Majoritatea operațiunilor de distribuție locală și regională permite deja electrificarea, folosind autocamioane cu autonomie de circa 300 km. Scania este pregătită atât cu versiunile de camioane potrivite oricărui tip de transport, cât și cu infrastructura necesară derulării unui plan de afaceri: consultanți și datele de care e nevoie pentru a înțelege rutina zilnică a parcului auto al oricărei firme interesate să facă tranziția la un transport electric, stațiile de alimentare cu curent electric care pot fi instalate în curtea firmei pentru siguranță, comoditate și eficiență, cât și servicii de alimentare în rețeaua publică printr-un card Scania care permite primirea unei singure facturi, precum și alte servicii de identificare a stațiilor în care au acces camioanele lungi și de planificare a intervalului de alimentare. Și pentru a demonstra că se poate, Scania Norvegia a fost gazda unui eveniment pentru 60 de jurnaliști din toată Europa care au putut conduce diferite configurații Scania de transport și distribuție și au putut, de asemenea, vizita unul dintre cei mai avansați clienți în direcția electrificării flotei, și anume ASKO, distribuitor de produse alimentare pentru mulți retaileri norvegieni, cât și pentru industria ospitalității.
Autoritățile europene vorbesc mai mult decât fac pentru trecerea la un transport sustenabil și asta pentru că restricțiile de producție și utilizare de autovehicule cu motoare pe combustie internă nu sunt însoțite de investițiile necesare în infrastructura de utilizare. Scania a vrut să demonstreze jurnaliștilor europeni cât de comod este să treci la un transport cu emisii zero, dacă autoritățile sprijină demersul sectorului transportului printr-o politică de restricții/facilități pentru camioanele electrice, dar mai ales prin susținerea stațiilor publice de alimentare cu energie electrică și a unui preț convenabil pentru energia electrică.
Mai multe companii nordice au făcut cu succes tranziția către electric
Scania a prezentat jurnaliștilor mai multe exemple de companii care au implementat deja cu succes camioane electrice, una dintre cele mai interesante fiind ASKO, cel mai important distribuitor de produse alimentare din Norvegia, care deține deja 150 de camioane electrice și țintește către un parc total de 400 de camioane cu zero emisii până în 2026. Pentru a reuși să țină costurile de exploatare chiar un pic mai mici decât la diesel, ASKO caută soluții pentru a produce ieftin sau chiar gratuit energia electrică de care are nevoie și optimizează utilizarea autocamioanelor electrice la maximum prin înlocuirea semiremorcilor cu cutii mobile și folosirea unor tractoare de terminal care să facă operațiunile de tractare la încărcare a cutiilor mobile.
Avantajul ASKO este că cele mai multe depozite frigorifice sunt acoperite cu panouri solare astfel că alimentarea camioanelor se face cu energie electrică produsă gratuit. Dar chiar și pe timp de iarnă, când panourile solare nu produc la fel de multă energie electrică precum vara, și se consumă curent și din rețea, costul de alimentare e destul de redus, deoarece Norvegia este un mare producător de energie electrică, astfel că și prețurile de la rețeaua publică sunt destul de atractive.
Pentru a asigura încărcarea rapidă a camioanelor electrice, ASKO a investit în propriile stații de alimentare, care pot încărca simultan două autocamioane. Pentru ca TCO-ul camioanelor electrice să fie competitiv cu al versiunilor diesel, compania folosește intensiv camioanele electrice, având aproape 30 de cutii mobile multitemp (de regulă sunt trei zone de temperatură: congelare, refrigerare la 4 OC și temperatură ambientală). Acestea prezintă avantajul că pot fi lăsate pe picioarele lor la încărcare, timp în care autoșasiul preia o altă cutie mobilă gata încărcată pe care să o ducă la livrare. O încărcare durează circa 45 de minute, adică aproape cât să îi permită camionului care a lăsat-o la încărcare să facă jumătate de cursă de distribuție. De regulă se aprovizionează câte două magazine cu fiecare camion.
