
Internațional Lazăr Company s-a înființat în 1994 ca o companie care comercializa piese și subansambluri auto, devenind mai apoi un specialist al transporturilor automotive, profitând și de apropierea geografică de colosul Dacia Renault. În prezent, prin alte 4-5 companii în care ILC este acționar unic sau partener cu alte persoane/companii, Grupul de firme Lazăr este unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari în domeniul logistic și industrial, cu peste 160.000 m2 de depozite închiriate la Bascov, Găești, București și, mai nou, Bradu. Ion Lazăr a investit permanent în active pe care le-a valorificat în interiorul grupului: camioanele s-au reparat în cadrul propriilor ateliere service, iar construcția zecilor de mii de metri pătrați de depozite s-a făcut folosind competența și resursele celorlalte firme din grup – BAT Bascov sau Mecanpetrol Găești – care au contribuit ulterior și la construcția unor lucrări de infrastructură feroviară după achiziția strategică a centrului din Deva deținut anterior de edy Spedition. Astăzi, la 30 de ani de la înființare, ILC este unul dintre actorii cei mai importanți din transporturile naționale și internaționale, logistică, dar și construcții, având planuri de dezvoltare pe fiecare segment.
2024 a reprezentat un an aniversar pentru mai mulți operatori de transport din România, însă ceea ce-l diferențiază pe Ion Lazăr de majoritatea transportatorilor mari din România este grija de a nu lăsa niciodată neexplorată o oportunitate de business. Și chiar dacă transporturile rutiere au rămas totdeauna coloana vertebrală a grupului de firme Lazăr, din dorința de a construi o bază solidă de afaceri și de a nu periclita dezvoltarea în cazul vreunei crize precum cea din 2008-2009, Ion Lazăr a intrat, pe cont propriu sau în parteneriat, în alte 13-14 companii – din unele ieșind atunci când a avut nevoie de bani pentru a investi în noi aventuri antreprenoriale.
Angajații ILC descriu însă cel mai bine ce reprezintă astăzi conglomeratul de firme Lazăr. Mihaela Meiroșu, care lucrează în cadrul companiei de 25 de ani, spune că „Internațional Lazăr este o companie care nu doarme niciodată și care reușește să răspundă prompt nevoilor clienților la orice oră din zi și din noapte, depășind astfel, împreună cu ei, momentele critice pentru aceștia. Pentru noi nu există diferență de fus orar.”
Lazăr rămâne unul dintre cei mai importanți furnizori de servicii de transport rutier pentru Dacia. Uneori, managerii companiei cunosc atât de bine fluxurile și nevoile Dacia, încât contribuie la succesul producătorului din Mioveni prin soluțiile inovative pe care le implementează an de an. Un astfel de proiect este cel de „swap & drop”, care are ca scop optimizarea resurselor alocate circuitelor. Practic, transportatorul lucrează cu mai puține camioane și efectuează un număr mai mare de curse. Concret, tractorul aduce semiremorca până la zona de „Drop”, o lasă la descărcare și preia alta gata încărcată. Ca parte a acestui proiect, ILC se ocupă de shunting în interiorul Dacia.
„Avem în permanență 3 shunteri disponibili care duc semiremorcile preluate din exterior către docurile depozitului fabricii, le descarcă și/sau încarcă: după descărcare acestea sunt duse la încărcare, după care le duc înapoi în punctul de preluare, pentru a fi preluate de colegi al căror timp de lucru este eficientizat prin faptul că nu mai pierd ore însemnate pentru a aștepta ca semiremorca proprie să fie descărcată sau încărcată. A fost într-adevăr, ca orice proiect nou în fază de implementare, destul de dificil și pentru noi, dar, împreună cu colegii mei și cu suportul Dacia, am făcut o treabă bună”, a spus Alexandru Panțoiu, coordonator transport intern.
Diana Sindie, reprezentant comercial, a adăugat că „Internațional Lazăr a reușit să obțină calificativul A, adică suntem în top, în ceea ce privește cerințele clienților noștri. Am dezvoltat, alături de departamentul IT, Platforma SHIPPEO, unde principalul nostru client, Dacia Renault, poate să urmărească transportul în timp real. Pentru o firmă care împlinește 30 de ani, cel mai important lucru consider că este menținerea unei relații cât mai strânse cu clienții săi, inovația, dezvoltarea tehnologiei și o echipă cât mai eficientă și productivă.”

