializate și al declinului pe segmentul long-haul”.
Pe de altă parte, inovația este prezentă de mai mulți ani și în oferta de servicii pentru clienții de camioane: mentenanță predictivă, management de flotă, aplicații pentru șofer etc.
Potrivit MHS Truck & Bus, MAN se axează pe 3 piloni de inovație: CO2 free prin motoare electrice și hidrogen, digitalizare și autonomie. Toate vehiculele din gama MAN se livrează cu serviciul de management de flotă preinstalat (MAN RIO) și aplicații pentru șofer (MAN Driver App și MAN Now). Pentru toate vehiculele MAN comercializate de către societatea noastră putem oferi contracte de mentenanță predictivă (MAN Comfort) și contracte de mentenanță predictivă și corectivă (MAN Comfort Super). Aceste contracte se particularizează pe fiecare tip de aplicație, camion, perioadă de utilizare și rulaj anual.
„Pe măsură ce clienții înțeleg beneficiile reale ale acestor sisteme și servicii suport, devin tot mai interesați. Noi venim în ajutorul lor cu training, prezentări și materiale pentru o mai bună înțelegere. Pe lângă asta, referitor la tehnologia implementată menționez investiția în soluția CISCO x Webex x casca RealWear, pentru diagnosticare și reparare de la distanță.”
Camioane MAN autonome produse în serie din 2030
Truck Innovation Award recunoaște schimbările tehnologice enorme și tranziția energetică din cadrul sectorului auto și este acordat anual de juriul International Truck of the Year (IToY), format din 25 de jurnaliști reprezentând principalele reviste de camioane din Europa și Africa de Sud.
Cu un scor câștigător de 97 de voturi, anul acesta proiectele avansate ale MAN au devansat axa electrică de la ZF, Quantron-as-a-service (QaaS) – un furnizor de platforme cu emisii zero pentru vehicule comerciale cu pile de combustie și baterii electrice – și Westwell Q-Truck, un camion electric autonom de mare tonaj pentru logistica inovatoare a containerelor.
„Premiul primit nu este doar o onoare pentru ANITA și ATLAS-L4 și partenerii implicați, ci și o recunoaștere a realizărilor colegilor de la MAN care au avansat în tehnologia condusului autonom cu multă expertiză și pasiune de mulți ani. Pe lângă digitalizare și propulsiile cu zero emisii, condusul autonom este al treilea pilon în transformarea către rețelele de transport ale viitorului prietenoase cu mediul, sigure, eficiente și inteligente. Din 2030 vrem să producem în serie camioane autonome care să fie folosite pe rute predefinite, între centre logistice”, a declarat Dr Frederik Zohm, Executive Board Member for Research and Development la MAN Truck & Bus.
Camioanele autonome sunt folositoare cu precădere pentru transportul între centrele de logistică de pe autostrăzi: acestea cresc siguranța prin evitarea coliziunilor din spate cauzate de oboseală, sunt mai eficiente energetic și stabilizează fluxurile logistice grație faptului că nu au pauză în operare precum au nevoie șoferii. Ele pot contribui, de asemenea, la reducerea crizei de șoferi prin eliberarea unor șoferi care pot fi mai utili în transportul regional și cel de distribuție.
Proiectul de cercetare și dezvoltare ANITA – Autonomous Innovationîn Terminal Operations – a început în 2020 pentru a automatiza transferul între diferite moduri de transport. ANITA își propune să utilizeze camioane autonome pentru a stabiliza procesele implicate în transferul containerelor de la transportul rutier la cel feroviar, făcându-le mai eficiente, mai ușor de planificat și, în același timp, mai flexibile. După șase luni de teste practice efectuate împreună cu partenerii la depozitul de containere DB Intermodal Services și la terminalul de containere DUSS din Ulm, la sfârșitul proiectului, în septembrie 2023, a reieșit că autocamionul autonom, integrat cu succes în procesele terminalului, era cu până la 40% mai productiv decât vehiculele convenționale și, prin urmare, a arătat un mare potențial de a face transportul rutier și feroviar de marfă combinat ecologic mai eficient, mai previzibil și mai flexibil.
Proiectul de cercetare și dezvoltare ATLAS-L4 („Transportul autonom de nivel 4 între centrele logistice situate pe autostrăzi și drumuri express”) are ca scop punerea în uz comercial a camioanelor autonome de nivel 4 până la sfârșitul lui 2024. Proiectul ia deja în considerare condițiile-cadru ale legii germane privind conducerea autonomă, adoptate în 2021, care permite, în principiu, conducerea autonomă pe rute pre-definite, sub supraveghere tehnică. Proiectul, finanțat de Ministerul German al Economiei, beneficiază și de contribuția altor parteneri, precum Knorr-Bremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systems, Fraunhofer AISEC, universitățile tehnice din München și Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH și Würzburg Institute of Transport Sciences (WIVW GmbH).
Membrii IToY au lăudat caracteristicile avansate ale ambelor proiecte, contribuția la automatizarea transportului de la un hub la altul și intermodal, precum și cooperarea fructuoasă în cadrul proiectului între MAN Truck & Bus, furnizorii de logistică, furnizorii de componente, instituțiile de cercetare și operatorii de infrastructură publică.
Rezumând votul juriului, președintele International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, a comentat: „Proiectele MAN ANITA și ATLAS-L4 dovedesc faptul că, în prezent, conducerea autonomă este fezabilă și poate avea un rol în a face operațiunile de transport mai sigure și mai eficiente, punând bazele unor concepte inovatoare de transport și logistică”.