Noile camioane Scania pentru transport regional cu propulsie electrică achiziționate de ASKO sunt configurație 45R cu o putere continuă de 450 kW (610 CP). Propulsia este asigurată de trei motoare electrice cuplate la o cutie de viteze automată cu șase trepte de viteză. Pachetul de baterii este reprezentat de cea mai mare combinație de 624 kWh. Camioanele cu șasiu standard, cu un ampatament de 5,35 m cu axă viratoare, tractează remorci cu două axe pe care ASKO le folosește cu mai multe camioane pentru a crește atât capacitatea de transport, cât și flexibilitatea operațiunilor, având posibilitatea de a lăsa remorcile la încărcare/descărcare, fără a bloca și autocamionul pentru aceste operațiuni.
Experiența proprie: ușor de condus, performante și foarte silențioase
Echipa Scania Norvegia a pregătit un traseu de circa 185 km, pe care jurnaliștii au putut conduce mai multe configurații electrice pentru transport regional. Traseul a îmbinat porțiuni de autostradă, orășele mai mici și drumuri regionale, precum și o șosea de coastă pe lângă unul dintre cele mai mari lacuri din Norvegia, pe un drum foarte îngust și, surprinzător, cu foarte multe denivelări și chiar gropi, ceea ce ne-a determinat să mai și frânăm din când în când.
Am putut conduce două modele, ambele echipate cu motorul electric C3-6, echivalentul legendarului V8, disponibil cu două puteri: 400 și respectiv 450 kW, potrivite unui spectru larg de utilizări care necesită putere și sarcini utile ridicate.
Am condus mai întâi modelul 40 S, cu semiremorcă de tip dubă închisă cu greutate totată de 40 t, rularea pe șosea cu 80-83 km/h fiind lină, silențioasă și extrem de confortabilă. Arhitectura propulsiei electrice de la Scania cuprinde trei motoare electrice și o cutie de viteze cu șase trepte, care asigură cuplul maxim de 2.800 Nm neîntrerupt în timpul schimbării treptelor de viteză și o accelerare rapidă chiar și în timpul urcării unui deal. Practic, două dintre motoare propulsează camionul înainte, în timp ce al treilea motor sincronizează treapta următoare de viteză necesară.
Am plecat cu modelul 40S de la o capacitate a bateriei de 85% și la prima oprire, după o oră și 50 de minute de condus, ajunsesem la 38% capacitate a bateriei, înregistrând un consum mediu de 158,4 kWh/100 km. Autonomia rămasă era de 140 km.
Am schimbat cu colegul bulgar camioanele, pentru a încerca și motorizarea mai puternică de 450 kW care atinge un cuplu maxim de 3.500 Nm, un ansamblu alcătuit din autoșasiu + remorcă de la ASKO. Acesta consumase în medie 167,1 kWh/100 km pe aceeași distanță, capacitatea bateriei ajungând la 32%, adică o autonomie indicată de computerul de bord de 110 km. După alți circa 50 km, capacitatea bateriei ajunsese doar la 26% și asta datorită unei coborâri lungi care a permis utilizarea îndelungată a frânării regenerative. O vale accentuată de câțiva kilometri a permis recuperarea a aproape 17 km de autonomie. Consumul mediu pe toată cursa a scăzut de la 167,1 la 137,1 kWh/100 km datorită rulării fără consum pe mulți kilometri și, mai mult, a recuperării de energie la frânare.
O recuperare similară a înregistrat și colegul bulgar, la bordul Scania 40S: consumul mediu a scăzut tot cu aproape 30 kWh/100 km, de la 158,4 la 128,8 kWh/100 km, cu o capacitate a bateriei de la 38 la 33%.
Pentru moment, Scania consideră că arhitectura cu sistemul de propulsie dispus central este cea mai flexibilă și eficientă soluție, care oferă avantaje atât pentru transportul pe drumuri drepte, cât și pentru aplicațiile din construcții, care necesită și prize de putere.
Axa electrică, ce integrează motorul electric, toată electronica de propulsie și cutia de viteze într-o singură unitate, aduce avantaje în ceea ce privește greutatea proprie și eliberarea spațiului din interiorul cadrului șasiu, însă se reduce capacitatea de încărcare și se limitează posibilitățile de montaj și folosire a prizelor de putere – spun reprezentanții Scania.
