
În competiția International Trailer Award (ITA), fosta Trailer Innovation, din al cărei juriu face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 47 de inovații. Nouă dintre ele, provenind de la șapte producători, se remarcă prin gradul mai înalt de siguranță pe care îl conferă folosirea lor, iar cele mai apreciate au fost placa de protecție antiîmpănare antiderapantă de la SDG Modultechnik, care a primit 88 de puncte, radarul pentru controlul distanței de la Aspöck Systems (80 de puncte) și echipamentele Schmitz Cargobull care permit respectarea standardelor TAPA (68 de puncte).
Placa de protecție antiîmpănare antiderapantă (TKU) de la SDG Modultechnik GmbH este pliabilă și telescopică, reglabilă manual fără unelte speciale, este oferită în premieră pentru transportul de containere și permite operarea cu două containere de lungimi diferite în conformitate cu directiva europeană ECE R 58.03, care prevede, printre altele, o distanță maximă de 300 mm de la protecția antiîmpănare până la capătul containerului. Când se schimbă două lungimi standardizate ale containerelor (C 7.450/C 7.820), protecția telescopică și pliabilă poate fi ajustată cu precizie în funcție de aceste lungimi. Sistemele existente acum pe piață însă sunt prea scurte față de lungimea containerului când se merge cu două lungimi de container, și astfel există risc de coliziune cu rampa.
TKU îi protejează și pe ceilalți participanți la trafic. Ea poate fi pusă în două poziții în jurul unui punct de pivotare și poate fi adusă în poziție pliată prin deschiderea celor două șuruburi de arc de lângă punctul de pivotare și prin mutarea protecției de dedesubt în poziția dorită, după care șuruburile sunt închise din nou. Iar telescoparea poate fi utilizată pentru a schimba și regla distanța dintre tubul de protecție antiîmpănare și capătul vehiculului. Pentru ridicarea și fixarea containerului în poziția de blocare din față în direcția de deplasare protecția antiîmpănare trebuie împinsă înăuntru, iar când containerul este ridicat în poziția din spate ea trebuie extinsă înapoi față de direcția de mers.


Aspöck Systems GmbH a înscris în competiție sistemul RADC 2.0 (Radar Distance Control – radar pentru controlul distanței), care crește semnificativ siguranța în timpul mersului cu spatele, mai ales la andocare, pentru ansamblurile camion+semiremorcă, în cazul cărora în spate există o suprafață mare ce nu poate fi văzută. Folosind un senzor radar, sistemul Aspöck detectează obiectele din spatele vehiculului și cele în mișcare aflate lateral care au o viteză înscrisă în intervalul setat. Astfel se activează la nevoie modul de frânare de urgență, iar frânarea cu presiune crescută este transmisă către EBS-ul remorcii și pot fi prevenite eficient potențialele coliziuni.
O altă inovație pentru această categorie de produse este posibilitatea dezactivării sistemului de către șofer în cazuri speciale sau când conduce pe timp de iarnă.
Sistemul RADC 2.0 sprijină șoferul în deplasarea în marșarier a unui camion cu remorcă, în special în procesul dificil de andocare la rampa de încărcare.
Diverși parametri ai RADC 2.0 – presiunea de frânare, distanțele, zonele laterale etc. – sunt reglabili cu ajutorul software-ul propriu de configurare.
Șoferul camionului este informat printr-un autocolant Aspöck RADC 2.0 situat pe peretele frontal al remorcii că este instalat un astfel de sistem și tot aici i se arată schematic cum se comportă acesta și ce acțiuni trebuie întreprinse.

Schmitz Cargobull a concurat cu echipamente de siguranță conform standardelor TAPA TSR1, pentru semiremorca frigorifică S.KO Cool, funcții inteligente, sigure și inovatoare datorită cărora utilizatorul, beneficiind și de soluția telematică TrailerConnect® de la Schmitz, automatizează controlul sistemului de blocare a ușilor și crește securitatea transportului de bunuri de mare valoare, cu scopul de a reduce pierderile din lanțul de aprovizionare.
Utilizatorul poate defini punctele de încărcare și descărcare în portalul TrailerConnect®, și numai acolo sistemul de blocare a ușilor se blochează și se deblochează automat la intrare și ieșire. Aceste zone geofence sunt configurate o singură dată, simplu și convenabil, în TrailerConnect®, iar blocarea automată generală poate fi activată cu un clic tot în portal sau în aplicația beSmart, după închiderea ușii remorcii.
Echipamentul a fost conceput împreună cu reprezentanții TAPA, astfel încât să poată fi utilizat pentru transporturile de mărfuri scumpe. TAPA necesită, de asemenea, o configurație telematică specială în ceea ce privește intervalele de transmisie a datelor și alarmele, iar zonele geofence sunt și ele o opțiune posibilă, dar nu un punct principal al TAPA.
Celelalte șase soluții le prezentăm mai jos în ordine alfabetică după numele producătorilor.

