
Într-o industrie dinamică, aflată într-o continuă schimbare, viteza de reacție pe piața spot, tarifarea rapidă și menținerea costurilor de operare sub control pot face diferența între câștigarea curselor sau nu, între profitabilitate și pierdere. În ajutorul transportatorilor și al expeditorilor deopotrivă vin platformele și programele digitale, bazate pe inteligență artificială, care înlocuiesc cu succes munca echipelor de ofertare și a dispecerilor. Spre deosebire de simpla automatizare a unor procese, programele IT bazate pe inteligență artificială deschid noi oportunități de inovare în business, analizând cu o „minte” aproape umană cele mai potrivite scenarii. Despre utilizarea AI și GenAI în transport și logistică a vorbit la Gala Tranzit reprezentantul Transporeon, Geanina Gerea.
Software-ul reprezintă o reuniune de idei care se concretizează într-un produs finit, fără a exista nicio limitare, nicio barieră fizică, atâta timp cât dezvoltatorul este dispus să exploreze tot felul de variante, inclusiv în afara paradigmei („out of the box”). Feedback-ul clientului este esențial și tocmai de aceea Transporeon oferă doar produse personalizate, a explicat Geanina Gerea. Începând încă de la dezvoltarea interfeței, programul este inspirat din comunicarea dintre oameni, astfel încât utilizatorii să se regăsească rapid în platformă și să o folosească ușor. Inteligența artificială (AI) permite un pas înainte în automatizarea proceselor din transport și supply chain (dar nu numai), cu beneficii semnificative în materie de costuri și de eficiență. „Prin AI încercăm să mutăm decizia de la oameni la mașini, iar software-ul să aibă acel «feeling» pe care îl au în general oamenii. Cu alte cuvinte, creăm un software care are la bază decizii.”
Autonomous Procurement: alocări mai rapide de curse
Modulul Autonomous Procurement, dezvoltat de Transporeon, ajută la vânzarea mai rapidă a serviciului de transport în special în cazul curselor spot, pentru că include cererea și oferta de preț. Tariful este calculat prin intermediul inteligenței artificiale, după un algoritm dezvoltat de Transporeon și având la bază datele puse la dispoziție de către expeditor. Timpul de alocare a curselor a scăzut foarte mult, la doar câteva minute, ceea ce a făcut ca volumele curselor spot în platformă să crească. Versiunea pentru transportatori Autonomous Quotation, lansată în toamna lui 2023, permite cărăușilor să coteze automat și elimină acest „du‑te, vino” asociat cu negocierea transporturilor spot. Rata de succes este de 10%.
„Când vorbim de inteligență artificială (AI) în Transporeon ne referim la ceva mai mult decât simpla automatizare. Aceasta din urmă permite implementarea unor procese la nivelul mașinăriilor, rezultatul fiind însă cunoscut de la bun început. Practic, totul este predictibil, doar că operațiunile nu mai sunt făcute de către oameni, crește rapiditatea și sunt eliminate potențialele erori umane. AI poate surprinde, rezultatele nefiind de la început cunoscute”, a explicat Geanina Gerea.
Dacă în urmă cu trei ani, cursele spot efectuate prin intermediul AI pe platforma Transporeon reprezentau trei procente din total volume, anul trecut ajunseseră la 10%, iar în prezent acestea reprezintă 20% din total. Cu alte cuvinte, 20% dintre solicitări primesc o ofertă de transport în zece secunde și 3% sunt curse spot organizate complet autonom. Creșterea este rapidă, pentru anul viitor estimându-se ca nu mai puțin de jumătate dintre curse să se realizeze pe bază de AI.
„Forța de muncă implicată de piața spot pentru elaborarea cotațiilor de preț (și care crește exponențial odată cu volumul) este eliminată prin adoptarea AI. Și, oricum, decuplarea forței de muncă de stabilirea prețurilor spot contribuie la creșterea numărului de tranzacții pe acest segment de piață extrem de dinamic. Astfel, pe lângă timpul rapid de răspuns, economiile pot fi semnificative”, a subliniat Geanina Gerea.
Transporeon mai propune Nexogen AI operator pentru planificarea operațiunilor de transport, de la momentul primirii comenzii și până la descărcarea mărfurilor, ținând cont de cele mai bune rute, taxe de drum, optimizarea numărului de kilometri parcurși pe gol și a timpului, dar și de alte condiții specifice pentru transportul respectiv.
GenAI: următorul pas în procesele autonome
Sunt foarte multe sarcini care se pot face mult mai repede și cu costuri mult mai mici, dacă se folosește tehnologia. Inteligența artificială generativă (GenAI), care permite programelor informatice bazate pe AI să se îmbunătățească singure grație arhitecturii proprii diferite, are ca principale beneficii experiența foarte bună pentru utilizatori, noi limite ale posibilităților tehnice și/sau economice și revoluția economică (transformarea costurilor fixe în costuri variabile și reducerea semnificativă a acestora, printre care cel mai important este cel cu personalul).
Și costurile hardware au fost inițial mai mari, însă în prezent, grație accesibilității cloud, și ele s-au redus. Tehnologia este accesibilă și acesta este pasul firesc spre dezvoltare. Fiecare companie trebuie însă să înțeleagă faptul că nu poate lua un software și implementa ca atare: este nevoie de muncă împreună cu echipa de dezvoltare, pentru a-l personaliza în funcție de nevoile specifice. Cert este că utilizarea GenAI decuplează liniaritatea dintre forța de lucru umană și dimensiunea business-ului, indiferent de ritmul de creștere al acestuia din urmă.
Autonomia generează bani pentru transportatori și permite economii importante pentru expeditori, în perioada următoare fiind estimată o creștere de 80% de la an la an. Pentru ca noua tehnologie inovatoare să aibă succes, tot ce trebuie să facă cei care se folosesc de ea este să învețe terminologia utilizată de sistem, inclusiv acele nuanțe fine, care pot face însă mari diferențe (de exemplu, termeni ca „expeditor” și „transportator” în loc de „shipper” și „cărăuș” și să le folosescă).
„Sutele de mail-uri de genul «Avem și noi un camion din Italia spre România», «Încărcare luni, livrare joi», «Posibil să ne extindem operațiunile în locația X, cât ar fi un cost în general» vor fi rezolvate mult mai rapid cu GenAI, pentru că software-ul extrage informația cheie și folosește creierul/mecanismul din Autonomous Cotation pentru strategia de tarifare, după care răspunde solicitantului. Cel mai interesant aspect este, de fapt, implementarea AI într-un domeniu de «free text» (email), rezolvând sarcini complexe de business.”