Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Distributia directa, sansa producatorilor

Din cauza crizei si a modificarii legislatiei, dar mai ales a faptului ca distribuitorii mari de farmaceutice incearca din ce in ce mai tare sa "securizeze" piata, in special a farmaciilor, presiunile din partea producatorilor asupra reducerii costurilor si asupra eficientizarii lanturilor de distributie sunt din ce in ce mai puternice. Insa pana cand se vor uni ca sa realizeze cu adevarat o schimbare pe piata, asa cum s-a intamplat si in alte tari, producatorii se vad nevoiti sa se reorienteze catre serviciile personalizate oferite de companiile de nisa.

Aceasta noua turnura a constituit cadrul potrivit pentru infiintarea si extinderea rapida a companiei MSL Logistic Services, ale carei servicii pot aduce producatorilor o scadere medie de 5% a costurilor, prin implementarea conceptului de distributie directa.
Piata produselor farmaceutice, chiar si in perioada de criza, a avut cresteri la nivel national. Anul trecut se estimase ca a fost cu 11,5% mai mare decat in anul anterior, tendinta mentinandu-se si la inceputul lui 2012, deoarece consumul de medicamente din Romania este inca foarte mic comparativ cu alte tari din UE. Insa piata este momentan in schimbare, producatorii fiind deja afectati de noile cerinte legislative aparute anul trecut, ca si de o noua taxa care poate ajunge si la 20% din cifra de afaceri, situatie in care acestia au ajuns sa se intrebe daca mai este rentabil sa ramana in Romania.

Criza si taxele, sansa solutiilor alternative
Infiintata in 2009, MSL Logistic Services si-a inceput activitatea anul urmator, procedura de obtinere a autorizatiilor de la Ministerul Sanatatii si Agentia Nationala a Medicamentelor fiind de lunga durata si presupunand inca de la inceput auditari, chiar si de catre potentialii clienti.
Intrand pe piata in perioada de criza, am avut ceva reticente, dar, pe de alta parte, am vrut sa beneficiem de sansa de a furniza un serviciu de nisa care sa ajute producatorii de medicamente sa treaca mai usor peste noile taxe si sa-si scada costurile printr-o distributie directa a produselor catre spitale in special, dar si catre farmacii, a explicat Nicu Musat, general manager MSL Logistic Services, subliniind ca acest sistem este deja utilizat in Anglia, Spania, Franta, SUA, Polonia si Germania.
Managerul MSL Logistic este de parere ca orice piedici noi puse in calea producatorilor vor aduce mai multe oportunitati pentru propria afacere. "Nu putem acoperi integral aceste diferente de costuri, dar putem oferi o solutie. Oricum, se observa ca piata are tendinta de a apela tot mai mult la variante alternative de distributie, in defavoarea celor traditionale, care au costuri mai mari. Producatorii pot apela la astfel de variante, avand avantajul de a participa in nume propriu la licitatiile catre spitale, banii revenindu-le direct de la stat, chiar daca peste 300 de zile de la livrare."

Economii de costuri intre 4 si 7%
Noul concept introdus pe piata romaneasca de MSL Logistic Services scurteaza lantul logistic prin eliminarea distribuitorilor, avand astfel posibilitatea de a le oferi producatorilor economii de 4-5% din cifra de afaceri, in functie de rulajele fiecaruia. "Exista companii carora li s-au redus costurile logistice cu 4%, dar si companii partenere carora le-au scazut cheltuielile cu 7%, procent care se poate regasi apoi, la sfarsit de an, in profitul operational", a punctat Nicu Musat, subliniind ca procentul difera in functiile de cerintele specifice venite din partea clientilor, dintre care unii pun un accent foarte mare pe calitatea medicamentului, caz in care costurile vor fi mult mai mari. "Din pacate, exista o oarecare reticenta a producatorilor fata de acest tip de business, dat fiind faptul ca s-au obisnuit cu un anumit sistem de lucru", a precizat Musat.
Si, chiar daca situatia de criza ii face pe multi sa fie mai atenti la economiile de costuri, implementarea unui astfel de concept presupune schimbarea stilului de business, iar orice schimbare intr-o multinationala este de lunga durata.

