Sursă : Banca Franței
Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța (FNTR) a prezentat recent, la congresul său, rezultatele financiare din industrie pe 2023, bazate pe sondajul anual al Bănci Franței. Din acesta reiese, așa cum subliniază și Upply (French road transport: erosion of margins in 2023), încetinirea netă a activității.
Rezultatul slab din 2023 vine, așa cum ne amintim, după doi ani de creștere cu două cifre a veniturilor transportatorilor din Franța – 10,6% în 2021 și 11,9% în 2022 – creștere datorată însă mai ales includerii în tarif a scumpirii combustibililor. În 2023, pe de altă parte, când prețurile carburanților au început iar să scadă, cifra de afaceri din industria transporturilor a crescut doar cu 0,8%, și sectoare cheie pentru transportul rutier, cum ar fi retailul și construcțiile, au suferit de fapt o încetinire semnificativă.
Evoluția marjei de profit, într-un sector în care aceasta este oricum mică în mod tradițional, este și mai îngrijorătoare decât creșterea aproape inexistentă a veniturilor. Raportul dintre EBIT și cifra de afaceri a scăzut cu 0,8 puncte, de la 2,2% în 2022 la 1,4% în 2023, și este cel mai scăzut din perioada 2019-2023, chiar și în 2020, când pandemia Covid-19 paralizase parțial activitatea, fiind de 1,5%. Mai trebuie amintit că în 2022 industria transporturilor din Franța a beneficiat de măsuri excepționale de sprijin care au contribuit la atenuarea șocului, dar între timp acestea au dispărut.
Companiile din domeniu resimt impactul scăderii activității care a început în 2022 și s-a agravat în 2023, iar costurile de exploatare au continuat să crească: potrivit Comitetului Național Rutier din Franța (CNR), costul total cu șoferii a crescut cu 5% între 2022 și 2023, iar el reprezintă 35,3% din costul total de exploatare a unui vehicul, alte cheltuieli sunt și ele mai mari și singura scădere a avut-o combustibilul.
Aceste realități se reflectă și în procentul de companii aflate în dificultate, care a ajuns la 40%, față de 31% în 2022, și este aproape de nivelul înregistrat în timpul crizei financiare și economice din 2008-2009. Jumătate dintre aceste firme au înregistrat pierderi și în 2022.
Datoria financiară a companiilor de transport rutier de marfă din Franța a scăzut, în principal datorită rambursării PGE (împrumuturi garantate de stat) acordate în timpul crizei Covid. Dar indicatorul care dă naștere la îngrijorări este capacitatea de rambursare, adică raportul dintre datoria financiară și capacitatea de autofinanțare, care, când este mai mare de șapte ani, indică o slăbiciune a companiei, deoarece înseamnă că ea are dificultăți mai mari în găsirea finanțării. În 2023, 1 din 4 companii se aflau în această situație, comparativ cu 1 din 5 în 2022.