Camera Poloneză de Expediții și Logistică (PISiL) a criticat din nou proiectul de lege care propune modificarea mai multor acte normative – inclusiv Legea privind impozitul agricol, Legea privind impozitele și taxele locale, Legea privind impozitul forestier și Legea privind taxa de timbru – care prevede impozitarea terenurilor, clădirilor și structurilor care fac parte din infrastructura feroviară, în ciuda asigurărilor date în cadrul unei conferințe desfășurate în august, unde reprezentanții Ministerului de Finanțe au promis că scutirea de impozit pentru terminalele feroviare şi in termodale de marfă va fi menținută. Aceștia au menționat că următoarea versiune a proiectului de lege va include o formulare nouă, care să permită administratorilor terminalelor feroviare să beneficieze de scutire fiscală, în calitate de operatori de infrastructuri de servicii (IOU) care pun la dispoziție infrastructura
Camera Poloneză de Expediții și Logistică avertizează că noua prevedere ar putea fi interpretată de autoritățile fiscale în sensul că operatorii terminalelor ar putea pierde dreptul la scutirea fiscală nu doar pentru infrastructura de servicii, ci și pentru infrastructura feroviară. PISiL subliniază că scutirea pentru infrastructura feroviară a existat de mult timp sub diverse forme, iar începând cu 2022 a fost extinsă la operatorii de infrastructuri de servicii. Camera reamintește că, în cadrul conferinței menționate anterior, Ministerul de Finanțe și-a exprimat opinia conform căreia scutirea pentru terminalele de marfă ar trebui menținută pentru a asigura egalitatea în fața legii, similar cu alte infrastructuri feroviare.
PISiL solicită clarificarea acestei chestiuni prin reformularea exactă a dispoziției și includerea explicațiilor necesare în expunerea de motive a proiectului de lege, pentru a evita eventualele conflicte între contribuabili și autoritățile fiscale, care în trecut au implicat numeroase litigii administrative.
Oficiul de Transport Feroviar (UTK) susține poziția expeditorilor, considerând că excluderea de la scutire a terenurilor pe care sunt situate terminalele feroviare ar crea o diferențiere nejustificată între entitățile care gestionează infrastructura feroviară, în funcție de tipul de instalație pe care o administrează. În timp ce terminalele feroviare ar fi impozitate, alte entități, cum ar fi cele care gestionează stații de triaj sau instalații tehnice, nu ar fi supuse acestei taxe.
PISiL subliniază că scutirea de impozit pentru bunurile care fac parte din infrastructura terminalelor feroviare a fost un instrument important pentru a asigura condiții de concurență echitabile între transportul feroviar și cel rutier. Transportatorii feroviari, care plătesc pentru accesul la căile ferate din întreaga rețea, au cerut de ani de zile ca toate drumurile, nu doar cei 3.600 km, să fie supuse taxării.
Expeditorii sunt preocupați de faptul că eliminarea completă a scutirii pentru terminale, așa cum ar putea fi interpretată din formularea propusă a articolului 7, alineatul (1a) din UPOL, ar afecta grav operatorii intermodali și ar împiedica dezvoltarea unui proiect important de interes european comun, cum ar fi transferul modal și obiectivele pachetului pentru ecologizarea transportului de marfă.
Potrivit datelor UTK, în Polonia există 46 de terminale intermodale, cu o suprafață de câteva hectare. Cele mai mari terminale se află la Baltic Hub (cu o capacitate de 2,95 milioane TEU), BCT (1,2 milioane TEU), GCT (0,64 milioane) și Zduńska Wola Karsznice (0,5 milioane TEU). În primul trimestru al acestui an, activitatea de transport intermodal a crescut cu 23,6%, ajungând la 2,3 miliarde tkm, reprezentând 16,4% din activitatea feroviară din Polonia, cu aproape 5% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
sursa foto:PKP Cargo