
În competiția International Trailer Award (ITA), fosta Trailer Innovation, din al cărei juriu face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 47 de inovații. La categoria Șasiu au concurat patru dintre ele, iar cea care a câștigat detașat, cu 104 puncte, a fost semiremorca-prelată Kässbohrer 12-15 Flexi.
Aceasta a fost concepută deoarece în UE există reglementări diferite de la o țară la alta legate de dimensiunile și capacitățile vehiculelor: în Norvegia, Suedia, Finlanda și Danemarca sunt admise semiremorci de 25-25 m și 32 m, de capacitate mai mare, dar cel mai popular standard din Comunitate este cea de 13,6 m, în timp ce 10 țări și Marea Britanie permit 15 m. Omologarea pentru combinațiile de 32 m este în curs de desfășurare în Olanda și în Spania, unde Kässbohrer furnizează vehicule pentru testare. Iar în unele state, ca Belgia, Franța, Italia, Olanda sau Marea Britanie, în orașe nu se poate intra nici cu modele de 13,6 m – doar cu cele de până în 12 m – pentru a reduce congestia și a îmbunătăți calitatea aerului.
În aceste condiții, 12-15 Flexi Curtainsider este o soluție all-in-one cu caracteristici de la o prelată de 12 m până la o prelată XL de 15 m, astfel încât să poată funcționa în întreaga UE. Aceasta are la bază ingineria de extensie premiată a Kässbohrer, fiind deci un vehicul extensibil și retractabil chiar în timp ce este încărcat. Lungirea implică extinderea șasiului în zona cuiului de cuplare și podelei laminate și extinderea mecanică a acoperișului. Caracteristica unică a cortinei Flexi este că toate echipamentele necesare pentru lungire/scurtare sunt depozitate în interiorul vehiculului pentru a evita timpul și efortul suplimentar de operare. Cea mai importantă caracteristică a Flexi este extensia platformei cu gât de lebădă, care permite deplasarea încărcăturii spre zona gâtului de lebădă în timpul detractării, fără asistență suplimentară. Platforma este rulată în zona frontală în timp ce este încărcată, prelata în exces a tavanului se rostogolește într-un panou frontal interior special conceput, prelatele laterale în exces se rostogolesc într-un alt mecanism de pe stâlpii frontali, iar șinele prea multe de pe acoperi și din partea laterală a șasiului se conectează pentru a atârna pe spatele peretelui frontal și al stâlpilor din mijloc.



Astfel, prelata de 13,6 m se extinde la 15 m pentru a se adăuga mai multă marfă când se intră în țări unde este permis, ceea ce aduce economii de timp și costuri și protejează mediul prin adăugarea unui volum suplimentar de 10%, iar economia de carburant ajunge până la 8,8%. Și pentru firmele care lucrează pe distanțe lungi, dar au și livrări urbane, 12-13.6 Flexi Curtainsider poate să-și reducă lungimea la depozit după ce se descarcă 12% din marfă, în loc să se descarce toată marfa. Pentru a respecta reglementările privind sarcina pe axă și a nu depăși capacitatea de două axe x 9 t în interiorul orașelor, 12-15 Flexi va fi echipată cu opțiuni de ridicare a axelor 1 și 3 pentru a îndeplini cerințele referitoare la ampatamentele permise în zone urbane.
Astfel, nu este nevoie de multe investiții în vehicule diferite, ci sunt costuri mai mici pentru mai multe vehicule, iar echipele din depozit au nevoie de mai puțin timp pentru schimbarea vehiculelor.
Pe kocul al doilea, cu 77 de puncte, a fost Schmitz Cargobull, cu semiremorca-prelată S.CS Mega DB care se poate încărca și pe tren și care combină punctele forte ale unei semiremorci mega proiectate pentru transport rutier cu punctele forte ale unei semiremorci robuste pentru transport feroviar. Partea frontală a șasiului face să fie posibile o gamă largă de aplicații, deci vehiculul poate fi utilizat în întreaga Europă și îndeplinește diferite cerințe legale, așa că autotractorul nu reprezintă o provocare.
S.CS Mega DB are suprastructură reglabilă pe înălțime, ceea ce extinde posibilitățile de utilizare, iar departamentul de planificare o poate implementa în mod flexibil.

