
Competiția International Trailer Award, fosta Trailer Innovation, din al cărei juriu face parte și revista Tranzit, și-a premiat și ea la IAA Transportation câștigătorii celor șapte categorii, dintre cele 47 de inovații înscrise: Schmitz Cargobull a obținut cele mai multe puncte la categoria Caroserie (despre care ați putut citit în numărul din septembrie al revistei), pentru semiremorca frigorifică electrică S.KOe COOL, Kässbohrer la categoria Șasiu, cu semiremorca prelată 12-15 Flexi, Kögel la categoria Concept, cu modelul Cool Liteshell, Thermo King la categoria Mediu, cu agregatul frigorific A-500e Spectrum alimentat de AxlePower, SDG Modultechnik la categoria Siguranță, cu protecția antiîmpănare TKU, Krone la categoria Smart Trailer, cu Smart Assistant – despre toate inovațiile la aceste categorii veți putea citi în numerele următoare ale revistei – și Fliegl la categoria Componente, cu opritorul de ușă D-Lock.
La categoria Componente, șase producători au înscris 10 inovații.
Fliegl a câștigat marele premiu al acestei categorii primind 84 de puncte pentru opritorul de ușă D-Lock, care completează încuietoarea ușii I-Lock (Integrated Door Lock), datorită căreia a fost eliminată o componentă inutilă: în loc de un dispozitiv de blocare atașat, cârligele aripilor ușii se prind direct într-o nișă din cadrul vehiculului, ceea ce crește ușurința în utilizare și siguranța, deoarece mânerul rămâne întotdeauna în poziția corectă, iar ușa poate fi închisă imediat chiar și când semiremorcile sunt poziționate înclinat. Riscul de deteriorare este minim, mânerul poate fi ușor înlocuit la nevoie și se economisesc materiale, deci costul de producție este mai mic. Iar D-Lock este o dezvoltare adusă I-Lock, care poate părea doar un mic detaliu, dar are beneficii importante, cu atât mai mult cu cât semiremorcile sunt un mediu foarte bun pentru publicitate, pe prelata laterală și în spate. Iar pentru a proteja aceste suprafețe Fliegl D-Lock blochează ușile din spate la o distanță suficientă pentru a preveni frecarea și zgârierea. Un efect secundar pozitiv este că D-Lock asigură astfel o vizibilitate mai mare la manevrare. În plus, el este ușor de utilizat, se pliază și se potrivește perfect cu I-Lock.



D-Lock se montează în stânga și în dreapta cadrului exterior al semiremorcii în direcția de deplasare, în funcție de distanța dintre ușile deschise, iar utilizarea lui este simplă.
Pe locul al doilea s-a clasat, cu 81 de puncte, Kögel, care a concurat cu protecția antiîmpănare Ferry Flex Guard / Ferry Swing Guard, necesară deoarece seria a treia de amendamente a directivei UE UN/ECE R58 impune, din septembrie 2021, existența unei protecții antiîmpănare pentru remorci, creșterea forțelor de testare și reducerea gărzii la sol maxim admise a protecției antiîmpănare de la 550 la 450 mm. Iar asta creează probleme, în special în transportul RoRo și în punctele de încărcare cu diferențe de nivel sau mai abrupte, deoarece protecția antiîmpănare atinge adesea solul și deci vehiculul poate fi deteriorat în spate. De aceea Kögel a dezvoltat sistemul de protecție cu arc autoreglabil Ferry Flex Guard și sistemul de protecție antiîncastrare cu autoreglare Ferry Swing Guard, care îndeplinesc toate cerințele legale și se comportă bine și pe suprafețe denivelate.

Ferry Flex Guard are o deviere a arcului de 90 mm, ceea ce înseamnă că protecția țâșnește atunci când vehiculul atinge solul, în timp ce Ferry Swing Guard se balansează în sus când vehiculul atinge solul, în ambele cazuri fiind evitate daunele și fiind reduse costurile cu eventualele reparații. Iar șoferul nu pierde timp la încărcarea pe feribot, deoarece nu există nimic de reglat manual, ceea ce elimină și erorile de operare.
Pe locul al treilea, cu 74 de puncte, s-a clasat Lamilux Composites, care a prezentat Lamilux Sunsation®, un material plastic compozit din fibre care redefinește standardul pentru aplicațiile exterioare, deoarece tehnologia gelcoat aduce o rezistență UV de 20 de ori mai bună decât gelcoat-urile disponibile în prezent pe piață, îmbunătățește aspectul, îngrijirea și valoarea și face ca echipamentele să pară noi chiar și după decenii de stat la soare.

