
Disputa francezilor pentru câștigarea mult râvnitului titlu de „Vanul Anului 2025” s-a tranșat în favoarea Renault Master, deși și „vanul mare” al Stellantis avea toate atuurile unui câștigător: ambii producători au o soluție electrică performantă, dublată de propulsie electrică alimentată de o pilă de combustie pe hidrogen, dezvoltată în cadrul grupului, soluții de electrificare și conectivitate și propulsii diesel eficiente care răspund nevoilor clienților până când infrastructura de alimentare cu energie electrică și prețurile modelelor electrice se aliniază la posibilitățile pieței. Renault Master a plusat însă la nivelul designului, nou, modern, eficient.
După experiența dobândită cu Kangoo Z.E., primul van electric care a câștigat titlul International Van of the Year, Renault și-a extins oferta de soluții electrice și pe vanurile mari cu Master Z.E., lansat în 2018. Acesta era echipat cu o baterie de 33 kWh, care îi oferea o autonomie de doar 120 km, iar după 4 ani Renault a introdus o baterie de 52 kWh cu primul Master E-Tech, autonomia ajungând la 201 km, în condițiile în care puterea maximă a rămas la 76 CP. Numai că sub 300-400 km autonomie, distribuitorii nu au fost foarte interesați de vanurile electrice mari, pentru că nu aveau confortul flexibilității în operațiunile logistice.
Master E-Tech: autonomie maximă, grație unei baterii cu o tehnologie avansată
Noul Renault Master E-Tech generația 2024 plusează nu numai la nivelul autonomiei, care ajunge la 460 km, ci și al designului, marcat de o siluetă robustă – cu noua sa grilă frontală agresivă – și cu 20% mai aerodinamică în comparație cu Master-ul anterior.
Master E-Tech este disponibil cu motoare electrice de 143 CP (105 kW) sau 129 CP (96 kW), ambele cu un cuplu de până la 300 Nm, și două baterii, de 40 kWh și 87 kWh, cea din urmă asigurând o autonomie declarată de peste 460 km, cea mai mare din segmentul vanurilor mari, depășind ușor autonomia maximă asigurată de vanurile Stellantis.
Grație tehnologiei bateriei folosite, oficialii Renault susțin că Master are nevoie de o capacitate mai mică a bateriei decât concurența, costul de exploatare este mai mic și, de asemenea, a fost menținută aceeași sarcină utilă maximă de 1.625 kg, ca și în cazul modelului cu motor cu ardere internă.
Noul Master va fi disponibil atât cu motorizare cu ardere internă, cât și electrică.
Motorul diesel Blue dCi de 2,0 litri este disponibil în patru variante de motorizare – 105, 130, 150 și 170 CP – toate în combinație cu cutii de viteze manuale cu șase trepte. Toate motorizările au îmbunătățiri semnificative atât în ceea ce privește consumul de combustibil (-1,5 l/100 km în medie), cât și emisiile de CO2 (-39 g/km), menținând furgoneta sub pragul de 200 g/km. O cutie de viteze automată cu 9 trepte, produsă de ZF, va fi disponibilă din 2025.
Renault a anunțat disponibilitatea unei versiuni pe hidrogen a modelului Master din 2025, dezvoltate împreună cu Hyvvia.
Design nou, modern și aerodinamic
Pentru a îmbunătăți substanțial aerodinamica, Renault a reproiectat exteriorul furgonetei de la zero: capota a fost scurtată, parbrizul a fost mutat mai în față, crescându-i înclinația, la fel ca și în cazul pantei acoperișului, carcasele oglinzilor retrovizoare au fost subțiate și poziționate astfel încât să stea cât mai puțin în bătaia vântului, partea din spate a vehiculului a fost îngustată, modificări fiind aduse și la conductele de admisie a aerului din bara de protecție – toate contribuind la proiectarea unui van cu 27% mai eficient energetic decât predecesorul său.
La interior, tabloul de bord a fost inspirat de designul funcțional al camioanelor, „arcuit” ergonomic în jurul șoferului. Un ecran tactil de 10 inchi este standard pe gama Master, ca parte a sistemului multimedia OpenR Link care permite conectivitatea Android Auto și Apple CarPlay, replicând ecranul unui smartphone pe ecran. OpenR Link cu Google încorporat este disponibil opțional pe echiparea Advance și vine standard cu Extra. Acesta include Google Maps, catalogul de aplicații Google Play și asistentul Google cu comandă vocală. Pentru E-Tech, un planificator de traseu electric poate identifica stațiile de încărcare, poate stabili timpii de încărcare și poate optimiza costurile bateriei, potrivit Renault.
O funcție utilă a OpenR Link este capacitatea sa de a integra comenzile pentru echipamentele de caroserie în sistemul multimedia, permițând șoferului să controleze, de exemplu, o unitate frigorifică de pe ecranul tactil.
Opțional, Master poate fi echipat cu o cameră de luat vederi în partea din spate a cărei imagine este proiectată pe un monitor care ține locul unei oglinzi retrovizoare. Cabina oferă un spațiu de depozitare mai mare cu 25% față de Master-ul anterior. Cei 135 de litri sunt repartizați peste tot în jurul șoferului și pasagerului. Panourile interioare ale ușilor sunt prevăzute cu buzunare largi, poziționate însă destul de jos, motiv pentru care sunt mai greu accesibile de pe scaunele din față. Partea de sus a planșei de bord, cu rafturi bine segmentate, sertarele torpedoului și sertarul de depozitare de sub tavan sunt foarte spațioase și practice.
