Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) arată, în tradiționalul său studiu referitor la conjunctura economică și costurile de transport rutier, de data aceasta din septembrie 2024, că în Franța a încetinit puțin creșterea costurilor, deși unele componente încă sunt supuse unor creșteri semnificative. Concret, suma tuturor costurilor, cu excepția combustibilului, a crescut în august 2024 față de august 2023 cu 5-6% pentru transportul rutier de marfă și cu 4,4% pentru cel de persoane, dublu față de inflația de 1,9% din august. Motorina s-a ieftinit cu 12,4% în același interval, dar gazul (și LNG și CNG) s-a scumpit cu 10%.
Economia franceză stagnează, având o creștere a PIB de +1% estimată pentru 2024, iar inflația, încă mare la începutul anului, a cunoscut o stabilizare și se așteaptă să scadă la o medie de +2,1% pe parcursul lui 2024.
Asta în timp ce la nivel global a început sfârșitul ciclului inflaționist, riscurile de recesiune au fost neutralizate și pentru 2024 se așteaptă o creștere de 3% – totuși, redresarea este lentă și fragilă.
Activitatea firmelor franceze de transport rutier intern de marfă a ajuns la 144,8 miliarde de tone-kilometri în 2023, fiind în creștere în trimestrele al treilea și al patrulea din 2023 și tot în creștere, de 2,8%, în primul trimestru din 2024, ceea ce însă nu anulează declinul semnificativ înregistrat în prima jumătate a lui 2023. Iar pentru al doilea semestru din 2024 incertitudinea încă este mare, și la fel și nivelul îngrijorării antreprenorilor din domeniu.
Înmatriculările de camioane noi în Franța în 2023 s-au ridicat la 52.000 de vehicule, dintre care 29.800 de autotractoare, cu 15,5% mai multe decât în 2022, și 22.200 de șasiuri, cu 12,2% mai multe decât în 2023. Iar în primul trimestru din 2024 înmatriculările de camioane noi au crescut cu 17%, creștere care însă, în opinia CNR, nu se datorează dinamismului investițiilor firmelor de transport, ci dificultăților încă prezente în rândul producătorilor în a livra echipamentele comandate. Iar Observatorul Vehiculelor Industriale din Franța (OVI) estimează că cererea are o tendință descendentă, de -8%, în 2024.