Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Experimentul camion Hyundai și hidrogen elvețian continuă

În urmă cu șase ani, la IAA Hanovra a fost pusă piatra de temelie pentru „circuitul hidrogenului” în Elveția, sistem care este și astăzi unic în lume. Cele aproximativ 50 de camioane cu pile de combustie de la Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) au parcurs deja peste 10.000.000 km în Elveția, iar extinderea în Europa a prins viteză.

Tranziția energetică nu este doar o expresie goală în sectorul transporturilor, ci a devenit o parte integrantă pentru companiile de transport și producătorii de vehicule. Producătorii și retailerii și-au dezvoltat, presați de obligațiile de declarare a nivelului de emisii de carbon produse prin punerea pe piață a bunurilor comercializate, propriile obiective de sustenabilitate și fac solicitări corespunzătoare companiilor de transport. Disponibilitatea din ce în ce mai mare a camioanelor cu baterii electrice este de ajutor în acest sens. Totuși, „electric” se referă și la hidrogen și la pile de combustie, generând electricitate direct din hidrogenul transportat la bordul camionului.

Spre deosebire de camioanele electrice cu baterii (BEV), unde practic fiecare producător din Europa este pregătit cu o soluție de serie, în prezent există un singur producător la nivel mondial care poate oferi camioane propulsate pe pilă de combustie pe hidrogen omologate și produse în serie. După mai mulți ani de experiență în sectorul autoturismelor, Hyundai a intrat și în sectorul vehiculelor comerciale grele în 2020 cu camionul Xcient Fuel Cell. Și nu oriunde, ci în Elveția.

După o negociere abilă, H2energy din Zurich și Hyundai au semnat scrisoarea de intenție la IAA Hanovra în septembrie 2018, care a pus bazele înființării economiei circulare actuale a hidrogenului în Elveția. În iunie 2019 a avut loc înființarea Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) cu sediul în Zurich, iar la sfârșitul aceluiași an a început producția de hidrogen la centrala hidroelectrică Niedergösgen (Alpiq). Construcția primelor șapte stații de realimentare cu hidrogen s-a desfășurat în 2020, iar în prezent s-a ajuns la 18 stații.

În toamna lui 2020, „ciclul” H2 începe să se învârtă odată cu predarea primelor camioane Hyundai către companiile de transport și distribuitorii majori.

Proiect în tranziție

În prezent, în Elveția circulă aproximativ 50 de camioane, care au parcurs mai mult de 10.000.000 km de la lansare. Pentru același kilometraj, camioanele diesel convenționale ar fi consumat aproximativ 3,2 milioane de litri de motorină. Aceasta înseamnă că autocamioanele Hyundai au economisit peste 8.500 de tone de CO2. Vehiculele operează foarte bine și – în ciuda noii tehnologii – cu greu dau naștere la critici. „Suntem foarte mulțumiți de fiabilitatea lor”, spune Beat Hirschi, CEO al HHM din Zurich. Hyundai a demonstrat astfel în mod clar fezabilitatea utilizării pilelor de combustie. „Magia constă în configurarea bateriei și a pilei de combustie pentru transportul de mărfuri grele”, spune Hirschi, „iar coreenii au făcut o treabă excelentă aici”. Dacă includem un sfert de secol de experiență cu autoturismele (începută în 1998), producătorul coreean poate acum să se bazeze pe peste 300 de milioane de kilometri parcurși cu tehnologia pilei de combustie pe hidrogen.

Cu toate acestea, conform ideii inițiale a proiectului, în Elveția ar trebui să existe deja 1.000 sau chiar mai multe camioane FCEV în circulație. Faptul că numărul a rămas la 50 a determinat în mod repetat persoane din exterior să speculeze cu privire la sfârșitul proiectului de pionierat și la retragerea grupului coreean din HHM. Însă „nu poți extrapola de la piața elvețiană la Europa”. Compania lucrează activ la consolidarea în continuare a structurilor și la dezvoltarea ofertei sale.

Principalele motive pentru care proiectul a început curând să ia o altă formă decât cea planificată inițial au fost tulburările cauzate de pandemie și de războiul Rusiei împotriva Ucrainei, precum și situația energetică rezultată în urma închiderii centralelor pe cărbune și nucleare din Europa. „Nu mai avem aceeași poziție de plecare pe care o aveam în 2020”, spune Hirschi. În loc de reducerea sperată inițial a prețului hidrogenului, prețul actual al energiei, care aproape s-a dublat de la început, aduce costuri suplimentare semnificative. „Acestea au un impact imediat asupra noastră.” Presiunea generală a costurilor asupra clienților finali este, de asemenea, ridicată, motiv pentru care acestora le este dificil să achiziționeze noi tehnologii mai scumpe.

Noi configurații disponibile pentru camioanele pe pilă de combustie

HHM a fost, de asemenea, limitată pentru o lungă perioadă de timp de opțiunile foarte restrânse de configurare a vehiculelor. Inițial, Hyundai a dezvoltat doar o configurație 4×2 (19 tone) cu o caroserie de tip box. Acum sunt deja disponibile și 6×2 (27 de tone), cu prelată și cu cutie mobilă, existând posibilitatea de a alege între patru ampatamente pentru ambele versiuni de axe. În viitorul apropiat, la gama Hyundai Xcient Fuel Cell vor fi adăugate soluții de macarale și încărcătoare spate, precum și o interfață ePTO, și vor fi adăugate versiuni pentru colectarea deșeurilor și încărcătoare cu benă. Astfel, HHM vizează utilizatori precum orașele și municipalitățile, unde atingerea obiectivelor de sustenabilitate este mai importantă decât prețul de achiziție al vehiculelor.

