Europa a depășit în luna iulie pragul de 900.000 de puncte de încărcare semi-publice și publice pentru vehicule electrice, conform noului raport Charge Point Monitor publicat de EVMarketsReports. Cele mai multe dintre aceste puncte de încărcare se găsesc în Țările de Jos, cu un total de 169.216, urmate de Germania și Franța. În perioada 2021-2024, rețeaua europeană de încărcare a înregistrat o creștere anuală medie de 55%, dar, în ciuda acestui progres, Europa rămâne departe de a atinge obiectivul Uniunii Europene de a avea 8,8 milioane de puncte de încărcare până în 2030.
Distribuția acestor puncte de încărcare este concentrată în câteva țări cheie, precum Țările de Jos, Germania și Franța, care cumulează aproape jumătate din totalul infrastructurii de încărcare din Europa. Totuși, cele mai mari rate de creștere în 2023 și 2024 au fost înregistrate în Belgia și Finlanda. Grecia a raportat o creștere spectaculoasă de 480%, deși numărul de stații rămâne mic comparativ cu alte țări.
Din punct de vedere al tipului de puncte de încărcare, majoritatea sunt dispozitive AC, care reprezintă 84% din total. Încărcătoarele rapide, clasificate în DC și HPC, au o cotă de piață mai mică, dar au înregistrat o creștere mai rapidă, de 15% și respectiv 25%. Aceste puncte de încărcare sunt adesea amplasate în locații private, cum ar fi parcările magazinelor, hotelurilor și restaurantelor, și pot impune anumite condiții de utilizare.
Orașele olandeze, cum ar fi Amsterdam, Rotterdam și Haga, domină clasamentul centrelor urbane din Europa cu cel mai mare număr de puncte de încărcare, alături de metropola Londra. Orașe din Scandinavia, cum ar fi Stockholm și Göteborg, arată, de asemenea, un angajament puternic pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare urbană.
Raportul subliniază că, deși progresele în Europa sunt remarcabile, pentru atingerea obiectivelor ambițioase ale UE sunt necesare eforturi susținute. Printre priorități se numără extinderea rețelei electrice și simplificarea reglementărilor, care ar putea accelera instalarea de noi stații. Totodată, raportul subliniază necesitatea distribuirii uniforme a infrastructurii de încărcare, deoarece zonele rurale și îndepărtate rămân adesea neglijate.