Crestere de 50% in primul an si jumatate
Investitia in depozitul de la Bucuresti a fost initial de 350.000 de euro, in conditiile in care, la sfarsitul lui 2010, se rulau 800-900 de paleti pe luna. Pe parcursul anului trecut, rulajul mediu a fost de 1.500 de paleti, iar la sfarsitul lui 2011 se ajunsese la peste 2.500. "In momentul in care am semnat noi contracte si am obtinut confirmarea ca si anul acesta se va mentine tendinta crescatoare, am fost obligati sa largim capacitatea de depozitare, printr-o investitie de circa 630.000 de euro", a precizat directorul MSL Logistic Services.
In prezent, depozitul are o capacitate de 3.700 de paleti, fiind ocupat in proportie de 75%. "Speram ca la sfarsitul anului gradul de ocupare sa ajunga la 90%, ceea ce ar insemna o crestere de 50% a cifrei de afaceri", a punctat Musat, subliniind ca spatiul actual este inchiriat. "Fiind o companie la inceput de drum, nu ne-am permis sa blocam o suma mare de bani in terenuri si depozite", a mai spus acesta. In plus, a mai existat un aspect decisiv: expertiza in domeniu. "M-am temut sa construiesc un depozit specializat de la zero. Insa, daca in viitorul apropiat afacerea va creste suficient de mult si va fi profitabila, vom lua in considerare si construirea unui depozit propriu, precum si extinderea portofoliul", a mai spus Musat.
Pe langa depozitul de la Bucuresti, MSL Logistic Services mai opereaza un depozit inchiriat la Cluj, care are o suprafata de 800 m2 (capacitate de 350-400 de paleti) si inca doua proprii, la Iasi, de 1.100 m2 (500 de paleti) si Timisoara, de 600 m2 (150-200 paleti). "Ne-am dezvoltat in functie de cerintele clientilor. Spatiile cumparate le-am considerat oportunitati si, in plus, contractele fiind suficient de ferme, am stiut ca ne putem amortiza investitiile pe perioada lor", a precizat Musat, subliniind ca circa 90% dintre clienti opereaza in Bucuresti.

Servicii totale sau partiale, in functie de client
Pe langa unii producatori de medicamente (Abbott, Merck s.a), intre clientii MSL Logistic Services se afla si companii cu volume mici, dar la valori extrem de mari, care deruleaza studii clinice in Romania. "Companiile care testeaza medicamente la noi au conditii extrem de drastice din punct de vedere logistic", a subliniat Musat, precizand ca nu toti clientii lucreaza integral cu MSL Logistic. Volumul mic poate fi gestionat cu usurinta intr-un singur depozit, spre deosebire de volumele foarte mari, cu valori per unitate mai mici. "Avem capacitatea de a gestiona un portofoliu de maximum 7.000 de repere, insa multe companii care au fuzionat sau au facut achizitii la nivel global nu si-au unificat portofoliile si la nivel de subsidiare. Exista si situatii in care, dupa ce au fuzionat doua companii multinationale, una a ramas cu stocul in Romania, iar cealalta, in Ungaria", a mai spus Musat.
Preturile se stabilesc la nivel de operatiuni, incepand de la depozitare pana la transport, singurul indicator care ar putea avea impact asupra lor pe perioada contractului fiind cel legat de combustibil. Ca atare, exista clauze contractuale care prevad renegocieri anuale, insa doar in baza indicatorilor oficiali de pe piata. "In momentul in care incepi un parteneriat trebuie sa cunosti toate costurile, de la inceput, pentru o bugetare mai usoara si o proiectie a preturilor pe cel putin trei ani", a precizat directorul companiei de logistica.