De la transporturi la construcții
Soarta sau ambiția l-a dus pe Ion Lazăr în poziția de a cumpăra activele edy Spedition, după ce s-a declarat insolvența celui mai mare transportator român din anii 2000. Și dacă depozitul și alte clădiri din Timișoara au fost vândute aproape imediat, service-ul din Deva i-a deschis oportunitatea către o nouă afacere: construcțiile.
ILC a achiziționat service-ul edy din Deva în 2016, iar în 2017 a început un proiect foarte mare, cu reabilitarea unei căi ferate de mare viteză, pe tronsonul Simeria Veche-Gurasada – parte a Coridorului 4 Pan-European – pe aproximativ 23 km.
„Un business nou pentru noi, acela de exploatare agregate minerale. A fost un început greu cu lupte mari, cu foarte mulți doritori de a beneficia sau de a lucra pentru acest proiect”, rememorează Arthur Hebel. „Noi am ieșit câștigători. Suntem cel mai important furnizor de material de balast, pentru FCC, pentru această mega construcție care s-a făcut în județul Hunedoara. Am livrat cantitatea incredibilă de aproximativ 3 milioane de tone de balast, ceea ce părea o misiune aproape imposibilă.”
Practic, basculantele ILC au transportat aproape 9.500-9.800 t de balast pe zi pentru terasamente, contribuind decisiv pentru finalizarea la timp a lucrărilor finanțate cu bani europeni. Dar balastul nu a fost singura contribuție a Grupului Lazăr la tronsonul Simeria Veche-Gurasada, ci, prin Mecanpetrol Gaești, al cărui pachet majoritat de acțiuni a fost achiziționat de către ILC în anii 2000, a furnizat și confecții metalice pentru infrastructura de cale ferată.

„Am modernizat gările de la Mintia, Simeria, Deva, pasarele, poduri și ce a mai fost nevoie. Am livrat materiale de 7-8 milioane de euro în cadrul acestui proiect”, a spus Ion Lazăr, completat de Cristi Pârvu, directorul Mecanpetrol Gaești: „Avem în derulare în momentul de față lucrări de poduri și confecții metalice pentru multe companii multinaționale: FCC, Webuild, Chirulli.”
Cu experiența de la Deva, Internațional Lazăr își propune să își extindă serviciile de transport materiale de construcții mai aproape de casă.
„Am achiziționat terenuri, avem resurse substanțiale și sperăm ca în viitorul apropiat să putem livra și noi balast și agregate pentru firmele care lucrează la infrastructura mare a României: autostrada Pitești-Sibiu. Pitești-Curtea de Argeș e în stadiu avansat, cred că 60-70%, pe Curtea de Argeș-Tigveni cred că s-a lucrat în proporție de 30-40%, iar acum urmează și celălalt tronson, Tigveni-Racovița. Ținând cont de faptul că în această zonă sunt foarte multe lucrări de infrastructură, ne-am gândit să amplasăm o balastieră”, a declarat Ion Lazăr.
Internațional Lazăr a investit și în agricultură. „Dezvoltăm în jur de 300 ha de pământ, 200 ha de porumb, 50 ha de soia, 18 ha de grâu și avem și lucernă. Este primul an în care am început agricultura.”
O altă activitate dezvoltată de Ion Lazăr în satul natal este Lazăr Natural Fruits înființată în 2013. „Este o societate mai deosebită, fiind înființată de dl. Lazăr mai mult din dorința de a da de lucru oamenilor din satul dumnealui natal. Împachetăm lemne la paleți de 1 m3, pe care le distribuim prin cunoscutul lanț de magazine Dedeman. Am venit și în ajutorul cetățenilor care au avut acele vouchere de energie și am putut să le distribuim lemne”, a spus Viorel Popescu, directorul companiei.
Dezvoltările imobiliare au pus cel mai bine în valoare activele firmei
Chiar înainte de criza financiară din 2008-2009, când tot mediul de transport a simțit un recul puternic în volumele de transport, Internațional Lazăr a finalizat primul depozit de logistică având o suprafață de 8.300 m2 în Bascov, urmat trei ani mai târziu de un alt depozit de materiale grele în incinta BAT Bascov, de 6.300 m2, echipat cu poduri rulante de 20 și 32 t și cu cale ferată în incintă. Acest depozit a fost extins cu 19.000 m2 doi ani mai târziu, pentru ca în 2015 să fie construiți aici încă 13.000 m2 și să își consolideze astfel portofoliul real-estate, care să îi permită să închirieze suprafețe mari pe termene lungi de timp, care au contribuit la liniștea financiară a celorlalte investiții care au urmat: în 2017 au început lucrările pentru un terminal de cale ferată în lungime de 900 m, proiect realizat cu o investiție de 700.000 de euro și tot atunci a finalizată în Găești o hală în suprafață de 5.000 m2, închiriată în vederea producției de componente pentru Arctic.
