Două știri pe care le-am aflat în aceeași zi m-au făcut să îmi dau seama mai bine decât până atunci cât de importante sunt, pentru operatorii logistici, colectarea și schimbul de date, transparența, standardizarea fluxului de informații pentru înțelegerea unitară a lanțului logistic, integrarea etc. și tehnologiile folosite în acest sens. Cu alte cuvinte, cât de importante sunt corectitudinea obținerii, procesării și transmiterii informațiilor și cum poți, pe baza lor, să iei decizii și să fii mai pregătit pentru perturbările bruște și numeroase din ultimii ani.
Una dintre cele două știri a fost că Maersk s-a retras din procesul de cumpărare a DB Schenker deoarece a ajuns la concluzia că este nevoie de o cantitate uriașă de muncă pentru a integra sistemele IT ale companiei germane.
A doua se referă la importanța transparenței și schimbului de date în rezolvarea problemelor de logistică din Asia Centrală – dar la fel de bine se poate aplica la orice altă regiune – prin faptul că se pot face predicții despre volume și despre capacitatea de depozitare și de transport necesară și se folosesc astfel mai bine spațiile și echipamentele, lucru cu atât mai necesar în cazul unui lanț logistic lung, care trece prin numeroase țări, porturi și vămi, presupune documente în mai multe limbi și folosește diverse moduri de transport.
Informația este o problemă de tehnologie – inclusiv în România marii operatori investesc milioane de euro în sisteme IT, pentru a crește eficiența și acuratețea activității, a lua cât mai multe decizii bazate pe automatizare, a comunica mai bine cu beneficiarii sau a integra mai rapid un nou client – dar și de dorință de a împărtăși transparent date. (Inclusiv cu instituțiile de control – mai ales că tot vorbim acum de problemele și neclaritățile în ceea ce privește RO-eTransport.)
De tehnologii ce permit schimbul de informații este nevoie și pentru adaptarea rapidă la modificarea legislației și la inovații, astfel încât agilitatea și fiabilitatea să nu se oprească din creștere – nimeni nu-și permite asta pe o piață cu o concurență atât de puternică și cu un grad atât de mare de digitalizare.
Studiind modul cum privesc informația marii operatori logistici globali, concluzia este clară: ea a urcat în ultimii ani pe unul dintre primele locuri în topul priorităților lor, alături de forța de muncă, strategiile de nearshoring și respectarea reglementărilor legate de protecția mediului.
DHL Group, al doilea cel mai mare operator logistic din lume ca venituri în 2023, consideră că se pot atenua riscurile de întrerupere a lanțului logistic din cauza penuriei de materii prime, insolvenței unor furnizori, transporturilor blocate la vămi, războaielor, pandemiilor, inflației ș.a. apelând la sisteme pentru studierea riscurilor din lanțul de aprovizionare, care folosesc analize predictive în fiecare port din lume pentru a identifica întreruperile înainte ca acestea să se transforme într-o problemă pentru clienți și pentru a vedea toate posibilele variabile, de la back-up în porturi la perturbări meteo, cu până la 15 zile înainte.
Și Maersk crede că perturbările din lanțul de aprovizionare sunt cea mai mare provocare din 2024 și că pentru a diminua riscurile este nevoie de vizibilitate completă și de colaborare cu start-up-uri tehnologice. Marii jucători de transport maritim sunt deja digitalizați, în multe cazuri și companiile mai mici, și AI și blockchain ar putea digitaliza și automatiza și mai mult lumea transportului maritim și ar continua să îmbunătățească urmărirea în timp real a expedierilor.
Iar Vos Logistics lucrează la aplicarea „semnăturii pe sticlă”: clientul semnează pe tabletă și toți actorii din lanțul logistic au imediat confirmarea livrării, ceea ce reduce încă puțin folosirea documentelor pe hârtie. Compania mai vrea ca, pe baza numărului tot mai mare de date disponibile, să dezvolte soluții de planificare mai eficiente cu ajutorul AI.
Este tot mai important să se implementeze un sistem EDI inovator și modern care să ajute la automatizarea proceselor începând de la licitație până la facturare, altfel se pot pierde oportunități de afaceri. Alte soluții sunt integrarea WMS/ERP cu platforme de vizibilitate a lanțului de aprovizionare (project44, FourKites ș.a.), pentru monitorizarea expedierilor și actualizări în timp real, folosirea într-o măsură tot mai mare a piețelor digitale de marfă, care conectează mai ușor transportatorii și beneficiarii și permit comparări de timp, preț și calitate a serviciilor, folosirea scanerelor portabile RF, a viziunii artificiale și chiar a dronelor pentru a citi etichetele sau folosirea Internet of Things, domeniu unde vom vedea tot mai des etichete inteligente. Și pe lângă toate acestea este nevoie de instrumente care să integreze toate aplicațiile și platformele, să simplifice procesele și conexiunile și să reducă riscul de eroare și costurile comparativ cu folosirea mai multor soluții.
Toate acestea deoarece lanțurile de aprovizionare s-au confruntat mereu cu întreruperi neașteptate, dar ele nu au fost niciodată atât de bruște și de intense ca în ultimii ani.