Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Întârzieri majore la frontiera feroviară polono-ucraineana

Trenurile întâmpină din nou probleme la granița polono-ucraineană, din cauza întârzierilor majore în procesul de verificare a documentelor vamale. Operatorii feroviari au solicitat o reuniune cu autoritățile vamale poloneze la punctul de control feroviar Medyka, atrăgând atenția asupra timpilor extinși de procesare a documentelor la frontieră. Conform estimărilor lor, capacitatea de procesare a scăzut cu aproximativ 20%.

Autoritățile vamale au explicat că situația este cauzată de defectarea unui scaner fix. Înlocuirea acestui echipament este programată pentru finalul lunii martie 2025. Până atunci, se folosește un scaner mobil, care nu are aceeași eficiență, iar numărul controalelor fizice a fost crescut, inclusiv pentru mărfurile transportate în tranzit prin Polonia. Acest lucru a dus la perturbări semnificative ale traficului feroviar și la blocaje prelungite.

Întârzierile au provocat nemulțumire în Ucraina, unde autoritățile feroviare plănuiesc să redirecționeze mai multe transporturi către Uniunea Europeană prin Ungaria. În plus, operatorii din industrie au cerut soluții imediate, inclusiv relocarea unui scaner din altă parte a Poloniei către punctul de frontieră Medyka sau accelerarea procesului de înlocuire a echipamentului defect. Aceștia au sugerat, de asemenea, reducerea controalelor fizice pentru mărfurile în tranzit sau mutarea acestor verificări în porturile maritime, unde infrastructura este mai bine echipată pentru astfel de proceduri.

În ciuda problemelor actuale, Polonia și Ucraina au semnat în iulie un acord pentru extinderea legăturilor de transport și a infrastructurii conexe, inclusiv modernizarea celor mai importante linii feroviare dintre cele două țări. Se estimează o creștere semnificativă a transportului feroviar de mărfuri între Ucraina și UE, inclusiv a transporturilor intermodale.

Operatorii logistici polonezi și ucraineni își ajustează deja operațiunile. O companie poloneză care transportă containere maritime între Ucraina și Polonia a raportat o creștere a volumului de mărfuri în prima jumătate a anului 2024, atingând peste 53.000 de tone, iar compania intenționează să crească frecvența trenurilor. De asemenea, se așteaptă o creștere a transportului feroviar al cerealelor, un segment important al exporturilor ucrainene.

În primele nouă luni din 2024, compania națională de căi ferate din Ucraina a transportat peste 131,88 milioane de tone de mărfuri, cu peste 23% mai mult decât în aceeași perioadă a anului anterior. Exporturile de cereale au depășit 25,7 milioane de tone, iar transporturile de cereale au crescut semnificativ față de anul precedent.

Articole similare

Ad