Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) și-a prezentat analiza pieței de transport din această țară pe trimestrul al doilea al anului, de unde rezultă că toți indicatorii vizați s-au stabilizat la un nivel minim istoric.
Managerii firmelor franceze de transport declară că activitatea din trimestrul al doilea a fost la același nivel ca în trimestrul precedent și că se așteaptă la o ușoară îmbunătățire în trimestrul următor, după ce activitatea a fost, în general, în declin constant de la jumătatea lui 2022 încoace. Iar comparativ cu perioada crizei sanitare, nivelul de acum este aproximativ similar.
Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni s-a îmbunătățit ușor, în timp ce indicatorul care măsoară previziunile pentru trimestrul al treilea din 2024 se stabilizează și ambele sunt sub mediile lor pe termen lung și cu mult sub nivelul atins în timpul crizei sanitare. Dificultățile de recrutare au scăzut brusc, potrivit celui mai recent sondaj realizat de institutul francez de statistică (INSEE), în aprilie 2024, doar 37,7% dintre transportatori confruntându-se cu dificultăți de recrutare, comparativ cu aproape 67% cu un an mai devreme.
Investițiile s-au stabilizat în comparație cu trimestrul precedent, dar rămân cu mult sub nivelul lor mediu și sunt, în esență, pentru reînnoiri ale flotei. În ceea ce privește starea de spirit a managerilor francezi, 57% se declară nemulțumiți de situația actuală, 20% sunt mulțumiți și 24% nu au nicio opinie despre asta.
Conform sondajului INSEE din iunie 2024, climatul de afaceri din industrie este stabil, la fel și climatul de afaceri din sectorul agroalimentar, dar rămâne cu mult sub media sa pe termen lung. Producția a scăzut în ultimele trei luni, iar comenzile externe sunt în creștere – însă ambii indicatori rămân sub mediile lor pe termen lung.
Și în fabricarea bunurilor de capital, indicatorul sintetic al climatului de afaceri este stabil, dar sub media pe termen lung, iar la nivel subsectorial lucrurile se îmbunătățesc din nou în ceea ce privește fabricarea calculatoarelor, a produselor electronice și optice, dar se înrăutățesc în ceea ce privește fabricarea echipamentelor electrice, mașinilor și echipamentelor.
Starea de spirit este mult mai sumbră în sectorul metalurgic, în alte industrii prelucrătoare și în construcții. În 2021, INSEE a adăugat la chestionarul său o întrebare privind incertitudinea economică resimțită de companiile de transport, iar în iunie 2024 acest indicator s-a stabilizat după o scădere în luna precedentă și după ce în aprilie 2024 atinsese cel mai înalt nivel.