Caile maritime asigura mai mult de jumatate din traficul mondial de marfuri. Majoritatea schimburilor comerciale dintre tarile lumii se bazeaza pe acest tip de transport. Incepand cu 2012, piata de transport maritim va prezenta un ritm anual de crestere de 5%. In cadrul conferintei ECSLA, reprezentantul Maersk Line UK a expus participantilor care sunt provocarile din domeniu.
Desi increderea nu a fost mereu punctul forte al transportului maritim, potrivit lui Dirk Hoffman, reprezentantul Maersk Line UK, in ultima perioada acest nivel a crescut.
"Marfurile ajung mereu la timp, plasarea unei comenzi se realizeaza mai usor, pentru ca am identificat provocarile din piata si asteptarile beneficiarilor", a completat acesta. Pentru simplificarea procedurilor de rezervare a unui loc pe nava au fost analizate mai multe posibilitati, formalitatile fiind realizate acum prin intermediul unui portal on-line. In plus, prin masurile luate de companie numarul pierderilor a fost redus cu 30%. "Am intreprins foarte multe cercetari pentru a asigura nivelul de siguranta al containerelor."
Transportul maritim dispune de foarte multe similaritati cu distributia si depozitarea, pentru ca trebuie sa se acorde acelasi grad de atentie atat utilizarii corecte a resurselor si amortizarii investitiilor, cat si conditiilor de depozitare si rapiditatii cu care marfurile ajung la clienti. In distributia de alimente lucrurile devin mai complicate pentru ca intervin normele de siguranta alimentara.
Trebuie sa fim mai buni si sa livram mai multe marfuri, dar mai «curat» si cu un respect mai mare pentru mediu, a explicat reprezentantul companiei care opereaza la ora actuala 500 de nave. "Avem o linie zilnica intre Asia si Europa care preia 30% din volumul zilnic de marfuri. Avem in fiecare zi un vas care pleaca din Asia si unul care ajunge in Europa", a completat Hoffman.
Pana in 2013 va fi gata noua generatie de nave Triple-E, care dispun de o capacitate de 18.000 TEU si vor reduce amprenta emisiilor de CO2 cu 50%.
Servicii de calitate, adaptate produselor
Trebuie sa oferi un serviciu avantajos, care nu consta doar in transport, ci trebuie sa oferi si calitate. Clientii doresc sa stie cum sunt manipulate produsele lor si in acest sens am investit in transparenta, mai ales ca retailerii vor un control tot mai mare asupra lantului de frig, ceea ce va duce la o crestere a focusului pe siguranta. In cazul transportului de produse care au nevoie de temperatura controlata nevoia de transparenta este si mai mare. Pe acest segment de temperatura controlata, volumul de marfuri este impartit egal intre cele congelate si refrigerate.
In 2010, din cele 86 de milioane de tone de marfuri transportate, 25% au fost carne si pui, urmate de peste si fructe de mare (18%), banane (16%) si legume. Pentru transportul fructelor si legumelor "vii", care au nevoie de oxigen pentru a respira (bananele in special), Maersk a introdus un nou timp de container, StarCare, proiectat special pentru a pastra prospetimea marfurilor chiar si pentru 50 de zile. Acest tip de container ofera mai multa flexibilitate, fata de containerele pentru marfuri vrac. In aceste conditii, treptat containerele pentru marfuri vrac vor fi reciclate "Pentru 2012, estimam o crestere de 10% a reciclarii containerelor pentru marfuri vrac, mai ales ca dupa aproximativ 13 ani de utilizare costurile de operare devin prea mari si nu acopera cheltuielile", a explicat Hoffman. In 2011, compania a renuntat la 52 de vase, pentru anul acesta are in vedere alte 68, iar pentru anii urmatori numarul lor este estimat sa scada.
Volumele containerizate, mai mari cu 59%
Pana in 2015 este estimata o crestere de 59% a volumului de marfa containerizata, in timp ce pentru marfurile vrac va continua tendinta de scadere inceputa in 2007. Volumele transportate maritim sunt puternic influentate de evolutia exporturilor. "Unele piete emergente, ca India, China sau America Latina, au un consum in crestere si pun astfel presiune pe exporturi, iar asta va duce la cresterea pretului bunurilor de larg consum", a explicat Dirk Hoffman. Mai mult, Argentina a limitat deja exporturile, in special de carne, pentru a tine sub control nivelul inflatiei.
Europa de Vest (41%) este de departe cea mai importanta regiune din punct de vedere al comertului cu produse perisabile, urmata de America de Nord (15%) si Europa de Est (14%), fiind observata, in ultima perioada, o crestere a schimbului comercial inter-regional.