Chiar daca detine toate premisele sa devina poarta de intrare a marfurilor containerizate in Europa Centrala, asa cum a reiesit din conferinta "2012 – Romania, bine ai venit in Uniunea Vamala Europeana!", organizata de Deloitte Tax in aprilie la Bucuresti, Romania inca mai are de invatat de la tarile UE cu experienta mai mare in domeniul vamal. Astfel, desi tara noastra ar putea sa acorde facilitati societatilor dispuse sa se supuna periodic unui control riguros al autoritatii vamale si sa devina astfel Operator Economic Autorizat (AEO), putand obtine apoi amanarea platii TVA la import, reducerea nivelului de garantie solicitat sau prioritatea la vamuire, putine societati autohtone au putut fi convinse in prezent ca astfel de avantaje pot fi obtinute in mod real si la noi.
Acest model de certificare este folosit in Rotterdam ca un proces de supraveghere pe orizontala a comertului, iar rezultatele deja se vad. "Din 2008 pana in prezent avem 30 de companii certificate AEO in Romania si aproape 1.000 in Olanda", a precizat Mihai Petre, senior manager Deloitte Tax, completand: "autoritatea vamala are incredere in importurile realizate prin AEO, prin urmare are mai mult timp sa se concentreze asupra societatilor care nu detin aceasta calitate, sporind astfel eficienta controalelor vamale".
Si, pentru ca supravegherea orizontala este un pas esential pentru imbunatatirea activitatii autoritatilor vamale, Mihai Petre este de parere ca in Romania "exista mai mult de 30 de societati dispuse sa se supuna periodic acestui control riguros al autoritatii vamale, insa trebuie sa fie stimulate".
Mai putin de 5% din livrarile spre Olanda nu sunt verificate
In Olanda, conform acestui tip de supraveghere, nu se verifica produsul, ci, in urma discutiei cu compania despre procedurile de vamuire, se face o evaluare pe baza careia se hotaraste daca acesta merita vamuit sau nu. "Astfel, autoritatea vamala lucreaza cot la cot cu importatorul si nu se situeaza deasupra acestuia intr-o relatie pe verticala", a punctat Johan Hollebeek, partener in cadrul Deloitte Olanda. "Autoritatea vamala din Rotterdam considera societatile importatoare drept client, ca principiu director al tuturor actiunilor intreprinse de autoritate. In plus, la baza acestor relatii si imbunatatiri au fost si sunt inca intalnirile regulate dintre autoritati si contribuabili, unde se discuta deschis despre posibilitati de optimizare a sistemului de vamuire si de taxare ce se poate realiza prin optimizarea reglementarilor din domeniu." Insa, in opinia lui Robin Martens, consultant olandez independent, "daca in Olanda de mai bine de cinci ani se discuta despre aceasta supraveghere orizontala, fiind inca un proces in desfasurare, in Romania cu siguranta va dura mai mult".