Ad
Ad
Ad

Răspunsuri la patru dintre cele mai importante provocări din depozite

Kardex, companie care oferă la nivel global soluții automatizate de depozitare și sisteme de manipulare a mărfurilor, prin cele două divizii, Kardex Remstar și Kardex Mlog, a organizat un webinar în care reprezentanții săi din România au discutat despre modalități de optimizare a spațiului din depozit, de accelerare a pregătirii comenzilor, de creștere a preciziei stocului și picking-ului și de îmbunătățire a condițiilor de muncă. Deoarece acestea sunt la ora actuală patru dintre cele mai mari provocări pentru firmele care au (și) activitate de depozitare.

Când o companie își extinde liniile de produse și spațiul insuficient devine o problemă reală se pune întrebarea care este cea mai bună soluție pentru creșterea suprafeței. Una dintre ele este să investească într-un depozit nou sau în extinderea celui existent, dar asta este destul de dificil deoarece planificarea trebuie făcută din timp, există riscul întreruperii activității pentru mutare și investiția este mare: fiecare metru pătrat nou construit costă acum circa 500 de euro, așa cum declară Gabriel Pătruț, Business Director Kardex.

O altă soluție ar fi externalizarea activității către firme 3PL, care presupune un angajament pe termen lung și costuri și se lasă din mâini controlul calității, deci pot apărea riscuri legate de satisfacția clienților.

Deci cea mai bună alegere, în opinia reprezentanților Kardex, este ca firma să rămână în depozitul pe care îl are, dar să folosească mai eficient spațiul prin extindere pe verticală, care poate recupera până la 85% din suprafața folosită la sol dacă se utilizează, de exemplu, Kardex Vertical Lift Module (VLM), denumit anterior Kardex Shuttle, în depozitele de 12 m înălțime.

Mihai Pătru, Solution Sales Manager în cadrul Kardex, mai atrage atenția asupra faptului că în cazul rafturilor fixe cu polițe nu se va umple niciodată spațiul dintre două polițe, din neglijență sau grabă, ceea ce prin folosirea echipamentelor acestei companii nu se poate întâmpla, deoarece senzorii măsoară înălțimea bunurilor și le alocă un spațiu care are înălțimea necesară și este și cel mai aproape.

În cazul liftului vertical Kardex Shuttle, cel mai popular produs din oferta companiei, în funcție de versiune, greutatea pe tavă poate ajunge la o tonă. În plus este oferit Kardex Vertical Carousel Module (VCM), denumit anterior Kardex Megamat, ce permite depozitarea pe polițe de până la 650 kg fiecare.

Unul dintre clienții companiei, DC Dental din SUA, care furnizează servicii de îngrijire dentară, a crescut rapid, depășind 20.000 de produse, de la freze la lămpi, astfel că spațiul de depozitare nu mai era suficient. Firma a luat în calcul externalizarea serviciilor de logistică, dar până la urmă, pentru a-și păstra angajamentele față de clienți, a decis să le păstreze in-house, și pentru asta a ales, dintre mai multe soluții analizate, un sistem ce combină două lifturi verticale Kardex Shuttle de 6,4 m înălțime, patru Kardex HOCA de 17 m lungime și un soft de gestionare a stocurilor Kardex Power Pick System. Și astfel spațiul necesar s-a redus de la 30.000 m2, cât voia firma inițial să închirieze, la 20.000 m2, și numai din chirie DC Dental a economisit un milion de dolari pe an. În afară de economia de spațiu de 73% față de momentul când se foloseau rafturi tradiționale cu polițe, forța de muncă necesară a scăzut cu 67%, de la 12 la patru oameni, iar rata de picking a crescut la 2.500 de linii/zi, în condițiile în care acest sistem poate gestiona până la 3.500 de linii/oră, oferind unei companii cu o creștere rapidă capacitatea de a scala operațiunile. Concret, dacă s-ar dubla dimensiunea firmei ar trebui doar trei angajați în plus în depozit.