Expansiunea în țările europene a făcut parte din ideea HHM încă de la început. Dar aceasta a fost accelerată de stagnarea creșterii în Elveția. HHM Germania a fost înființată în aprilie 2022, ca filială deținută în totalitate de HHM din Zurich. Echipa de nouă persoane condusă de directorul general Charles Cambournac (48 de ani) extinde rețeaua de service, care cuprinde deja 15 dealeri cu 75 de mecanici certificați în toată Germania.

Modelul de afaceri din Germania este diferit de cel din Elveția, iar camioanele sunt vândute clienților. Când proiectul a fost lansat în 2019, nu era clar cât de fiabile vor fi în cele din urmă camioanele, motiv pentru care în Elveția a fost ales un model de plată în funcție de utilizare (preț pe kilometru) pentru a minimiza riscul pentru clientul final. De asemenea, singura măsură de subvenționare guvernamentală a fost și este în continuare renunțarea la LSVA (taxarea vehiculelor grele de marfă în funcție de greutate și distanța parcursă), în timp ce în Germania existau subvenții substanțiale în 2022. Aproximativ 50 de camioane au fost deja livrate clienților germani, iar Cambournac se așteaptă ca acest număr să crească la aproximativ 100 până la sfârșitul anului. Peste 1.000.000 km au fost deja parcurși cu vehiculele în Germania, pe lângă cei 10 milioane din Elveția.

Urmează Franța și Austria

Charles Cambournac s-a dovedit un director general de succes într-o altă țară europeană și, ca vorbitor nativ de limba franceză, el este, de asemenea, partenerul de negociere ideal pentru a doua etapă de extindere, care a devenit realitate în Franța în ultimele săptămâni. După un prim vehicul în regiunea Nantes la sfârșitul lui 2023, camioanele cu pile de combustie au fost acum omologate și în Franța, iar alte două vehicule circulă pe drumurile din Paris de la jumătatea lui iulie, în parteneriat cu cele două companii Bert You și Hyliko.

HHM are acum și un partener competent pentru Austria, astfel încât intrarea pe piața din această țară este doar o chestiune de timp. HHM este, de asemenea, în curs de a pune în circulație autobuze cu pile de combustie în Austria, care, desigur, pot fi comercializate și în alte țări europene la o dată ulterioară. În plus, se poartă discuții active cu clienții și operatorii de infrastructură din Italia și Spania. Subvențiile din aceste țări joacă un rol important în compensarea cel puțin parțială a dezavantajului prețului de achiziție al camioanelor. În Austria, de exemplu, 850 de milioane de euro sunt disponibile pentru extinderea infrastructurii, iar Viena a stabilit o garanție de preț pentru hidrogen de 8 euro/kg în următorii ani (prețul în Elveția este de două ori mai mare). În nordul Italiei, pe de altă parte, sunt disponibile 110 milioane de euro pentru promovarea infrastructurii H2. Beat Hirschi este, în consecință, mulțumit de evoluție: „Lucrurile avansează, chiar dacă nu în ritmul în care am putea furniza vehicule”.

Livrarea vehiculelor în Germania, de exemplu, este posibilă în termen de 4-5 luni de la plasarea comenzii. În prezent, camioanele sunt construite în Coreea pe linia de producție normală pentru camioanele Xcient, în timp ce vehiculele utilizate în Elveția au fost fabricate pe o linie de producție specială. De asemenea, Hirschi și Cambournac nu văd dificultăți în furnizarea de piese de schimb în cazul unei extinderi ulterioare. Aceasta ar putea fi organizată cu ușurință prin intermediul Mobis, compania de piese de schimb a Hyundai. Mobis se ocupă deja de furnizarea de piese pentru 100.000 de vehicule pe an în Europa.

Perspective europene

În ceea ce privește tehnologia, Hyundai nu va lansa doar vehicule pregătite pentru condițiile de siguranță rutieră cerute de GSR 2 în lunile și anii următori, ci și vehicule pentru diverse aplicații suplimentare care prezintă interes pentru depozite, municipalități și șantiere din centrul orașelor, de exemplu. Din păcate, parametrii pentru producători și clienții finali se schimbă, de asemenea, într-un ritm rapid, ceea ce nu favorizează în niciun caz siguranța investițiilor. Hirschi ar dori, de asemenea, să vadă o previziune adecvată din partea politicienilor, deoarece investițiile în sectorul transporturilor trebuie amortizate pe parcursul a șapte sau opt ani din cauza marjelor reduse.

„Impozitarea serviciilor de transport, așa cum se întâmplă în prezent cu taxele de drum, se va schimba în viitor și va afecta și vehiculele fără emisii”, este convins Beat Hirschi. HHM trebuie, de asemenea, să se pregătească. Cu toate acestea, el sugerează să se renunțe la actuala „teorie a culorilor” în clasificarea CO2 a hidrogenului. În loc de verde, gri, albastru și violet, ar trebui să existe o clasificare bazată pe amprenta de carbon, așa cum este deja cazul în SUA. „Hidrogenul ca subprodus industrial poate că nu este verde, dar este mult mai ecologic dacă este utilizat pentru propulsia camioanelor, de exemplu, decât dacă se transformă în fum neutilizat și poluează atmosfera de mai multe ori.”

În ciuda tuturor profețiilor sumbre, Grupul Hyundai susține pila de combustie și continuă să sprijine Hyundai Hydrogen Mobility. Compania urmărește cu hotărâre extinderea pieței în Europa, ceea ce ar trebui, de asemenea, să ofere un impuls ușor suplimentar în Elveția. Ceilalți producători de echipamente originale văd, de asemenea, un viitor în pila de combustie și în utilizarea hidrogenului în general.

Articole similare