Ford Pro și-a subliniat la IAA Hanovra poziția de lider de piață pentru al nouălea an consecutiv și angajamentul pentru electrificare, expunând o gamă de vehicule complet electrificate și servicii de conectare. Și pentru că ritmul de creștere a electrificării nu este cel prognozat, Ford Pro încearcă să ofere mai multă flexibilitate clienților care doresc să folosească soluții de transport nepoluante, aceștia având posibilitatea de a alege între propulsii full electrice, hibride sau cu motoare pe combustie internă foarte economice. De asemenea, producătorul american intenționează să crească acceptanța serviciilor de monitorizare a flotei, Uptime și alte servicii dezvoltate pe baza conectării vehiculelor la internet, astfel încât 20% din profitul obținut de companie să provină din servicii în următorii doi ani.
După ce anul trecut Ford Pro a sărbătorit câștigarea trofeelor International Van of the Year 2024 cu Ford Transit Custom și International Pick Up Award cu Ranger, 2024 a adus confirmarea celor două titluri prin poziționarea pe locul al doilea în clasamentul Vanului Anului 2025, cu versiunea electrică a câștigătorului de anul trecut, Transit Custom, și cu lansarea unei versiuni plug in hybrid (PHEV) a Ranger.
Practic, fiecare model de autovehicul Ford Pro prezentat la IAA Hanovra „are un cablu de alimentare electrică”, după cum au subliniat reprezentanții producătorului american.
Și după lansarea, în acest an, a noului Transit Courier, produs în România, și a Transit Connect, Ford Pro este în poziția de a oferi pieței de distribuție o gamă completă de vehicule comerciale reînnoite, cu propulsii pentru orice cerință și preferință.
Pe zona de distribuție ușoară, Ford Pro oferă Transit Courier, disponibil deja pentru comandă și în versiune electrică, și Transit Connect, pentru care Ford Pro a dezvoltat o versiune hibridă (PHEV), astfel încât clienții să aleagă varianta optimă pentru ei de electrificare. Connect PHEV atinge o autonomie de 118 km în modul pur electric, oferind posibilități de operare fără emisii de carbon, cu costuri mai mici. Clienții pot beneficia, de asemenea, de o nouă versiune de caroserie, denumită FlexCab. Încărcarea la stații de alimentare la Curent Continuu se face cu puteri de până la 40 kW, iar o încărcare 5-80% durează aproximativ 26 de minute. Modelul Plug-in Hybrid este deja în producție, iar primele exemplare vor ajunge la clienți în această toamnă.

Noul E-Transit Courier oferă autonomie de până la 300 km, având o capacitate utilizabilă confirmată a bateriei de 43 kWh. O încărcare de la 10 la 80% durează aproximativ 23 de minute la o stație DC de 100 kW. Sarcină utilă a modelului electric este de 700 kg, oferind cu 25% mai mult spațiu de încărcare față de generația anterioară. Producția vehiculului este programată să înceapă la sfârșitul acestui an în fabrica Ford Otosan de la Craiova, iar livrările către clienți vor debuta în 2025.
Versiunea electrică a Transit Custom a intrat în producția de serie la „uzina viitorului” Ford Otosan din Yeniköy, urmat de modelul Plug-in Hybrid.
eTransit, cel mai vândut furgon electric de două tone din Europa, este acum pregătit să susțină activitatea și mai multor clienți cu o nouă versiune cu autonomie sporită, cu o baterie de 89 kWh, având pompă de căldură standard, încărcare mai rapidă și autonomie de până la 402 km. Toate acestea vor servi mai bine companiilor cu rute mai lungi sau cu nevoi mai mari de energie, cum ar fi cele care activează în domeniul livrării de alimente. Comenzile pentru modelul cu autonomie îmbunătățită au început în octombrie, producția începând în prima parte a lui 2025.

Sistem hibrid și la cel mai vândut pick-up în Europa, Ranger
Pentru clienții de pick-up-uri care doresc și ei să treacă la electromobilitate, Ford Pro deschide un nou capitol și introduce sistemul Plug-in Hybrid pentru Ranger.