Lamilux Sunsation® nu se tocește și nu ajunge să aibă diferențe de luciu și de culoare după îndepărtarea autocolantelor de pe suprafețe, la testele ce simulează intemperiile, cum ar fi cele în conformitate cu DIN EN ISO 4892-2, a demonstrat o rezistență foarte bună, și chiar și după 15 până la 20 de ani de intemperii reale își păstrează culorile și luciul.
Suprafețele care nu își pierd luciul nu trebuie ceruite pentru protecție preventivă sau reparații ulterioare, ceea ce înseamnă efort și cheltuieli cu 90% mai mici, iar valoarea de revânzare se menține mare datorită aspectului îmbunătățit.
Sunsation® poate fi combinată cu aproape toate produsele Lamilux, care vor avea astfel aspect sofisticat, rezistență mare la impact și toleranță la deteriorare.
În continuare vă prezentăm celelalte șapte inovații înscrise în competiție la categoria Componente, în ordine alfabetică.
Koluman Otomotiv Endüstri A.Ș a concurat cu profilul lateral compozit pentru semiremorci cu prelată, despre care spune că reprezintă un progres semnificativ în design, deoarece permite protecția mediului fără a afecta performanța operațională a vehiculelor. Profilele laterale tradiționale din aluminiu și oțel, deși puternice și durabile, sunt asociate cu emisii substanțiale de carbon în timpul proceselor de producție, dar profilele compozite de la Koluman sunt fabricate cu emisii de carbon cu 50-70% mai mici. De exemplu, producția unei tone de aluminiu duce de obicei la emisii de aproximativ 14 t de CO2, iar a unei tone de oțel, de aproximativ 1,85 t, pe când procesul de producție a panourilor compozite reduce mult aceste valori, și implicit și amprenta de carbon. Deoarece este vorba de materiale compozite avansate, care stabilesc și un nou standard pentru evoluțiile designului semiremorcilor, și de procese sustenabile de producție.



Cel mai important beneficiu pentru utilizator este reducerea semnificativă a emisiilor de carbon fără a compromite performanța. Dar produsul permite și scăderea costurilor, deoarece rezistența superioară la coroziune și durabilitatea presupun întreținere și înlocuiri mai puțin frecvente, proprietăți mecanice echivalente cu cele ale profilelor tradiționale din aluminiu, asigurând performanța fără a compromite rezistența și durabilitatea, și probabilitate mai mică de furt, datorită lipsei de valoare a deșeurilor.
Pe locul al treilea, cu 74 de puncte, a fost producătorul german de fibre din plastic ranforsate
OKT TRAILER a concurat cu două sisteme, dintre care tava aerodinamică de scurgere din exteriorul cisternei are design modern și elegant, care îi conferă vehiculului un aspect profesional și atractiv și reduce frecarea cu aerul prin faptul că ascunde capacele gurilor de vizitare, conductelor de spălare, pasarelelor și accesoriilor de pe remorcă, deci reduce acumularea de murdărie și praf. Astfel, consumul de combustibil scade, iar funcționarea este mai eficientă. Capacul multifuncțional pentru tava de scurgere nu numai că protejează conținutul, dar acționează și ca un parapet de siguranță pentru remorcă – cel mai important beneficiu adus de această componentă, în opina producătorului – minimalizând accidentele în cazul celor care lucrează în apropierea vehiculului. Capacul tăvii de scurgere este controlat de un sistem pneumatic care face să fie mai sigur pentru utilizatori să deschidă și să închidă ușor capacul și să acceseze conținutul, iar controlul pneumatic reduce riscul erorilor cauzate de operațiunile manuale și îmbunătățește eficiența operațională.

Capacul este fabricat din material compozit ușor, dar cu rezistență ridicată.
OKT Trailer a mai înscris în competiție un capac acționat pneumatic pentru ușa de vizitare a silozurilor care transportă pe autostrăzi produse precum pulbere de ciment, făină, cereale, calcit sau nisip de siliciu. Aceste vehicule au nevoie de huse cu un design adecvat pentru o utilizare ușoară în timpul încărcării/descărcării. Or, designul OKT Trailer are un capac de canal cu un mecanism pneumatic de blocare ce reduce volumul de muncă al utilizatorului și asigură funcționarea automată a capacului.
Pentru fiecare compartiment poate fi instalat un capac separat pentru ușa gura de vizitare, iar compartimentele pot fi deschise unul câte unul. În plus, este împiedicată deschiderea manuală a capacului ușii de vizitare.


Cele mai multe silozuri au capacele ușilor de vizitare manuale, deci personalul trebuie să urce pe vehicul pentru încărcare/descărcare și există risc de accidente de muncă, pe când capacul controlat pneumatic de la OKT Trailer reduce activitățile personalului pe vehicul și riscul accidentelor și scurtează timpii de încărcare/descărcare.
Schmitz Cargobull a înscris în competiție la această categorie patru soluții.
Podeaua multifuncțională pentru semiremorci, care în premieră are și zgomot redus (certificată PIEK) și este și antiderapantă (se poate călca în siguranță pe ea chiar și dacă este umedă sau înghețată, deoarece are clasa de siguranță R11, deci este mai sigură decât alte podele din aluminiu certificate PIEK), va fi standard pentru toate frigorificele S.KO COOL, iar alte tipuri de podea vor fi oferite doar la cerere. Ea permite livrarea în zone urbane la primele ore ale dimineții sau seara târziu.
Podeaua este și rezistentă la uzură, de patru ori mai mult decât o foaie de orz, care este standardul pentru mai mulți producători, deci își păstrează valoarea de revânzare. În plus, sunt prevăzute zone pentru ancorarea pe verticală a mărfurilor, astfel încât grinzile de blocare multifuncționale Schmitz Cargobull să poată fi utilizate și pentru această podea.