În spațiul de depozitare al DC Dental, picker-ul și căruciorul pleacă din zona unu, unde sunt cele două lifturi verticale, culege liniile de comandă necesare fiind ghidat de sistemul pick to light, merge în zona doi, unde sunt caruselele orizontale, culege liniile de comandă necesare și pleacă spre livrare, unde se scanează eticheta comenzii și se face automat factura pentru client.

Pregătire pentru vârfuri de sezon prin creșterea numărului de livrări

Dacă o firmă ajunge să primească în vârf de sezon mai multe comenzi decât poate pregăti și livra, are mai multe opțiuni pentru a se pregăti din timp. Poate suplimenta temporar forța de muncă pentru a crește numărul de schimburi, dar atunci cresc și costurile și există riscul pregătirii greșite a unor comenzi din cauză că apelează la lucrători necalificați pentru logistică. Sau poate investi în sistemul Kardex Color Pick, care ghidează operatorul spre următoarea linie de comandă prin faptul că fiecare sistem are alocată o anumită culoare și deci el știe exact încotro să se îndrepte.

Produsele Kardex permit creșterea eficienței picking-ului prin faptul că – spre deosebire de rafturile standard, printre care merge de obicei operatorul cu căruciorul și caută vizual produsul, deci pierde timp cu deplasarea – oamenii stau pe loc în fața sistemelor goods-to-person (GTP). Deci se economisește timp și se dublează numărul de livrări.

Următoarea soluție, care aduce încă o dublare, este dotarea acestor sisteme cu un soft adecvat, care le permite să nu mai fie doar niște dulapuri care fac livrări prin apăsarea unui buton, deci manual, ci să devină inteligente, să știe locația fiecărei tăvi și să facă pick to light. Comenzile sunt încărcate în sistem, se face procesarea lor tavă cu tavă, fiecare tavă este adusă la operator și indicatorul luminos cu laser se deplasează exact deasupra locației unde trebuie să ajungă operatorul, de pe tava care poate avea 4 m lungime, pentru a nu exista risc de greșeală.

Iar cea mai complexă variantă, care permite o creștere și mai mare a numărului de livrări, este sistemul de Batch Picking, datorită căruia se pot pregăti mai multe comenzi în același timp, prin extragerea din fiecare tavă a numărului total de bunuri pentru toate comenzile existente și distribuirea în cutiile cu acele comenzi.

La o astfel de soluție de stocare Kardex Megamat cu Batch Picking a apelat furnizorul canadian de produse de frumusețe, sănătate și modă TSC, care astfel a economisit 75% din spațiul la nivelul podelei, și-a crescut randamentul cu 600% și a redus cu 54% numărul de angajați necesari în depozit.

Gabriel Pătruț recomandă să se treacă la automatizare cu pași mici, nu să se schimbe tot sistemul deja existent, și pe care firmele îl controlează bine. Pentru TSC, de exemplu, primul pas a fost eficientizarea folosirii spațiului, eliminarea greșelilor de picking, securizarea tranzacțiilor și trasabilitatea. Apoi, pentru că unele produse au valori mari, au fost depozitate în trei carusele verticale Kardex combinate cu softul Kardex. Iar bunurile stocate pe un raft anume sunt protejate cu ajutorul softului de accesul neautorizat al operatorilor din depozit și picking-ul se face numai prin logare, de către persoane autorizate. În plus, există opțiunea de a proteja unele tăvi de accesul general prin blocare.

Integrarea softurilor, necesară pentru creșterea acurateței stocului și picking-ului

Pentru a îmbunătăți acuratețea stocului și picking-ului cea mai importantă este integrarea unui soft care să ghideze sistemele automatizate de rafturi. WMS-ul Power Pick de la Kardex poate gestiona stocurile și poate integra ERP-ul clientului sau alte softuri din depozit, poate genera rapoarte și poate adăuga opțiuni ca pick to light. Compania mai propune două interfețe: Kardex JMIF, bazată pe Java, care se adaptează la orice ERP și se folosește pentru comunicarea între tehnologiile dinamice de stocare și sisteme externe ca WMS, roboți, tehnologia conveioarelor, semnalele luminoase ș.a., și Kardex Drive, specializată pentru SAP, din care preia informații și le traduce pe limba sistemului informatizat Kardex.