Achizitii cu banii jos, pentru evitarea costurilor suplimentare
MSL Logistic Services are in prezent 35 de angajati, din care 20 sunt soferi, compania detinand un parc auto propriu alcatuit din 17 masini de diferite capacitati, de la 1,5 la 12 t, cu care se realizeaza distributia la nivel national. Insa, in cazuri exceptionale, apeleaza si la serviciile unor parteneri-transportatori, cu care are contracte ferme. "Nu este o relatie de subcontractare, pentru ca noi preluam responsabilitatea transportului. Practic aceste masini sunt inchiriate, fiind operate de soferii proprii", a precizat Musat, subliniind ca valoarea medie a unui transport este de 100.000 de euro, insa poate ajunge si la un milion de euro. Transporturile suplimentare se pot programa cu cel putin o luna inainte, cunoscandu-se deja ca varfurile de livrari au o anumita frecventa, in special in perioada toamna-iarna.
Toate vehiculele sunt echipate cu sisteme de mentinere si de monitorizare a temperaturii, dat fiind faptul ca cele mai multe medicamente se transporta la 15-250 C. Exista si medicamente care se transporta la 20 C sau sub 00 C, insa volumele sunt mai mici. "Pentru cele de sub 00 C folosim recipiente speciale, validate de producator, ce pot mentine aceasta temperatura pe parcursul transportului, care trebuie sa se incadreze in maximum 48 de ore", a punctat Nicu Musat.
La depozit sosesc zilnic circa sase tiruri de marfa si pleaca aproximativ 100 de paleti. "Putem estima o frecventa de aici lunara, dar perioadele de varf difera de la un spital la altul. Exista unitati care doresc sa primeasca aceste produse la inceput de luna, altele la sfarsit", a precizat directorul companiei.
Atat vehiculele, cat si utilajele de tip Jungheinrich, aduse din Germania, sunt noi si achitate, singurul leasing financiar al companiei fiind facut pentru achizitionarea unui electrostivuitor trilateral care permite lucrul intr-un spatiu restrans, inaltimea maxima de depozitare fiind de 10 m. "Am cautat sa finantam achizitiile cat mai mult din fonduri proprii (75%), pentru a avea posibilitatea de a iesi pe piata cu oferte cat mai bune, deoarece orice leasing presupune un cost suplimentar", a precizat Musat, explicand ca, fiind adeptul externalizarii, servisarea vehiculelor se face la reprezentante, mai ales ca multe dintre acestea sunt inca in garantie.

Paza buna pe toate planurile
Toate vehiculele sunt echipate cu sisteme de monitorizare performante, care permit, pe de o parte, estimarea costurilor legate de combustibil cu o marja de eroare de 1%, iar pe de alta, pozitionarea masinilor in teren in orice moment. Depozitul este, de asemenea, foarte bine monitorizat din punct de vedere al securitatii, orice operatiune si orice intrare/iesire fiind supravegheate video. "Niciun produs nu poate iesi din depozit fara sa fie scos din gestiunea informatica. In prezent utilizam un sistem WMS dezvoltat special pentru compania noastra, dar suntem in curs sa implementam un sistem special, ERP, care sa le permita clientilor sa-si vizualizeze stocurile direct de pe interfata de web, sa comande online si sa vizualizeze statusul comenzii."
Dat fiind specificul produselor transportate si depozitate, MSL Logistic nu s-a confruntat cu pierderi de paleti, deteriorarea sau uzura in timp afectand sub 1% din totalul acestora. "Limitam pe cat posibil pierderile, mai ales ca marfa ajunge in depozit paletizata de producator si de multe ori pleaca in aceeasi configuratie. Pot aparea probleme la unii clienti ai partenerilor nostri, care nu au mereu paletii pentru retur", a precizat Nicu Musat. Depozitul si marfa sunt asigurate de companie. Pe timpul transportului, marfa are asigurare Cargo, suplimentara CMR, la un cuantum stabilit individual, in functie de valoarea fiecarui transport.

Articole similare

Ad