Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonezii caută soluţii pentru îmbunătăţirea situaţiei pieţei: licenţierea operatorilor noi de transport cu capital din afara UE ar putea fi restricţionată

Traversarea unei perioade dificile pe piaţa transporturilor îi face pe polonezi să devină tot mai inventivi când vine vorba de a păstra avantajele competitive ale operatorilor naţionali şi restrângerea drepturilor companiilor nou-înfiinţate, în special cele cu capital rusesc, belarus sau turc.

În cadrul ultimei adunări generale a membrilor ZPMD, cea mai mare asociaţie patronală a transportatorilor polonezi, s-a discutat propunerea de a suspenda eliberarea de licenţe noi de transport pe o piaţă şi aşa aglomerată, cu circa 45.000 de operatori de transport, dintre care o parte importantă au apărut abia în ultimii 10 ani. Polonezii se plâng că în ultima vreme se înfiinţează multe companii de transport cu capital din afara UE şi mai ales „estic”, adică din zona fostei URSS: ucrainene, belaruse, ruse ş.a.

De asemenea, mulţi operatori turci au deschis filiale în Polonia pentru a putea opera mai facil în condiţiile Pachetului Mobilitate.

Restricţia pentru înfiinţarea de noi firme de transport ar fi pentru o perioadă de doi ani. Transportatorii își argumentează propunerea pe baza situației dificile prin care trece sectorul transporturilor și prin activitatea tot mai intensă a capitalului străin pe piața poloneză. În urma izbucnirii războiului din Ucraina, ministerul transporturilor notează că înregistrarea de noi companii ar putea să nu fie exclusiv apanajul capitalului polonez.

Între timp, ca urmare a competiţiei din ţări terţe, multe companii poloneze de transport sunt nevoite să se restructureze sau chiar să se închidă.

Autorităţile poloneze susţin însă că restricționarea eliberării de licenţe poate avea efecte şi asupra operatorilor polonezo şi cel mai probabil nu va fi adoptată. Legea transporturilor rutiere va fi rediscutată în această toamnă, mai multe modificări fiind deja propuse, însă acestea nu vor putea fi adoptate şi aplicate mai devreme de începutul anului viitor. In acelaşi timp, transportatorii polonezii speră chiar la introducerea, în această legislatură a Parlamentului European, a celui cel de-al 14-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, care va include, printre altele, interzicerea înregistrării de companii noi de transportatori cu capital rusesc sau belarus. Pragul maxim acceptabil pentru companiile cu capital rusesc va fi, se pare, de 25% din capitalul noii companii înfiinţate.

Articole similare

Ad