
Daimler Buses a prezentat în cadrul evenimentului Zilele Mobilității, desfășurat luna trecută la Berlin, în Germania, cele mai noi modele de autobuze electrice din portofoliu – eCitaro K și interurbanul eIntouro – alături de un software inovator pentru sistemul dual cu propulsie cu pilă de combustie pe hidrogen, precum și ultima generație de baterii NMC4. Soluțiile de electromobilitate sunt însoțite de servicii digitale dedicate autobuzelor electrice, obiectivul principal fiind eficiența energetică și creșterea autonomiei.
Prima ediție a Daimler Buses eMobility Days a avut loc în 2022, la Mannheim, constructorul german anunțându-și atunci strategia și programul pentru electrificarea gamelor de autobuze urbane, interurbane și autocare. Doi ani mai târziu, eCitaro este deja în operare pe mai multe piețe europene, iar eIntouro este foarte aproape de începerea producției de serie, fiind pregătit pentru o paletă variată de aplicații, de la transport de linie la scurte excursii sau transport de elevi, grație autonomiei de până la 500 km. În ceea ce privește autocarele, termenul pentru prezentarea primului model electric rămâne cel anunțat inițial, adică 2030, mai ales că dezvoltarea rețelelor europene de stații de încărcare întârzie – este nevoie de cel puțin 35.000 de stații electrice și 2.000 de stații cu hidrogen.
Versiunea electrică a consacratului model interurban de la Mercedes-Benz păstrează aceeași caroserie ca și varianta diesel, fiind echipată însă cu sistem de acționare electrică – având motor ZF Cetrax, dispus central desupra axei spate, de 320 kW, și baterii LFP de ultimă generație, cu o durată de viață garantată de 12 ani. Două pachete de baterii sunt disponibile pentru eIntouro, având 207 kWh fiecare: primul va fi instalat transversal înapoia axei față, pentru o distribuție optimă a greutății la bord, iar al doilea, opțional, pe locul fostului compartiment al motorului diesel. Bateriile LPF sunt preferate grație densității ridicate și timpului mai îndelungat de operare, de aproximativ zece ani, plus că permit o utilizare mai eficientă, de 95% a energiei stocate. Atât bateriile, cât și alte componente electrice de voltaj înalt au fost deja instalate și testate cu succes pe noul camion electric eActros.


eIntouro va fi disponibil în două variante de lungime, 12 și 13 m, pentru capacități de transport cuprinse între 50 și 63 de locuri, și, pentru prima dată într-un autobuz european, actualizările de software vor putea fi instalate „over the air”, fără vizită la atelier. Cabina șoferului este neschimbată față de versiunea diesel, păstrând configurația și echipările tipice unui autocar. Doar display-ul a fost modificat, pentru a include informațiile specifice unui vehicul electric (nivel de încărcare a bateriei, autonomie rămasă, putere disponibilă, consum de energie etc.). Sisteme precum Sideguard Assist 2, Frontguard Assist, sistemele de recunoaștere a semnelor de circulație, de monitorizare a presiunii din pneuri, Attention Assist și camera video pentru marșarier sunt incluse în echiparea standard. Opțional, vehiculul poate fi dotat cu sistemul de asistență activă la frânare ABA 6, iar camera video poate fi înlocuită cu sistemul MirrorCam de monitorizare 360O.
Pemiera mondială a eIntouro va avea loc în octombrie 2025 la Busworld Brussels, însă comenzile vor putea fi făcute începând cu primul trimestru al anului viitor.
Noul eCitaro K = electromobilitate într-o variantă compactă
Cu un diametru de virare de numai 17,28 m, eCitaro K se adaptează fără probleme pe orice traseu urban, grație dimensiunilor sale compacte – lungime de 10,63 m și ampatament de numai 4.398 mm. Sistemul de propulsie are la bază axa electrică ZF AVE 130, cu motoare având 125 kW fiecare amplasate deasupra roților (cuplu motor maxim 2×485 Nm). Cu o capacitate maximă de stocare a bateriilor de 588 kWh în versiunea actuală NMC3, eCitaro K garantează o autonomie de 400 km în condiții favorabile. În funcție de aplicație însă, vehiculul poate fi dotat cu patru până la șase pachete de baterii.
