Recent, presa poloneză informează asupra nemulţumirii sindicaliștilor care lucrează la Inspectoratul General al Transporturilor Rutiere (GITD) din Polonia, care au tras un semnal de alarmă cu privire la faptul că administrația leagă bonusurile inspectorilor de la Biroul de Control al plăţii taxelor de drum de numărul de amenzi aplicate și de numărul de certificate de înmatriculare reţinute. Administraţia poloneză încurajează mai ales controlul şi sancţionarea autovehiculelor înmatriculate în străinătate.
Inspectoratul se apără şi arată că instituţia desfășoară, printre altele, acțiuni de îmbunătățire a siguranței pe drumurile poloneze, influenţarea comportamentului participanților la traficul rutier și minimizarea riscului de incidente rutiere periculoase și reducerea numărului de victime ale tragediilor rutiere prin aplicarea legii și tragerea la răspundere a celor care încalcă legislația privind traficul rutier.
Astfel, potrivit conducerii GITD, evaluarea activității inspectorilor se realizează de către superiori pe baza unor criterii egale referitoare la rezultatele obținute în muncă și nu are în niciun caz scopul de a exercita presiuni asupra restrictivității activităților.
Reglementările interne în vigoare privind acordarea premierilor, respectiv Ordinul Directorului General al DITG din 08 decembrie 2015 privind introducerea principiilor de acordare a remunerațiilor, premiilor, sporurilor, indemnizațiilor de funcție și speciale stabilesc criteriile de acordare a premiilor. Criteriul de bază este îndeplinirea deosebit de bună a atribuțiilor ținând cont de cantitatea, calitatea și complexitatea muncii prestate, precum și de independența și implicarea angajatului.
Nereguli semnalate de sindicaliști
Niciodată nu s-a pus accentul pe rezultatele inspecțiilor – susţin lucrătorii din instituţia de control – iar noile norme sunt detașate de realitate şi îi obligă pe inspectori să caute nereguli cu orice preţ, lucru în contradicție cu ideea pentru care a fost înființată inspecția, și anume aceea de a acționa preventiv. În același timp, nu se poate presupune niciodată care va fi rezultatul unei inspecții, mai ales că gradul de conștientizare a conformității și a nivelului sancțiunilor este în creștere în rândul transportatorilor.
Formularea actuală a normelor privind recompensele reprezintă o încălcare a Legii privind transportul rutier, care interzice discriminarea pe baza țării de origine sau a înmatriculării mașinii unui șofer. Caracterul discriminatoriu al reglementărilor poate fi evidențiat prin faptul că lista condițiilor de recompensare pentru inspectarea vehiculelor străine este plasată pe primul loc.
Direcția GITD subliniază că principala sarcină a inspectorilor BKOE este de a controla plata corectă a taxei de drum electronice tocmai de către transportatorii străini. Inspectorii au dreptul, atunci când sunt aplicate amenzi, de a aplica instrucțiuni în temeiul articolului 41 din Codul contravențional. Actualul sistem de recompensare va determina inspectorii să folosească din ce în ce mai rar avertismentele pentru a nu pierde recompensa, condiţionată de aplicarea unei amenzi. Același lucru este valabil și în ceea ce priveşte reţinerea certificatelor de înmatriculare. Sindicaliştii susţin că starea vehiculelor s-a îmbunătățit, zilele accidentelor au trecut, astfel încât numărul de certificate de înmatriculare reținute este în scădere. Prin urmare, încurajarea reţinerii forțate a taloanelor vehiculelor este o metodă greșită, scopul nefiind ca „probele” să fie sechestrate pentru nimicuri.