Reprezentanții Ford Pro explică decizia de a scoate un model hibrid în gama Ranger prin rezultatele unei analize extinse realizate în rândul clienților de pick-up-uri, care a arătat că și ei vor să își electrifice flotele de pick-up-uri, cu condiția ca pick-up-urile să își păstreze neschimbate câteva caracteristici-cheie. În primul rând, vehiculul trebuie să își mențină sarcina utilă de o tonă, masa totală tractată să fie de 3,5 t, iar puterea și cuplul – foarte importante pentru decizia de cumpărare a clienților din Europa – să rămână, astfel, la un nivel ridicat. Și, deși pare ciudat, clienții își doresc un TCO redus, deci un consum de combustibil mic. De aceea, motorizările Plug-in hybrid reprezintă combinația perfectă de a conduce în modul electric fără niciun compromis în ceea ce privește performanțele vehiculului. Ba mai mult decât atât, modelul hibrid oferă tracțiune chiar mai bună datorită cuplului mai ridicat și păstrează caracteristicile renumite din teren accidentat ale lui Ranger, grație unui sistem de tracțiune integrală e-4WD, care permite blocarea diferențialului spate. Bateria de tracțiune este amplasată într-un cadru protejat, special conceput.
Noul sistem de propulsie PHEV combină motorul Ford EcoBoost pe benzină de 2,3 l și cutia de viteze automată cu 10 trepte cu un motor electric de 75 kW și o baterie de 11,8 kWh (net). Cuplul rezultat de 690 Nm este cel mai mare dintre toate versiunile de Ranger de serie, iar cu 279 CP, versiunea PHEV produce mai multă putere decât un Ranger V6 turbodiesel de 3,0 litri.
O nouă transmisie hibridă modulară integrează motorul electric în carcasă pentru a permite conducerea în modul hibrid. Încărcarea bateriei durează mai puțin de patru ore folosind un încărcător monofazat de 16 A, autonomia posibilă fiind de peste 45 km în modul pur electric.
Potrivit cercetării de piață a Ford Pro, aproape 52% din clienții de pick-up-uri le folosesc pe distanțe scurte de sub 40 km pe zi. Deci, practic, aproape jumătate din clienții de Ranger ar putea folosi modelul PHEV doar în modul electric, deoarece, dacă vehiculul se încarcă noaptea și pe timpul zilei nu se consumă combustibil mai mult decât energia din baterii, atunci clienții ajung la un consum foarte mic de carburant. Iar pentru clienții care nu se încadrează în acest model de utilizare, Ford Pro propune în continuare gama diesel.
Motorul electric permite Ranger-ului PHEV să ruleze pur electric în mai multe moduri: Auto EV, EV Now, EV Later sau EV Charge. Ranger PHEV introduce, de asemenea, Pro Power Onboard în gama Ranger, permițând clienților să alimenteze unelte cu până la 6,9 kW, direct de la bateria sistemului Plug-in, în loc să aibă nevoie de un generator.
Pe lângă Wildtrak și XLT, Ford Pro introduce o nouă versiune ca ediție de lansare exclusivă pentru PHEV – Stormtrak.

Ford Pro țintește extinderea bazei de clienți
Atât cu Transit, cât și cu Ranger, Ford Pro își extinde segmentele de piață pe care a fost prezent până acum, adresându-se unui număr de clienți mai mare decât cel căruia se adresa în mod tradițional. Astfel, Ford Pro a extins gama de sarcini utile și motorizări a modelelor sale, iar pentru a se prezenta și pe game mai specializate, Ford se folosește de rețeaua sa de carosieri prin intermediul căreia dorește să ofere soluții personalizate pe care înainte poate nu le-a oferit.