Vehiculele DB din oferta Schmitz – cele care sunt transportate pe calea ferată – acoperă adesea distanțe lungi și trec multe frontiere. În ceea ce privește modelele mega, utilizarea lor este normală în Europa de Sud-Vest sau Centrală, dar nu și în Europa de Nord, din cauza reglementărilor legale diferite, ceea ce reprezintă o provocare pentru transportatori și clienți, deoarece nu este disponibil un autotractor cu înălțimea corectă a șeii de cuplare sau configurația corectă a axelor. În aceste condiții, conceptul noului șasiu Mega DB, în combinație cu suspensia pneumatică Schmitz Cargobull Multi Ride Height și caroseria reglabilă pe înălțime Varios, creează o soluție flexibilă pentru clienții care fac transport de mărfuri standard și de mărfuri de volum în întreaga Europă, pe calea ferată. Iar șasiul galvanizat aduce și el numeroase beneficii.
Pe locul al treilea, cu 69 de puncte, a fost sistemul automat de cuplare de la Aucos/Krone, care folosește exemplul unui șasiu de container și face posibilă cuplarea semiremorcilor cu autotractoare convenționale și cu autotractoare care în mod normal au, pentru alimentare, conexiuni electrice și aeriene. Inovația constă din faptul că utilizarea sistemului de cuplare automată, de exemplu pentru transportul de la un hub la altul, permite cuplarea complet automată a conexiunilor electrice și aeriene cu autotractoarele din terminale, fără a fi necesară intervenția șoferului. Sistemul generează economii semnificative de timp și manevrarea lui necesită un efort relativ mic. Mai ales că în hub-uri și terminale se pune un mare accent pe optimizarea timpilor.



Practic, un autotractor aduce o semiremorcă echipată cu acest sistem de cuplare automată într‑un terminal, șoferul decuplează camionul prin scoaterea prizelor electrice și de aer, coborârea trenului de aterizare, deschiderea șeii de cuplare și ieșirea de sub remorcă, iar în locul lui se deplasează sub semiremorcă autotractorul din terminal, timp în care primul camion își reia conexiunile electrice și aeriene. Sistemul Powerline este conectat automat de la camionul din terminal la semiremorcă pentru a asigura funcționarea iluminării ei.
La această categorie a mai fost înscrisă semiremorca-prelată cu lungime de 13,6 m de la Dennison, care se poate împărți în două semiremorci de câte 6,7 m fiecare și care se pretează la distribuție urbană, fiind considerată prima de acest fel din lume. Ideea din spatele conceptului este de a-i conferi transportatorului versatilitate, astfel încât, atunci când ansamblul ajunge la periferia unui oraș, să poată fi împărțit, după ce marfa din remorca din față este livrată, și camionul să plece doar cu cea cu trei axe din spate, și astfel manevrarea în spații înguste să fie mai ușoară. Remorca spate încorporează un boghiu glisant și prin alunecarea acestuia spre spate vehiculul poate rula legal cu greutate totală de 46 t, respectând și prevederea care impune 5,5 t/m de la cuiul de cuplare la puntea spate.


Remorca poate fi utilizată și pentru livrări multiple sau pentru colectare de marfă de la o platformă de încărcare. Șoferul poate lăsa remorca din spate la o platformă de încărcare și o poate duce pe cea din față în altă parte, tot pentru a încărca, apoi le combină și pornește în cursă, iar la descărcare procedează la fel. Mai mult, producătorul declară că variantele de folosire sunt infinite și că la unele nici nu s-a gândit încă.
Dennison construiește remorci divizate, cu boghiu fix, neglisant, de aproape 20 de ani, iar versiunea aceasta poate transporta fie două containere de 20′, fie unul de 40′ sau unul de 45′.
Pentru șofer, separarea și îmbinarea celor două părți este simplă.