În 2023, producătorii chinezi au captat aproape 6% din piața autobuzelor grele din Uniunea Europeană, amenințând pozițiile tradiționale ale firmelor europene precum Mercedes, MAN și Solaris. Deși Mercedes deținea 23,7% din piață, iar MAN 21,2%, chinezii BYD și Yutong au început să-și facă loc, BYD având deja o cotă de 2,7%. În segmentul autobuzelor electrice, producătorii chinezi au reușit să ocupe 28% din piață, patru dintre aceștia aflându-se în top zece.
Prezența crescândă a acestor firme pe piața europeană este alimentată de succesul soluțiilor pe bază de baterii în transportul public urban. În acest context, Solaris, producătorul polonez, ocupă locul doi pe segmentul autobuzelor cu baterii, deținând 14,2% din piață, și locul întâi în ceea ce privește sistemele de propulsie cu emisii zero, cu o cotă de 15,2% în 2023. Totuși, producătorii chinezi continuă să avanseze rapid.
În contextul reglementărilor UE care vor interzice înmatricularea autobuzelor urbane care nu au emisii zero începând cu 2030, concurența din partea producătorilor chinezi este percepută ca o amenințare. Solaris a subliniat că producătorii europeni, care se confruntă cu costuri ridicate de producție și reglementări stricte, sunt în dezavantaj față de importatorii din afara Europei.
În SUA, regulile impuse prin legea „Buy American Act” impun ca 80% din valoarea unui autobuz achiziționat să fie produsă pe teritoriul american, ceea ce oferă un cadru de protecție pentru producătorii locali. În schimb, în Europa nu există asemenea cerințe, ceea ce lasă industria locală vulnerabilă în fața importurilor ieftine.
Producătorii europeni cer măsuri similare pentru a-și proteja locurile de muncă și pentru a asigura competitivitatea industriei auto europene pe termen lung. De exemplu, Solaris, cu peste 2.600 de angajați în Polonia și colaboratori din industria locală, subliniază necesitatea unei strategii europene care să sprijine producătorii autohtoni.
De asemenea, reprezentanții industriei poloneze de autobuze au atras atenția asupra impactului negativ pe care îl poate avea competiția neloială din partea Chinei. Aceștia susțin că guvernul chinez subvenționează exportatorii, ceea ce face dificil pentru producătorii europeni să concureze în mod egal. Astfel, industria auto din Europa ar putea pierde din competențe esențiale, așa cum s-a întâmplat deja în cazul unor companii precum Scania și Volvo, care și-au închis fabricile din Polonia.
Pe lângă sprijinirea producătorilor locali, reprezentanții industriei solicită măsuri de protecție care să echilibreze competiția pe piața europeană.