Producătorul a mai propus și sistemul de distribuție a aerului, tot pentru semiremorci frigorifice S.KO Cool cu dispozitiv de înregistrare digitală a temperaturii și telematică TrailerConnect®, care permite păstrarea mai eficientă a temperaturii. Scopurile principale pentru care a fost dezvoltat sistemul de distribuție a aerului au fost evitarea „buzunarelor de căldură” și simplificarea manipulării mărfurilor, mai ales în cazul transporturilor multi-temp, unde peretele despărțitor poate fi instalat cu o operațiune în minus. Hotele din material flexibil și rezistent la coliziune asigură legătura dintre agregat și conducta de aer și protejează împotriva deteriorării cauzate de coliziune deoarece sunt flexibile. Iar fluxul de aer și circulația aerului în semiremorcă sunt optimizate prin ghidarea specifică a fluxurilor primare și secundare în conductele de aer care au o secțiune transversală mărită, și aerul este canalizat înainte și înapoi datorită aranjamentului optim al conductelor. Astfel, mărfurile sunt întotdeauna păstrate la temperatura potrivită. Barierele de aer de retur de deasupra și de pe părțile laterale ale peretelui de circulație împiedică amestecarea aerului cald și rece și asigură o circulație optimizată a aerului.
Acest sistem permite și curățarea mult mai ușoară, deci economisește și aici timp.

Schmitz a mai concurat cu un vaporizator montat pe tavan, care este responsabil pentru distribuția optimă a fluxurilor de aer în interiorul remorcii frigorifice, și poate fi acum utilizat și în combinație cu o ușă tip rulou, fără pierderi de capacitate de răcire. Datorită dezvoltării interne a caroseriei remorcii frigorifice și a agregatului, Schmitz a putut selecta cea mai bună poziție posibilă pentru vaporizator, deplasată înainte și rotită cu 90%, deci nu se pierde din înălțimea utilă, riscul de scurtcircuit în fluxul de aer este redus la minimum, iar peretele despărțitor poate fi poziționat cât mai aproape de evaporatorul de acoperiș, astfel încât clientul să aibă cea mai mare flexibilitate posibilă în ceea ce privește designul interior. Schmitz Cargobull utilizează componente din sistemul modular standard, astfel încât clientul să nu aibă nevoie de piese de schimb noi.
Datorită noii poziții a vaporizatorului, acum poate fi instalat și un rulou, ceea ce crește flexibilitatea încărcării și accelerează încărcarea/descărcarea la rampe.

Schmitz a mai concurat cu noul agregat frigorific propriu S.CU dc85, disponibil MonoTemp sau MultiTemp, silențios, de înaltă performanță, care va fi lansată oficial la IAA și care oferă o capacitate de răcire și un control al temperaturii îmbunătățite și eficiență energetică mare.
S.CU dc85 este echipat cu motor diesel common-rail optimizat termodinamic, care, datorită celei mai noi tehnologii și controlului variabil al vitezei, consumă mai puțin combustibil și permite un control precis al temperaturii, ceea ce reduce semnificativ costurile de operare. Consumul scade, în plus, și datorită vitezei reduse când funcționează cu încărcătură parțială. Condensatorul nou cu microcanale crește fiabilitatea operațională la temperaturi exterioare ridicate și scade cantitatea de agent frigorific necesară.
Programul de agregate S.CU se bazează pe un sistem modular ce include două modele diesel și două electrice.
La fel ca toate agregatele Schmitz, S.CU dc85 este echipat standard cu kitul Silence, pentru izolare fonică optimă, iar operarea ușoară joacă un rol important în atragerea de conducători auto în perioadele cu deficit de personal. Șoferul poate efectua setările necesare pe agregat sau poate activa modurile de operare preconfigurate de dispecerat, CargoSets, datorită unui meniu intuitiv și multilingv din unitatea de control. Pe lângă informațiile despre temperaturi și valorile de referință, pe afișaj sunt disponibile și date despre închiderea ușii, și totul poate fi controlat activ datorită comunicării bidirecționale. În plus, agregatul poate fi pornit/oprit de la distanță prin RemoteStart.
Selecția flexibilă a diferitelor moduri de operare evită erorile costisitoare de operare manuală și garantează că mărfurile sunt transportate întotdeauna la temperatura corectă.