Tarifele de transport rutier de marfă între Praga și Duisburg
Pe ruta de la Praga la Duisburg, tarifele de transport pe bază de contract au crescut în trimestrul al doilea din 2024 cu 5,6% față de trimestrul anterior, până la 873 de euro (1,21 de euro/km), dar sunt cu 6,9% mai mici decât în perioada similară a anului trecut, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tariful spot a ajuns la 1.241 de euro (1,72 de euro/km), adică este mai mare cu 7,3% decât în trimestrul anterior și cu 0,7% decât în trimestrul al doilea din 2023.
Pe sensul celălalt tarifele din contracte au scăzut cu 3,4% față de trimestrul anterior și cu 2,9% față de anul anterior și sunt de 1.208 euro (1,68 de euro/km), iar cele spot au ajuns la 1.456 de euro (2,02 euro/km), în creștere cu 3,7% față de trimestrul anterior și în scădere cu 5,5% față de anul trecut.
Pe ruta Praga-Duisburg, tarifele spot sunt cu 42,1% mai mari cele din contracte, un decalaj mai mare decât cel de anul trecut., iar pe ruta Duisburg-Praga diferența este de 20,5%.
Vânzările de retail au crescut în mai 2024 în Cehia cu 4,4% în termeni reali față de mai 2023, dar sunt cu 0,1% mai mici decât în luna precedentă. Vânzările de bunuri nealimentare au crescut cu 5,1% față de 2023, cele de alimente cu 4,2%, iar cele de combustibil cu 2,2%.
Cursul puternic de schimb al coroanei cehe și prețurile mai mici ale țițeiului din mai au menținut sub control prețurile bunurilor de consum și au făcut să crească cererea, iar salariul nominal mediu lunar a crescut cu 4,8% față de 2023. În consecință, tarifele de transport spot au crescut trimestru după trimestru, ca urmare a creșterii cererii.
Comenzile noi din străinătate pentru bunuri fabricate în Cehia stagnează, din cauza consumului scăzut din alte țări, dar producția de automobile din această țară se așteaptă să depășească în 2024 vârful de dinainte de pandemie, potrivit Asociației Industriei Auto, adică să se apropie de 1,5 milioane de autoturisme și utilitare ușoare, față de 1,4 anul trecut. Ceea ce exercită presiune în sensul creșterii tarifelor de transport pe bază de contract de la Praga la Duisburg, care sunt cu 5,6% mai mari decât în trimestrul anterior. În timp ce redresarea industrială lentă a Germaniei duce la tarife în scădere cu 3,4%.
Creșterea cererii consumatorilor cehi va exercita presiuni suplimentare în sensul creșterii tarifelor spot pe termen mediu, iar investițiile mai mari ale firmelor exercită presiuni în sensul creșterii pe termen lung a tarifelor din contracte.
Costurile medii de transport au crescut cu 1,2% pe ambele sensuri, cea mai mare scumpire fiind cea a asigurărilor vehiculelor. Cheltuielile de transport rămân mari pe aceste relații, dar creșterile sunt tot mai mici de la un trimestru la altul, deci ele nu mai presează în sensul creșterii tarifelor. Pe termen lung, Cehia își întărește poziția pe piața semiconductorilor, fiind deja lider în Europa alături de statul Saxonia (Germania). Deci, în condițiile în care este planificată o creștere a producției, este posibil ca tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract să crească în mod constantă pe această rută.