Anuntul facut de guvernul din Tirol, cu sprijin austriac, de introducere a unor masuri care sa restrictioneze numarul de vehicule grele de marfa ce pot utiliza autostrada Pasul Brenner, pe directia spre Italia, a starnit, dupa cum arata Uomini e Trasporti, proteste in lumea italiana a transporturilor, cu reactii mai ales ale Conftrasporto / Confcommercio ce beneficiaza de sustinerea ministrului transporturilor, Graziano del Rio. De asemenea, presedintele FAI, Paul Uggé, le-a cerut unor deputati sa adreseze o intrebare pe aceasta tema si comisarului UE pentru transport, Violeta Bulc.
Raspunsul a fost rapid si conform dorintelor Conftrasporto: potrivit principiilor comunitare, „dozarea“ traficului greu nu poate fi luata in considerare. De fapt, Violeta Bulc detaliaza ca „decizia de a limita numarul de vehicule grele la traversarea Brenner ar putea crea un trafic semnificativ de eludare. Acest lucru nu numai ca va genera preocupari economice si de mediu, ci ar putea, de asemenea, sa incalce libera circulatie a marfurilor, in special daca transportul feroviar nu dispune de o capacitate suficienta“.
Ca urmare, se asteapta adoptarea unor masuri sau sanctiuni ale UE impotriva proiectului tirolez. Presedintele Anita, Thomas Baumgartner, a abordat de asemenea aceasta chestiune intr-o scrisoare catre ministrul Del Rio. Baumgartner scrie ca „Anita a remarcat consecintele economice grave ce pot reiesi din impunerea unor obstacole in calea exporturilor italiene, in situatia in care peste Alpi trec 70% din exporturile nationale, iar ruta Brenner este cruciala pentru a ajunge pe pietele din Austria, Germania si tarile scandinave. Masurile restrictive sunt excesive si nejustificate, neregasindu-se si in alte regiuni (in special Alto Adige si Bavaria) care urmaresc obiective similare de protectie a mediului, dar cu diferite instrumente, mai proportionale si compatibile cu principiul fundamental al UE privind libera circulatie a marfurilor“.