În același timp, compania vrea să ofere mai multă valoare adăugată prin toate serviciile pe care le propune. Activitatea clienților este într-o continuă transformare, la fel ca și cea a producătorilor auto ca urmare a schimbării legislației și a pieței, precum și a competiției venite de pe alte continente. Clienții au nevoie să știe cum pot trece la electrificare, cum pot beneficia de datele vehiculelor conectate și cum pot controla costurile de exploatare și, de aceea, Ford Pro a dezvoltat soluțiile de telematică, Uptime, sisteme de încărcare cu energie electrică. Astfel, rolul vânzătorului se mută din zona tranzacțională în cea de consultanță unde are un contact mult mai strâns cu clientul și strategia companiei este de a extinde capabilitățile oferite prin serviciile sale. Deci, Ford Pro își extinde atât gama de produse și servicii, cât și relația cu clienții.
Scopul Ford Pro este ca până în 2026, 20% din profitul companiei să vină din servicii, drept pentru care producătorul investește în creșterea loialității clienților pentru serviciile operaționale de la 40% (în prezent) la 50%.
Plecând de la observația că costul cauzat de defecțiunile autovehiculelor este pe locul al treilea din cele pe care le au flotele cu deprecierea vehiculului și carburant, Ford Pro oferă un serviciu complet de monitorizare a flotei (Telematics, pentru clienții mari și medii), precum și o versiune gratuită, mai simplă, care oferă indicații despre consum și starea tehnică și pentru firmele mici. Este vorba despre informații privind modul de folosire a frânelor și uzura acestora, care poate atrage atenția asupra unei posibile defecțiuni. Cei care doresc să primească inclusiv avertismente privind o posibilă defecțiune trebuie să apeleze la abonament. Cu acest serviciu, clienții sunt asistați în programarea la service pentru a face reparația necesară înainte ca vehiculul să se defecteze.
Dacă flotele mari sunt deja obișnuite cu serviciile de telematică, Ford Pro țintește acum operatorii cu unul sau mai multe vehicule, care și ei sunt foarte interesați să scadă costurile de exploatare. Ford Pro a pus la punct aceste sisteme încă din 2019, colectând o cantitate imensă de date pe care le interpretează și le trimite utilizatorilor acestor autovehicule cu scopul de a reduce la minimum costurile de exploatare. În prezent, Ford Pro angajează aproape un număr egal de softiști cu cel de ingineri din producție.
Sistemul de fleet management al Ford Pro poate fi utilizat pe orice marcă de autovehicul din flota unui client care are mai multe mărci. Este adevărat că pentru autovehiculele Ford informațiile sunt mai precise și mult mai amănunțite, dar în principiu Ford Pro Telematics răspunde nevoilor oricărei flote multibrand.

Datele despre operațiunile clienților oferă multiple posibilități de eficientizare
Noile reglementări privind protecția datelor care pot fi colectate despre operațiunile clienților vizează disponibilitatea lor pentru clienți, iar cel care le colectează, cu consimțământul clientului, trebuie să le folosească în interesul acestuia. Cantitatea de date este impresionantă, dar ele nu pot fi folosite ca atare de client, ci trebuie interpretate, iar Ford Liive exact asta face cu capabilitățile dezvoltate în acest sens, dacă se obține în prealabil acceptanță din partea clienților.
Ford Pro spune că a crescut acceptanța în rândul clienților pentru a le accesa datele cu scopul de a primi analize care să le permită reducerea costurilor. Operatorii de flote sunt foarte încântați că pot seta în arhitectura electronică a fiecărui vehicul anumite ferestre de viteză și accelerație, astfel încât să impună limite de viteză pe anumite porțiuni de drum sau să reducă excesul de accelerație în cazul unor șoferi cu un stil de conducere mai sportiv, dar care uzează mai repede componentele și crește consumul.
Pe de altă parte, dacă legislația va evolua înspre obligarea producătorilor de a permite oricărui furnizor să aibă orice nivel de informație despre vehiculele clienților, cu acceptul acestora, intrând și în arhitectura autovehiculului, atunci producătorii vor face probabil imposibilă accesarea oricăror date ale clientului și se va pierde o mare oportunitate.