Reprezentanții companiei adaugă că software-ul Power Pick System permite reducerea erorilor de picking și prin faptul că poate afișa și denumirea produsului ce trebuie ridicat de la raft și chiar fotografia lui, astfel încât să se elimine orice risc de a lua ceva greșit.

Pentru un mare furnizor olandez de materiale de construcții, Vihamij, care are în depozitul central circa 10.000 de SKU, și pentru care viteza este importantă, deoarece livrările trebuie să se facă a doua zi, adoptarea unui sistem Kardex a permis reducerea timpilor de deplasare a operatorilor, consolidarea locațiilor de depozitare pentru acces mai ușor, creșterea capacității de procesare la 300 de linii/persoană/oră și creșterea acurateței picking-ului cu până la 99,9%, în condițiile în care personalul s-a redus de la 6-7 la doi (un picker și un lucrător care pregătește comenzile). Vihamij folosește trei module Kardex Miniload-in-a-box cu înălțime de 12 m, fiecare cu masă și indicator LED, și Kardex Power Pick System cu Color Pick.

Cu 80% mai puțin efort fizic

În România nu se iau încă decizii de automatizare cu scopul de a proteja angajații de accidente și de a feri angajatorul de costurile asociate cu acestea, constată Gabriel Pătruț. Dar conform statisticilor anuale 35-40% din accidentele de muncă se întâmplă în timpul manipulării mărfurilor și pot avea loc din cauza urcării pe rafturi, aplecării ș.a.

Or, sistemele automatizate previn incidentele prin faptul că oferă ergonomie și elimină circa 80% din efortul fizic, transmiterea mărfurilor de la o persoană la alta și mersul pe jos prin depozit. Astfel, munca devine mai ușoară și mai atractivă și unul dintre clienții Kardex din România, IFM Electronic, a crescut procentul de femei din depozit de la 0 la 25 când a trecut la sisteme de depozitare automatizate.

Alegeți furnizori prompți, cu ofertă bogată și cu vechime pe piață!

Reprezentanți Kardex sunt de părere că alegerea furnizorului de soluții automatizate de depozitare ar trebui să se facă pornind de la capacitatea de reacție, deoarece promptitudinea și flexibilitatea sunt esențiale când se face o astfel de investiție, și de la cât de extinsă este gama de soluții. În plus, e bine să fie producători specializați în intralogistică, nu revânzători, pentru ca relația să fie statornică, deoarece service-ul e important chiar și pentru cele mai bune soluții tehnice. Și să aibă vechime pe piață și referințe.

Iar investiția e bine să se facă în pași mici „dacă nu vreți să investiți milioane de euro într-o soluție scalabilă”.

Kardex propune cel puțin patru sisteme de sine stătătoare care se pot integra pentru a da o soluție complexă, iar ele trebuie alese personalizat, deoarece pentru fiecare client altă combinație este cea mai bună. Deci se fac calcule înainte și se oferă consultanță.

Reprezentanți companiei cred că principala schimbare din următorii ani în ceea ce privește activitatea din depozite este că va fi tot mai multă automatizare, și deja au apărut, pe lângă soluțiile de depozitare, și sistemele de depozitare automatizate (ASRS), roboți colaborativi (Coboți), AGV (automated guided vehicle), AMR (autonomous mobile robot) și software WMS/TMS, pentru a răspunde nevoilor diferite ale companiilor din diverse industrii, care se vor dezvolta tot mai mult. Iar unele dintre ele vor chiar să limiteze numărul de atingeri ale mărfurilor de către operatori de la intrarea produselor în depozit până la livrare, deci vor apărea tot mai multe soluții de braț robotic și de conveioare între sistemele de depozitare.

Articole similare

Ad