De asemenea, tehnologia bateriei alese de Scania este NMC (Nichel, Mangan, Cobalt), în timp ce Mercedes-Benz și Iveco au ales bateriile pe Li-Fe-fosfat. Diferența dintre aceste tehnologii este că la primele densitatea energetică este mai mare, în schimb, capacitatea bateriei folosite este de maximum 85%, în timp ce bateriile pe Litiu-Fier-Fosfat au o densitate energetică mai mică, însă se pot încărca/descărca 100%, celulele de baterii fiind mai ușor inflamabile.
Indiferent de configurația axelor – 4×2 sau 6×2 – camioanele Scania pot atinge o autonomie maximă de 350 km, grație capacității instalate de 624 kWh (468 kWh net) înmagazinate în două baterii de dimensiuni diferite (una de 104 și cealaltă de 208 celule), amplasate pe partea laterală a șasiului. Bateriile se pot încărca la maximum 575 kW (500 A) la încărcătoare CCS2, având nevoie de 83 de minute de la gol la plin. Autocamioanele Scania pot atinge astfel o autonomie de 350 km cu încărcătură de 40 t, respectiv 250 km dacă transportă 64 t.
Noile baterii sunt construite pentru a suporta încărcări până la 1.000 A, ceea ce înseamnă că, de îndată ce va fi lansat standardul MCS (Megawatt Charging Standard), Scania îl va putea conecta. Specialiștii Scania atrag însă atenția că, deși există o cerere destul de mare de încărcare rapidă, se știe că aceasta vine cu compromisuri în ceea ce privește alte proprietăți, cea mai afectată fiind durata de viață a bateriei.
Noile tehnologii profită de alte surse de căldură generată de componentele de pe camion, pe care o preiau și o folosesc astfel încât să se scadă consumul de energie. De exemplu, aerul răcit din cabină este folosit la răcirea componentelor, în funcție de necesități. Bateriile, fiind parcurse de curenți mari, vor atinge temperaturi destul de ridicate și trebuie răcite pentru o perioadă de timp. Iar de asta se ocupă sistemul de management termic, dezvoltat, de asemenea, intern de Scania. Acesta oferă rezultate spectaculoase în menținerea autonomiei, chiar și la temperaturi scăzute.
Scania subliniază avantajul modularității camioanelor sale, clientul având la dispoziție un autocamion în care poate alege, practic, diferitele „piese” de care are cu adevărat nevoie pentru a-și satisface cerințele: cabina, puterea motorului, raportul de transmisie la axa spate, această modularitate fiind transferată și în cazul camioanelor electrice.
Pentru a crește flexibilitatea și modularitatea, Scania a dezvoltat propriile casete de baterii pe care le „populează” cu celule achiziționate de la Northvolt grupate în module și respectiv pachete de diferite dimensiuni pentru a răspunde diferitelor aplicații (autobuze sau camioane), cât și necesităților de autonomie versus sarcină utilă.
Scania adaptează comportamentul celulelor de baterii atunci când acestea se încarcă și se descarcă și care au impact asupra duratei de viață a bateriilor, la fel ca și intensitatea curentului trecut prin ele. Toate aceste caracteristici sunt stabilite atunci când integrează celulele în module, astfel încât soluția dezvoltată să fie mult mai fiabilă și cu o durată de viață mai lungă.
Având atât software-ul, cât și hardware-ul de la baterii, experții Scania consideră că pot dezvolta baterii mai bune, corelate cu modul lor de utilizare. Diferența de emisii de Carbon reușită cu aceste noi baterii este destul de mare față de generațiile anterioare de baterii, cu celulele de referință disponibile în 2023. Noile celule de baterii dezvoltate de Northvolt pentru Scania țin cont de cerințele specifice ale autovehiculelor comerciale: asigură putere mai ridicată și o durată de viață de cinci ori mai mare în comparație cu ce are nevoie un autoturism.
Scania efectuează teste extensive pe aceste module de baterii, inclusiv pentru a vedea dacă ar putea să se descurce și în cazul în care experimentează un fel de deformare forțată a celulelor. Pe fiecare modul sunt montați opt senzori de temperatură, astfel că, într-un singur pachet, sunt aproape 200 de senzori de temperatură care se asigură că bateria se află în intervalele de temperatură potrivite, menținând standardele de siguranță în cazul unor posibile coliziuni.
