Ministerul Transporturilor din Republica Slovacă a ajustat tarifele taxelor de drum pentru a le alinia cu cele din țările vecine, prevenind astfel ca Slovacia să devină o rută de tranzit preferată pentru camioanele străine. Această măsură vine ca răspuns la opoziția coaliției SNS, care a anunțat că nu va susține în Parlament creșterea taxelor de drum, manifestându-și astfel dezacordul față de inițiativa ministerului. Ajustarea taxelor de drum urmărește să echilibreze costurile de transport și să protejeze infrastructura locală de suprasolicitarea cauzată de traficul internațional de marfă.
„Tarifele pentru taxele de drum au fost ajustate la nivelul celor din țările învecinate pentru a preveni transformarea localităților și orașelor noastre în rute de tranzit ieftine pentru șoferii străini de camioane. Credem că partenerii de coaliție vor ajunge la un consens cu privire la această problemă.”,
a declarat Petra Poláčiková, purtătoarea de cuvânt a Ministerului Transporturilor din Republica Slovacă.
Naționaliștii din coaliția SNS se opun creșterii de 40% a taxelor de drum în Slovacia, argumentând că această majorare nu este justificată în lipsa finalizării infrastructurii rutiere. SNS a comunicat această poziție prim-ministrului slovac Robert Fico (Smer-SD) și o consideră neschimbată. Ministerul Transporturilor a subliniat că a negociat cu transportatorii slovaci ajustarea tarifelor în conformitate cu directiva europeană adoptată de statele membre.
„Prin urmare, taxele de drum vor crește, dar, în același timp, compensăm acest lucru prin reducerea taxei pe autovehicule pentru transportatorii slovaci la cel mai scăzut nivel posibil. Astfel, cetățenii nu trebuie să se îngrijoreze deloc că laptele din magazine va deveni mai scump din cauza transportatorilor rutieri.”,
a explicat Poláčiková, potrivit presei locale.
În cadrul reuniunii de luna trecută, guvernul a aprobat o modificare legislativă care introduce taxe pentru utilizarea anumitor tronsoane de drum, implementând directiva europeană Eurovignette. Noua legislație schimbă sistemul de colectare a taxelor de drum, astfel încât transportatorii vor plăti nu doar pentru utilizarea infrastructurii, ci și pentru emisiile de CO2 și costurile externe asociate poluării aerului. Modificarea prevede și o reducere a taxelor pentru vehiculele grele de marfă, facilitând astfel adaptarea transportatorilor la noile cerințe.