Iar Goldplast, o firmă italiană care produce pahare, farfurii și obiecte pentru masă, produse de înaltă calitate, prezentă în România din 2006, a închiriat de la Agromec Topoloveni 30.000 m2, proprietarii considerând că România este o țară unde te poți dezvolta, unde sunt oameni bine pregătiți. Agromec Topoloveni SA a fost creată în 1991 și provine din fosta stațiune pentru mecanizare și agricultură înființată în 1971, care deține 4,5 ha de teren pe care sunt amenajați 10.000 m2, spații tehnologice și depozite de producție.
Un alt proiect de real estate este ML Logistic Parks, un parteneriat demarat de ILC în 2018. Depozitul construit aici, în apropiere de sediul ILC, are 16.730 m2 și a presupus o investiție de 8 milioane de euro.

În ciuda urmărilor pandemiei, 2021 aduce o nouă oportunitate și cea mai mare investiție a Grupului Lazăr din ultimii 5 ani: un depozit logistic cu o suprafață construită de 38.000 m² pe un teren total de 63.000 m² din satul Șindrilița. „Ineditul acestei investiții constă în faptul că este prima construcție de hală făcută pe un teren departe de casă (Pitești). Această hală este dotată cu 33 de aparate frigorifice care mențin o temperatură controlată de 10-12 OC și umiditate controlată de 50%. Aceasta a fost o cerință a beneficiarilor noștri, cei de la Corteva, care depozitează aici semințe agricole, ceea ce presupune o izolare termică excelentă”, a spus Costel Trandafir, Lazăr Real Estate, una dintre firmele specializate în dezvoltări imobiliare din cadrul Grupului Lazăr.
Depozitul buil-to-suit construit în 2021 este situat strategic la 6 km distanță de unitatea de producție actuală Corteva Agriscience și la 14 km de șoseaua de centură București, beneficiind de un acces facil către regiunile Muntenia, Dobrogea și Moldova, cele mai dezvoltate din punct de vedere al activității agricole.
Pentru Lazăr Logistics ultimii ani au fost marcați de investiții prin achiziționarea și modernizarea unei platforme industriale în comuna Bradu, în suprafață de aproximativ 5 hectare, pe care se află 25.000 m² de spații de producție și depozitare, la care se adaugă 2.000 m² de spații administrative. „Beneficiind de o poziționare extrem de avantajoasă pentru sectorul industrial, prin proximitatea față de autostrada A1 și față de drumul expres Pitești-Craiova, dar aflată și într-o zonă puternic dezvoltată din punct de vedere comercial, această investiție a fost un pas firesc și o carte câștigătoare pentru Lazăr Logistics, companie cu peste 15 ani de experiență în domeniul serviciilor logistice și al închirierii de spații industriale”, a spus Alina Ghinea, director de vânzări Lazăr Logistics.
În total sunt nu mai puțin de 14 companii în Grupul de firme Lazăr, Internațional Lazăr Company fiind implicată și în alte companii în parteneriat cu terți, dar la care a renunțat în timp, pentru a se focusa pe linii noi de business.
„Trebuie să recunosc capacitatea domnului Ion Lazăr, puterea de a vedea business-ul acolo unde noi, oamenii care lucrăm cu cifre, nu-l vedem. Și atunci, chiar dacă uneori mi-am arătat scepticismul pentru o investiție sau alta, i-am fost alături și l-am sprijinit. De ce? Pentru că în atâția ani m-am convins de un lucru: domnul Lazăr este un om de afaceri atipic. Un astfel de om se naște o dată la 1.000 de ani, are un miros și un simț al banului cu care te naști. Dumnealui vede bani unde eu văd doar cifre și până acum nu s-a înșelat si nici nu mi-a înșelat așteptările”, a spus Veronica Noșescu, directorul economic al ILC.
„Nu pot să spun că acești 30 de ani, care au trecut, au fost ușori. Au fost și momente mai grele. Am avut noroc că mi-a dat Dumnezeu o echipă bună și oamenii care în general au muncit pentru acest succes au excelat la capitolul loialitate. Acum, în acest moment foarte important, vreau să mulțumesc tuturor celor care fac parte din familia Internațional Lazăr Company, de la cei cu funcție de răspundere și până la șofer, buldozerist, excavatorist sau mecanic. Toți fac parte din familia Internațional Lazăr și sunt mândru de ei, sunt mândru de ceea ce am realizat împreună în cei 30 de ani de activitate”, a conchis Ion Lazăr.