Bateria este montată pe megastructura sa prin intermediul a patru suspensii folosite pentru a îndeplini cerințele ridicate care există în ceea ce privește vibrațiile și alte sarcini mecanice cu care se confruntă camionul. Greutatea totală a setului de patru blocuri de baterii este de aproximativ 3,6 t, la care se adaugă cei 300 kg ai megastructurii.
Scania angajează 8.000 de ingineri în toate locațiile sale pentru dezvoltarea și testarea noilor tehnologii, fie că este vorba de pile de combustie sau noi modele de afaceri.
Un singur card pentru alimentarea cu energie electrică
Și, pentru că deținând propria stație de încărcare transportatorul are șansa de a alimenta mai ieftin, Scania a decis ca acest serviciu să facă parte din portofoliul său de soluții, astfel că planul este să lanseze o entitate separată care să gestioneze alimentarea cu energie electrică. Serviciul este însoțit de suport 24/7, pentru a oferi clientului rapiditate în soluționarea oricărei probleme și un timp de utilizare maximizat pentru camioanele electrice.
Tot pentru a simplifica lucrurile pentru clienți, Scania a pus bazele unui card de alimentare cu energie electrică, cu care se poate alimenta peste tot în Europa, tocmai pentru a evita situațiile în care clientul are o mulțime de carduri, fiecare cu aplicația lui și cu parola lui și care, la final de lună, generează propria factură.
Soluția de încărcare de la Scania, cu un preț foarte transparent și simplu de calculat, consolidează încărcările la diferite puncte de încărcare, sau în diferite țări din Europa, acestea regăsindu-se, la sfârșitul lunii, pe o singură factură, ofertă valabilă și pentru flotele cu mai multe mărci de camion.
După înregistrarea în My Scania, clienții primesc cardul de încărcare la adresa pe care au completat-o. Fie în portalul web al Scania, fie în aplicația pentru șoferi, clienții pot găsi puncte de încărcare cu energie, care se pot filtra în funcție de rută, preț, sau dacă au încărcătoare specifice pentru camioane (cele marcate cu simbolul L). Și apoi, după toate sesiunile de încărcare, este foarte ușor să se verifice online unde au încărcat, cât au încărcat și, de asemenea, facturile.
Din păcate, însă, numărul stațiilor de încărcare care pot fi accesate și de camioane este extrem de mic. La nevoie există stații de încărcare care nu au fost construite pentru camioane, dar pe care le pot folosi și camioanele – eventual doar autotractoarele sau autoșasiurile, mai puțin ansamblurile cu tot cu semiremorcă. Ceea ce oferă aplicația Scania este informarea completă asupra limitărilor existente în fiecare stație de alimentare: dacă e nevoie să fie ocupate două locuri de parcare sau dacă există unele restricții de înălțime/lățime la intrare sau la ieșire. Scania este în curs de evaluare a tuturor acestor informații prin vizite la fața locului.
Momentan piața este încă foarte focusată pe autoturismele electrice, de aceea și prețurile sunt mult prea mari pentru capacități mari de energie alimentată o dată. Scania încearcă să stabilească noi standarde de piață prin parteneriate cu Milence, Einride și rețeaua Scania Capital Network din Suedia, dar și cu alte companii. Milence, care a deschis primele două stații, una în Olanda și una în Franța, a anunțat deja alte șapte stații în Europa, prețul de partener pentru clienții Scania fiind stabilit la aproximativ 0,40 euro/kWh. Încă un preț ridicat, dar mult mai bun față de cel afișat de rețelele publice de alimentare construite mai degrabă pentru autoturisme.
Aplicația a fost lansată deja în circa 13 țări din Europa, urmând ca restul să fie adăugate la începutul anului viitor. Un alt aspect pe care aplicația îl va adăuga curând este posibilitatea de a face programări la încărcare, pentru a evita timpii lungi de așteptare.
Până în prezent Scania a vândut în jur de 1.500 de camioane electrice la nivel global, având ambiția ca în 2030 unitățile electrice să atingă jumătate din totalul de camioane Scania vândute.