Pentru mai multă flexibilitate și accesul rapid la bord al celor 84 de pasageri maxim, eCitaro K poate fi configurat cu două sau trei uși. Interiorul este similar modelelor mai mari, la fel și postul de lucru al șoferului, iar pachetul de sisteme de siguranță și de asistență oferit în standard este similar cu cel al eIntouro.

eCitaro cu pilă de combustie pe H2, pentru autonomie și mai mare
eCitaro cu sistem auxiliar cu pilă de combustie (FCV) pe hidrogen (H2) oferă o autonomie suplimentară comparativ cu autobuzul electric pe baterii, modelul solo putând ajunge până la 600 km cu o singură încărcare (în condiții ideale de operare), iar modelul articulat, până la 500 km. Sistemul FCV, de 60 kW, este montat pe acoperiș și susține cu energie suplimentară, produsă la bord, bateriile având capacitate de minimum 295 kWh.
În viitor, modelul va putea fi operat exclusiv pe H2, fără ca bateriile să mai necesite încărcare externă în fazele de staționare. Este vorba doar de o schimbare de software, iar comparativ cu un autobuz a cărui funcționare se bazează 100% pe H2 și care are baterii cu capacitate mai mică, eCitaro H2 Mode va fi mult mai eficient, susțin specialiștii Daimler Buses, încât va putea stoca mai multă energie recuperată la frânare, grație bateriilor capacitive. De menționat că vehiculul vine cu trei moduri de operare (Autonomie maximă, Mod echilibrat, H2 Mode). Consumul mediu de H2 anunțat este de 6,3 kg/100 km la modelul solo, respectiv de 9,7 kg/100 km la cel articulat. eCitaro FCV H2 Mode răspunde astfel cerinței operatorilor care doresc să utilizeze H2 verde în locul energiei electrice de la rețeaua publică (dacă au o sursă de H2 ieftină) sau pentru un ritm mai intens de operare, care implică o disponibilitate mai mare a autobuzului. Autobuzul costă de 1,5 ori mai mult decât modelul electric pe baterii, iar varianta H2 Mode are același preț cu modelul inițial cu sistem pe hidrogen.
Cea de-a patra generație de baterii litiu-nichel-mangan-cobalt (NMC4), produsă în colaborare cu grupul polonez BMZ, are o densitate crescută de energie (+6%), ceea ce permite autobuzelor electrice să parcurgă distanțe mai lungi. Datorită încărcării lente la 150 KW, durata de viață a bateriei este prelungită. Se poate opta însă fără probleme și pentru încărcare ultra-rapidă, la maximum 300 kW, fără a afecta durata de viață a acumulatorului. Noile baterii NMC4 vor fi utilizate în tandem cu sistemele cu pilă de combustie pe H2 pentru modelele eCitaro, eCitaro G și eCitaro K de la începutul lui 2026.
Daimler Buses Solutions: totul dintr-o singură sursă
Daimler Buses Solutions GmbH consiliază clienții în drumul lor către electromobilitate și oferă servicii de proiectare și de construcție a infrastructurii electrice. Se poate furniza astfel întregul ecosistem eMobility dintr-o singură sursă, de la analiza de fezabilitate până la autobuze electrice configurate individual și infrastructura completă de electromobilitate (inclusiv construcție de instalații electrice, infrastructură de încărcare, baterii de stocare, sisteme de management al încărcării și alte servicii digitale).
La ora actuală sunt deja 40 de proiecte implementate, în special în Germania, dar și în Olanda, Belgia, Austria, Elveția, Italia, Polonia și Suedia (jumătate realizate în 2024). Nu este vorba doar despre proiecte de mobilitate construite de la zero, ci mai ales despre adaptarea depourilor actuale odată cu achiziția de vehicule electrice, pentru a le face cât mai eficiente, cu costuri minime. Daimler Buses Solutions GmbH a implementat deja și un proiect pe hidrogen, prima stație fiind construită la Mannheim. Toate proiectele sunt însoțite de contracte de service pe șapte sau zece ani, în colaborare cu furnizorii de sisteme electrice.
Pe măsură ce flota europeană de autobuze electrice crește se dezvoltă și rețeaua de ateliere Omniplus specializate pentru vehicule cu zero emisii, cu servicii suplimentare dedicate. Dintre acestea, Omniplus „On Battery Monitoring” oferă operatorilor de flote informații despre starea bateriilor de înaltă tensiune și recomandări privind utilizarea eficientă a acestora, iar „Starea garanției” monitorizează funcționarea optimă și previne posibile încălcări ale protocoului privind garanția.