Inspectorii DREAL trag un semnal de alarmă cu privire la condițiile în care desfășoară controlul rutier în trafic, remarcă publicația franceză Le Bulletin des Transports et de la Logistique. Potrivit lui Emmanuel Put, secretar general adjunct al Sindicatului Controlorilor Tereștri (SAFACCT), principalele probleme sunt forța de muncă redusă, progresia cabotajului ilegal, neaplicarea măsurilor Pachetului Mobilitate și dialogul surd cu administrația centrală.
„Asistăm la o creștere a cabotajului ilegal și la o utilizare masivă a șoferilor de camion din Turkmenistan sau chiar din India, recrutați de mari grupuri europene pentru traficul internațional”, a declarat Emmanuel Put, întrebându-se cum au reușit anumite state membre să obțină vize ad-hoc. În același timp, Spania și Portugalia au negociat acorduri pentru a facilita recrutarea șoferilor marocani și a celor din America Latină.
Potrivit secretarului general adjunct al SAFACCT, scăderea numărului de controlori de trafic este determinată de faptul că plecările în cadrul DREAL nu sunt compensate suficient prin recrutare. „Avem efectiv în jur de 380-400 de inspectori în trafic, iar din ianuarie 2024 bugetul de funcționare în DREAL a fost redus cu 10 până la 15%.“
De altfel, se pare că forțele de ordine nu mai efectuează verificări asupra timpilor de conducere și de odihnă pe șosea tot din motive bugetare: Ministerul de Interne nu a dorit să investească în software nou pentru controlul cardurilor tahograf ale șoferilor profesioniști. DREAL nu se poate face auzit de Direcția Generală Infrastructură, Transport și Mobilitate, iar cum nu există nicio repartizare a sarcinilor de control rutier între inspectorii de trafic și polițiști, multe infracțiuni rămân nepedepsite.
Nu în ultimul rând, 380 de controlori în Franța nu este un număr suficient pentru a putea acoperi eficient întreg teritoriul țării, publicația franceză dând exemplul țării noastre, care are 450 de inspectori de trafic, în condițiile în care România nu este o țară de tranzit la fel precum Franța. (Pentru a deveni controlor de trafic în Franța, cei interesați trebuie să parcurgă o școlarizare de 35 de săptămâni și să dea concurs pentru ocuparea funcției.) În lipsa unei doctrine comunitare însoțite de directive naționale, fiecare DREAL interpretează diferit Pachetul Mobilitate, ceea ce creează disparități în detrimentul companiilor de transport, în special pentru controlul cabotajului, detașarea angajaților și returnarea vehiculul la fiecare opt săptămâni până în țara de origine. Emmanuel Put propune crearea unei organizații naționale de control care să gestioneze unitățile din diferitele regiuni, ba chiar a unei agenții europene de control care să gestioneze controalele la nivel european în vederea armonizării practicilor în teritoriu.