Suporturile de pahare situate de o parte și de alta a planșei de bord sunt voluminoase și se extind cu niște mânere de susținere pentru șofer și pasager atunci când urcă în cabină.
Scaunul din mijloc se rabatează și se transformă într-un birou, a cărui bază găzduiește un spațiu de depozitare numai bun pentru a stoca un laptop. Există și câteva porturi USB.
Noul Master este cel mai sigur van Renault produs vreodată, având 20 de sisteme de asistență a șoferului pentru a proteja ocupanții locurilor din autovehicul, pietonii și alți utilizatori vulnerabili ai drumului. Acestea include sistemul de control al stabilității laterale, frânarea automată de urgență și sistemele de asistență pentru stabilitatea remorcii, asistență inteligentă la viteză pentru a ajuta șoferul să respecte limitele de viteză care apar pe indicatoarele rutiere observate de camerele de pe autovehicul sau limitele menționate în sistemul de navigație folosit.
Siguranța este sporită și de senzorii de pe părțile laterale și de o cameră de mers înapoi.

Spațiu de încărcare accesibil, volum util de până la 22 m3
Renault oferă gama Master în două lungimi și două înălțimi ale acoperișului. Modelul L2H2 (lungime medie cu acoperiș coborât) E-Tech Extra, cu baterie de 87 kWh și motor electric de 105 kW (143 CP), oferă o suprafață de încărcare de 10,8 m3 și o sarcină utilă de 1.625 kg. De asemenea, poate transporta 200 kg pe acoperiș și are o limită de remorcare de 1,5 t.
În versiunea cu ampatament lung și acoperiș înălțat, noul Master oferă un volum de încărcare maxim de 22 m3, modelul Renault lăudându-se cu cea mai bună lățime de acces în spațiul destinat mărfii și cea mai mare lungime de încărcare din clasa sa.
Platforma de încărcare este accesată prin intermediul a două uși spate și a unei uși glisante laterale, cu 40 mm mai lată decât pe vechiul model. În plus, lungimea de încărcare a fost mărită cu 100 mm.
Un adaptor în spațiul de încărcare permite ca bateria să alimenteze diferite unelte de care artizanii sau muncitorii din construcții au nevoie la montaj/pe șantiere.
Manevrabil, confortabil, silențios
Înainte de voturile pentru desemnarea Vanului Anului, am avut posibilitatea de a conduce mai multe variante diesel sau electrice în jurul orașului Bordeaux.
Cu o nouă arhitectură cu un ampatament mai lung și console față/spate mai scurte și care asigură un aspect armonios al caroseriei, noul Master are o cabină avansată, cu un post de conducere mutat mai în față și o poziție de condus mai înaltă, ceea ce permite o vizibilitatea mult mai bună în față, grație parbrizului mai curbat și în laterale, ceea ce face condusul mai sigur și mai confortabil.
Vehiculul este foarte manevrabil, datorită unui cerc de întoarcere de 12,8 m, mai scurt cu 1,5 m decât la modelul anterior, ceea ce este de mare ajutor în mediul urban, în spații înguste și aglomerate.
Manevrabilitatea este mult îmbunătățită și de noua direcție asistată electric, mult mai ușoară și mai rapidă decât vechiul sistem mecanic. Sistemul de suspensie este, de asemenea, îmbunătățit, contribuind la un condus mai relaxant și mai confortabil, mai ales că și zgomotul exterior, destul de deranjant la vechea generație, este mai bine inhibat de sistemul de antifonare.

Poziția șoferului la volan este confortabilă, grație posibilităților de ajustare atât a scaunului, cât și a volanului, cu înclinare reglabilă. Comenzile principale sunt dispuse pe volan, inclusiv o manetă pentru a comuta între cele două moduri de frânare regenerativă disponibile.
Sistemul Renault de frânare dinamică răspunde mai rapid la apăsarea pedalei de frână, sporind siguranța activă, iar frânarea regenerativă acționează destul de natural, autovehiculul nu încetinește brusc la ridicarea piciorului de pe pedala de frână, fiind optimizat pentru recuperarea energiei cinetice și transformarea ei în energie electrică. Sistemul poate capta astfel până la 95 kW de energie, care este transferată în baterie și extinde autonomia acesteia.
Scaunele din față sunt încălzite, iar scaunul șoferului are suport lombar și cotiere.
Șoferul poate alege doar între două moduri de condus, Normal și Eco. Acesta din urmă oferă cu 30% mai puțină putere din cea disponibilă, dar nu afectează controlul climatizării.
Renault este unul dintre puținii producători de vanuri care încă are o manetă de frână de parcare și care pornește de la cheie, nu de la buton (inclusiv versiunea electrică), însă oficialii Renault au spus că vor introduce o frână automată anul viitor, precum și un sistem de corecție a benzii de mers (Cruise Control Adaptiv).
Consumul de energie rămâne moderat, cu o valoare WLTP de 21 kWh/100 km pentru versiunea echipată cu bateria de 87 kWh, datorită unui sistem inovator de management termic. Prin încărcarea rapidă DC de 130 kW se adaugă 229 km de autonomie în 30 de minute. La bornele în curent alternativ, bateria se încarcă de la 10% la 100% în patru ore la un wallbox AC de 22 kW.
Prețurile la noul Master încep de la 36.300 de euro (TVA inclus) pentru furgon L2H2 cu motorizarea Blue dCi 105. Versiunile electrice sunt disponibil de la 64.510 euro (TVA inclus) pentru opțiunea de autonomie urbană și de la 69.270 de euro (TVA inclus) pentru opțiunea de autonomie extinsă.