ITK Engineering GmbH a concurat cu DYSIS, un sistem de asistență dinamic care integrează senzori și un software inteligent pentru a crește siguranța și eficiența operațiunilor în marșarier în terminalele de containere. Spre deosebire de sistemele convenționale de asistență montate pe vehicule – pe care unele utilitare însă nici nu le au, și atunci șoferii riscă să conducă orbește, mai ales că numărul conducătorilor auto bine pregătiți este tot mai mic – acesta este montat la porțile de andocare și funcționează indiferent de modelul vehiculului, anul de fabricație și remorcă, eliminând conversiile costisitoare. DYSIS îmbunătățește semnificativ comunicarea și schimbul de informații între lucrătorii de la platformele de încărcare și șoferi, senzorii de la porțile de andocare îmbunătățesc vizibilitatea în unghiul mort din spatele vehiculului și reduc semnificativ riscul de accidente, iar șoferii sunt informați în timp real despre posibilele obstacole în timpul manevrelor.
Inovația DYSIS constă în aceea că el conectează informațiile de la senzori despre mișcarea obiectelor cu poziția vehiculului și cu posibilele pericole pentru aceste obiecte, iar șoferii primesc la nevoie avertizări pe aplicația special dezvoltată pentru telefonul inteligent, pentru a scurta timpul de reacție și a spori siguranța. În plus, din motive de securitate, includerea unui asistent pentru unghiul mort este indispensabilă pentru automatizarea ulterioară.

DYSIS oferă și posibilitatea de a ghida camionul pe banda virtuală și furnizează în aplicație informații despre distanță, iar pe viitor își propune să permită conducerea automatizată pe distanțe mai mari, deoarece trece prin îmbunătățiri și adaptări continue la evoluția industriei logistice.
Sistemul transmite și informații despre porțile de încărcare, dacă sunt închise sau deschise, iar semiremorcile vor fi poziționate corect. Pe viitor vor fi disponibile date despre finalizarea încărcării sau despre cazurile în care deplasarea spre poarta de îmbarcare nu este încă permisă, pentru a crește și mai mult siguranța și eficiența.
Când un vehicul intră în zona monitorizată el este detectat și sistemul se activează și poziția lui este determinată pe baza datelor GPS oferite de telefonul mobil al șoferului sau prin algoritmi de poziționare în rețeaua 5G, ceea ce garantează că numai ansamblul de la poarta corespunzătoare primește semnalul, nu și altele. Iar șoferul primește un semnal de oprire dacă o persoană este detectată în zona din spatele ansamblului, fără ca el să fie distras de alte imagini sau informații primite.
Ideea a apărut ca parte a unui proiect finanțat de Ministerul Federal al Digitalului și Transporturilor.

F.Hesterberg & Söhne GmbH & Co. KG (Hestal) a concurat cu un sistem de șină pentru acoperișul semiremorcii cu suport integrat pentru iluminare LED și bine cunoscutul sistem de ancorare a mărfii Hestal CargoMaster. Pentru prima dată, iluminatul poate fi integrat direct în șina de pe acoperiș, ceea ce aduce următoarele avantaje: instalare fără a fi nevoie de unelte speciale, posibilitate de montare retrofită ușoară, iluminare optimă a zonei de încărcare, pentru a facilita munca, mai ales noaptea sau când vizibilitatea este redusă, siguranța sporită a operatorilor și mărfurilor (care uneori trebuie ancorate sau verificate în condiții de iluminare slabă, ceea ce crește riscul de erori și deteriorări, pe când așa sunt ancorate rapid și corect) și protejarea LED-urilor de solicitările mecanice, pentru o durată mai mare de viață.
CargoMaster este un sistem de frânghii speciale care elimină necesitatea de a acoperi marfa cu plase, curele sau prelate de prindere și care permite ca sistemele de fixare nefolosite la un moment dat să fie strânse automat sub tavan.


