Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investițiile în flotă, argumente pentru un tarif corect

Deși a început cu transportul județean și mai apoi urban acum peste 25 de ani, atunci când s-a ivit oportunitatea, Livio Dario a valorificat din plin segmentul curselor de convenție – care s-a dezvoltat masiv odată cu investițiile în producție și logistică din regiunea Ardealului – astfel că în prezent acesta reprezintă 90% din volumul de business al companiei. Flota modernă, înnoită mereu, și serviciile de calitate i-au adus operatorului din Alba Iulia contracte importante cu producători mari din zonă, creând stabilitate, dar și premisele dezvoltării ulterioare. În prezent, Livio Dario se bucură de încrederea partenerilor săi, care au înțeles că prețul cel mai mic nu este totul. Același principiu se aplică și la transportul ocazional, care cunoaște al doilea an consecutiv de creștere.

Livio Dario a inaugurat în iunie 2023 un nou punct de lucru la Cluj, pentru a fi mai aproape de clienții pentru cursele de convenție din zonă. Volumele de activitate au crescut semnificativ în ultimii ani pentru operatorul din Alba Iulia, inclusiv în regiunea Clujului, fiind susținute și de investiții substanțiale, în special în flota de autobuze, care a ajuns la 275 de unități. Vârsta medie a vehiculelor este de nouă ani – asta în condițiile în care ultimele achiziții au fost făcute pentru creșterea parcului auto, nu pentru înlocuire – iar ținta este de a reduce și mai mult media, până la 5-6 ani, și doar mașini minimum Euro 5.

2024 a adus o perioadă de consolidare, în care nu s-au mai făcut achiziții, însă pentru anul viitor este planificată creșterea parcului auto cu alte 20 de autobuze Intouro Hybrid și trei autocare. Deși se încearcă o strategie de uniformizare a flotei, din considerente de întreținere și service, în condițiile menținerii actualelor termene de livrare la vehiculele noi este greu de crezut că nu vor fi aduse și alte branduri, în funcție de clauzele din contractele de convenție încheiate.

Se intră ușor într-o etapă de maturizare a transportului de convenție, apreciază directorul Darius Poptean, în care mulți clienți (în special companiile mari) nu se mai orientează doar după cel mai mic preț, ci și după calitatea serviciilor oferite. În plus, acceptă mecanisme de reglare a tarifului, cum ar fi variația prețului la motorină, creșterea salariului minim etc. De altfel, ponderea carburantului din totalul cheltuielilor variază în medie între 30 și 50%, în funcție de autovehiculul folosit (microbuz sau autobuz), vechimea acestuia și numărul de kilometri parcuși lunar, iar salariile vin puternic din urmă, apropiindu-se de 40%. „Optimizări se mai pot face din planificarea judicioasă a vehiculelor pe curse, astfel încât timpul efectiv de lucru al șoferilor și gradul de încărcare să fie eficientizate la maximum. Un rol tot mai important au aici programele informatice, care fac raportări și dau cele mai potrivite soluții de alocare a resurselor.”

Inclusiv perioada contractuală a mai crescut puțin, de la 3-5 ani pentru un contract standard, până la șapte ani. Acest lucru oferă operatorilor siguranța elaborării unui plan de afaceri pe termen mediu și lung, inclusiv cu achiziția de vehicule noi dedicate, iar clienții pot beneficia de o ofertă mai bună de preț. În același timp, sunt beneficiari care optează din start pentru o anumită marcă de vehicule și doresc să fie implicați în configurarea acestora sau care au 2-3 branduri favorite, alegerea finală în această ultimă variantă fiind influențată și de timpul de livrare. „Separat de echipările ce țin de confortul călătoriei, în ultima vreme am mers pe autobuze hybrid, pentru a optimiza costurile de operare, și, în plus, am optat pentru un pachet mai complet de sisteme de siguranță. Chiar dacă prețul de achiziție crește puțin, merită fiecare leu.”

Confortul angajaților este cu atât mai important cu cât forța de muncă se aduce de la distanțe tot mai mari, iar timpul petrecut pe drum crește. Pentru a răspunde crizei de pe piața muncii, o parte dintre clienții Livio Dario au recurs la angajarea de lucrători asiatici, care sunt cazați în spații dedicate și care sunt transportați în fiecare zi la muncă și înapoi.

Pentru a optimiza la maximum utilizarea capacităților de transport pe cursele de convenție și a reduce costurile (inclusiv pentru beneficiar), vehiculele au fost dotate cu sisteme de numărare a călătorilor. Se monitorizează gradul de încărcare a vehiculelor, separat pe trasee și pe fiecare stație în parte, și se pot inclusiv cumula câte două curse, pentru ocuparea judicioasă a locurilor la bord și optimizarea numărului de șoferi folosiți.

Turismul crește al doilea an consecutiv

În paralel, cursele ocazionale au cunoscut o dinamică pozitivă, acest segment reprezentând puțin peste 5% din volumul total de activitate. În special turismul național a cunoscut o creștere importantă, 2023 fiind la nivelul de dinainte de pandemie, iar 2024, chiar peste (cu 20-30%). De remarcat că multe solicitări vin acum și prin noul punct de lucru de la Cluj: excursii școlare, team-building-uri etc. Se vede și o rafinare a cererilor, apreciază directorul Livio Dario, care, deși are tarife cu până la 40% mai mari decât media pieței, în funcție de vehicul, nu reușește să facă față tuturor solicitărilor. „Cine merge o dată cu o mașină nouă și în condiții optime de confort și siguranță pe cursă ocazională nici nu se gândește să mai caute altă variantă mai ieftină. Mai ales pentru grupuri cu nevoi speciale sau pentru cursele de copii nu se mai fac compromisuri în favoarea celui mai mic preț. Transportatorii trebuie să înceapă să aibă curaj și să investească în mașini mai noi, pentru că oamenii sunt dispuși să plătească diferența de tarif”, a explicat Darius Poptean.

În ceea ce privește cursele ocazionale internaționale, aici clienții sunt încă în mare parte orientați exclusiv spre preț, iar având în vedere și creșterea semnificativă a taxelor de drum în mai multe țări după ianuarie 2024, turismul extern este în scădere. „Din păcate, mulți clienți nu înțeleg faptul că doar din actualizarea tarifelor cu noile taxe de drum se impune o majorare de 10-15% pentru un autocar Euro 6. Acum, în țară, cu un autocar nou, se poate câștiga mai bine decât în Comunitate, fără nicio limitare legată de sezon.”

Județeanul, în picaj

Cea mai mare scădere în 2023 a fost înregistrată la transportul județean, unde, probabil de la 1 ianuarie 2025, se va pune stop. „Județeanul nu mai este profitabil, chiar și în ciuda aplicării unei majorări tarifare de 20% la începutul lui 2024; pasagerii sunt prea puțini. Am acceptat să operăm în continuare traseele mai vechi – pe care nici nu le-a licitat nimeni – până când consiliile județene vor găsi o soluție, astfel încât oamenii să nu rămână fără transport, dar probabil că de anul viitor vom rămâne doar cu cele trei trasee noi, câștigate la ultima atribuire – sunt foarte bine organizate, avem implementate sisteme de ticketing și de numărare a pasagerilor. Problema este că sunt multe trasee care nu se mai pot susține singure, iar consiliile județene nu înțeleg că trebuie să se implice cu subvenții dacă vor să aibă continuitate la transportul public. Prin simpla repetare la nesfârșit a licitației nu se întâmplă nimic. Chiar dacă nu există buget în anul în curs, compensarea transportului se poate prinde în bugetul anului viitor și sunt sigur că orice transportator ar accepta să lucreze dacă ar ști că își va putea recupera pierderea, chiar și cu întârziere. Pentru că nimeni nu dorește să lase oamenii fără soluții de mobilitate. În plus, sumele nu sunt mari: ar fi vorba de câteva mii de lei lunar pentru fiecare traseu, care să acopere diferența dintre încasări și costul de operare plus un minim de profit.”

De la începutul anului, Livio Dario a început transportul în Cugir cu autobuzele Mercedes-Benz Citaro hybrid achiziționate de municipalitate cu fonduri europene. Vehiculele, de 10 m lungime, sunt foarte bine configurate pentru dimensiunea orașului și pot accesa fără probleme toate traseele. Programul de transport a început în forță, din dorința de a atrage publicul spre autobuze, însă în scurt timp s-a dovedit supraestimat față de nevoile locuitorilor, astfel că încasările au fost la un nivel mult prea mic raportat la costurile de operare. Și, oricum, pentru a determina populația să renunțe la autoturismele personale se impun și alte măsuri coercitive, cum ar fi introducerea taxelor de parcare, interzicerea accesului în centrul orașului etc. În prezent, graficul de circulație a fost ajustat, cu focus pe perioadele de vârf și reducerea frecvenței în rest, aici sistemele de ticketing și de monitorizare a numărului de pasageri având un rol important.

Livio Dario operează și transportul urban din Sebeș, însă acolo municipalitatea are planuri mari de dezvoltare, a înființat o companie de transport public și a achiziționat – tot cu finanțare europeană – autobuze electrice, pe care le va opera în regie proprie. Rămâne de văzut care va fi deznodământul.

Zlatna este al treilea oraș din portofoliul Livio Dario de transport urban, dar acolo se mai operează doar curse de elevi. Locuri de muncă în localitate sunt puține, iar majoritatea celor angajați beneficiază de transport asigurat de angajatori pentru a ajunge la serviciu.

Șoferii, fidelizați cu un salariu corect

Criza de șoferi s-a mai estompat, cel puțin la transportul intern de pasageri. Conducătorii auto români își doresc să fie aproape de familie, astfel că mulți renunță la cursele internaționale și cer să fie mutați pe intern. De asemenea, numeroși șoferi profesioniști renunță la transportul de marfă în Comunitate pentru a se angaja în țară la firme de transport călători.

Un alt element important pentru fidelizarea șoferilor este plata unui salariu corect, care să se regăsească integral pe cartea de muncă. „Din păcate, este o practică veche în transporturi ca plata șoferilor să fie «la negru» sau «la gri» și astfel se pot face economii importante, ce le permit să oferteze un preț/km sub piață. Încă ne întâlnim de multe ori cu astfel de situații la licitațiile pentru contracte. Mă bucur că am clienți care au înțeles că nu totul se rezumă la tarif și că acolo unde diferențele dintre ofertele primite sunt mari, cu siguranță ceva nu este în regulă”, a explicat Darius Poptean.

Directorul Livio Dario atrage atenția asupra faptului că, din păcate, un procent încă important dintre companiile multinaționale cu operațiuni în România sunt orientate cu precădere spre obținerea celui mai mic preț, iar acesta se poate obține fie din neplata corectă a salariilor, fie din utilizarea unor autobuze foarte vechi, așa cum sunt multe dintre cele importate din Occident la prețuri derizorii.

După extinderea din 2024 a flotei va urma o pauză în ceea ce privește investițiile, următorul pas – după 2026 – fiind planificat pentru înnoirea parcului auto, fără alte creșteri suplimentare. Transportul de convenție reprezintă acum 90% din volumul de activitate al companiei și acest segment urmează să fie dezvoltat și pe viitor, întrucât permite o predictibilitate sporită și realizarea unui plan de afaceri pe termen mediu.

Articole similare

Ad