OKT Trailer a prezentat un sistem de blocare a scării semiremorcii mai ergonomic decât cele din prezent (mai ales cele cu pini pot provoca dificultăți când sunt operate manual), cu deschidere manuală și închidere automată (cele tradiționale se deschid și se închid de obicei manual, ceea ce necesită timp, mai ales când sunt utilizate frecvent), cu piston ce garantează că încuietoarea se cuplează întotdeauna corect și sigur. Acesta este ușor de utilizat, deci simplifică munca operatorilor, are design inovator, este sigur și rezistent datorită materialului folosit, EN-AW 5182, care este și ușor, și se poate adapta simplu la diferite tipuri de semiremorci, datorită structurii sale modulare. Montarea este ușoară folosind șuruburi și operarea și întreținerea sunt mai eficiente. Utilizarea acestui sistem scade și costurile cu materia primă, și timpul de producție, iar ca beneficiu pentru mediu trebuie menționat faptul că materialul se poate recicla. Tehnologia inovatoare și brevetarea subliniază faptul că acesta chiar este un sistem original și superior din punct de vedere tehnic.
OKT Trailer a mai concurat cu un capac pneumatic pentru guri de vizitare, care își propune să rezolve diverse probleme ce apar în cazul altor sisteme glisante de acoperire a gurilor de vizitare: faptul că mișcarea de deschidere și închidere a ușii nu este sigură ca urmare a pieselor în care mecanismul de deschidere/închidere se umple cu praf și alte impurități sau că în unele aplicații comenzile capacului se fac sincron. Produsul dezvoltat de OKT se distinge de concurenții săi în primul rând pentru că are o structură compactă ce împiedică pătrunderea impurităților în mecanismul de acoperire, deci capacul gurii de vizitare poate fi folosit mulți ani fără probleme. În plus, datorită structurii sale compacte, pentru fiecare compartiment poate fi instalat un capac separat și compartimentele dorite pot fi deschise unul câte unul. Iar sistemele pneumatice de comandă împiedică deschiderea capacului ușii de vizitare de către utilizator în sistemele presurizate. Deoarece una dintre cauzele accidentelor de muncă în care sunt implicate semiremorci siloz este presiunea din remorcă, existând victime din cauza exploziei capacelor deschise necontrolat. Și tocmai pentru a preveni astfel de accidente a fost realizat un design și un control inovator al capacului gurilor de vizitare care face ca utilizatorul să nu poată deschide capacul sub presiune, ci să primească un avertisment. În plus, el va putea deschide/închide de la sol, prin intermediul sistemelor controlate pneumatic, fără a urca pe remorcă.


Schmitz Cargobull a mai prezentat, în afara de soluția de pe locul al treilea, un nou întrerupător pentru ușile semiremorcilor S.CS, primul sistem complet integrat de pe piață care monitorizează accesul prin spatele unui vehicul cu prelată și poate declanșa o alarmă în cazul intrării neautorizate. Acest lucru este posibil datorită unei zone protejate special a senzorului și datorită telematicii Schmitz. Clienții au parte astfel de un nivel ridicat de siguranță pentru transport și pentru șofer, deoarece zona din spatele vehiculului nu este vizibilă pentru șofer când stă în parcare.
Această componentă se poate obține acum direct de la producătorul semiremorcii și datorită telematicii toate omologările de tip relevante sunt respectate și menționate în certificatul de conformitate, important pentru înmatriculare.
Întrerupătorul este montat în siguranță pe ușa din spate și în orice moment poate fi apelat, folosind telematica, un semnal care arată dacă ușa este deschisă sau închisă. Alarmele, de exemplu cele pentru acces neautorizat, pot fi generate prin intermediul platformei telematice și pot fi setate din telematică prin geofencing (prin locația GPS) dacă remorca este deschisă într-un loc în care nu ar trebui să fie – de exemplu, într-o parcare nepăzită.


BoostPhysics B.V. | Trailersync a prezentat SensorGuard®, aplicabil la scară largă, care își propune să elimine accidentele din timpul manevrelor cu semiremorca. Inovația crește cu până la 100% fiabilitatea senzorilor de pe remorci care sunt utilizați pentru sistemele ADAS (senzorii ultrasonici, camerele și radarele), deoarece îi protejează cu o tehnologie care monitorizează alinierea și integritatea lor structurală. De câte ori fiabilitatea unui senzor de asistență a șoferului este afectată, conducătorul auto este avertizat, și la fel și managerul de flotă.
Inovația este utilă și pentru condusul autonom, caz în care este și mai important ca fiabilitatea informațiilor de la senzorii de pe remorcă, pe baza cărora „șoferul artificial” își ia deciziile, să fie de 100%.

SensorGuard® este necesar deoarece senzorii sistemelor de asistență a șoferului de pe remorci se deteriorează mai des decât la alte vehicule, iar semiremorcile sunt adesea schimbate de pe un camion pe altul, deci și șoferul care preia o semiremorcă este mereu altul și nimeni nu își asumă responsabilitatea pentru deteriorarea unui senzor, așa că defecțiunea rămâne nereparată. Iar senzorii cu defecte sau nealiniați corect pot da avertismente fals pozitive sau fals negative și în timp scad încrederea șoferului în sistem.
Montarea senzorilor echipați cu tehnologia SensorGuard® se face în același mod ca montarea celor fără această tehnologie. Când ei sunt plasați pe remorcă, mecanicul va trebui să inițieze calibrarea automată a sistemului, timp în care SensorGuard® măsoară și înregistrează automat alinierea lor și când ei sunt aliniați greșit sau sunt defecți structural emite avertizări, compania îi înlocuiește sau îi repară și astfel se creează o cultură bazată pe siguranță și se reduc pe cât posibil incidentele
