Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul turistic și ocazional oferă numeroase oportunități

Pe măsură ce destinațiile turistice europene tradiționale sunt tot mai restrictive în ceea ce privește accesul cu autocarul, din cauza presiunii pe reducerea poluării, statele central și est-europene – printre care și România – intră în vizorul tour-operatorilor internaționali, cu efect direct și imediat asupra incoming-ului. Separat, țara noastră este gazda a tot mai multe evenimente culturale și politice de referință, pentru care este necesară organizarea transportului la nivel local. Toate aceste schimbări au un impact pozitiv asupra segmentului de transport turistic și ocazional, iar estimările pentru anii viitori indică o creștere și mai mare a volumelor de business aici. În același timp, transportul internațional de linie traversează o perioadă dificilă, iar operatorii cu tradiție în domeniu caută alternative pentru a-și menține competitivitatea.

Cererea pe segmentul transportului ocazional a atins nivelul de dinainte de pandemie, creșterea având loc în special în ultimul an. Este vorba mai ales de incoming, foarte mulți străini vizitând acum țara noastră. „Cifrele realizate de Christian Tour, de Karpaten sau de alte agenții de turism au crescut semnificativ, chiar dacă transportul aerian a câștigat mult teren în ultimii ani. Nici autocarele nu au stat însă degeaba și toți transportatorii ar trebui să înregistreze creșteri de business pe ocazional”, a declarat Mircea Fartais, specialist în transporturile ocazionale, cu prilejul Galei Tranzit de la Cluj. Din această perspectivă, colaborarea cu agențiile de turism locale reprezintă o oportunitate indiferent de oraș sau de zonă a țării.

Augustin Hagiu, reprezentant al Vista Lines Internațional, a confirmat faptul că există un interes tot mai mare din partea turiștilor europeni și non-europeni de a vizita România și regiunea balcanică în general, iar cifrele demonstrează acest lucru, creșterea din ultimul an fiind de 30% comparativ cu perioada 2022-2023. În ceea ce privește transportul ocazional în Comunitate, din 2025 vom asista cel mai probabil la o reconfigurare consistentă, este de părere Hagiu, pe fondul interdicțiilor de a intra cu autocarele în tot mai multe metropole occidentale, dar și al taxelor de drum și de poluare uriașe. Deocamdată la noi ori în celelalte țări din regiune nu ne confruntăm cu această problemă, iar apetitul turiștilor din Asia, Statele Unite, Orientul Mijlociu, dar și din Europa de a face vacanțe cu autocarul se va canaliza spre Peninsula Balcanică. Operatorii de aici trebuie să fie pregătiți, iar acest lucru presupune – pe lângă vehicule cu un anumit nivel de confort – șoferi care să aibă o pregătire minimă pentru a putea interacționa cu vizitatorii străini, dar și pentru a avea o atitudine profesionistă înainte, în timpul și la finalul cursei. Modul în care se gestionează anumite situații de criză ce pot apărea, în care se discută despre traseul urmat sau de variante alternative mai eficiente, accesarea zonei aeroportului, întâmpinarea clienților sau alte detalii care la prima vedere poate nu par importante pot face diferența în alegerea unui operator sau a altuia.

Separat, transportul ocazional pentru evenimente (corporate, sportive, culturale etc.) care au loc pe teritoriul țării noastre reprezintă o altă sursă de creștere a volumelor pentru operatori. „Anul acesta, pentru prima dată, am integrat transportul rutier cu cel feroviar pentru un eveniment muzical de mare calibru, cu 120.000 de participanți. Iar pentru următorii ani sunt anunțate proiecte la fel de interesante, unde îi invităm pe colegi să ne unim forțele. Sub aspect general, este bine să ne uităm spre ocazional, să mergem pe această nișă și să colaborăm”, a precizat Augustin Hagiu. „Dar, pentru a putea să ne organizăm foarte bine, trebuie să știm care este parcul de autocare disponibil la orice moment la nivel național pentru astfel de aplicații, eventual pe o platformă online de tip «booking» pentru rezervarea transportului ocazional. Activitatea poate fi eficientizată prin diminuarea costurilor operaționale, iar asta înseamnă un număr cât mai mic de kilometri parcurși pe gol.”

Transportul internațional de linie se reinventează

Piața transportului internațional de pasageri de linie este la o răscruce, iar profilul călătorului din urmă cu 25 de ani este pe cale de dispariție. Oamenii care, în anii 2000, mergeau să lucreze în străinătate au îmbătrânit, iar generația „Facebook” nu mai este dispusă să facă aceleași eforturi. „Suntem într-o perioadă de reinventare la nivelul companiei, pentru a veni în întâmpinarea pasagerilor tineri cu oferte pe gustul lor. Cu siguranță nu renunțăm la acest segment de business, care reprezintă cea mai mare pondere în activitatea noastră, însă ne uităm și la transportul ocazional cu mai mare atenție, pentru că aici tendința este încă de creștere în România. Vedem asta și intern, în grupul nostru de firme, unde avem agenții de turism tour-operatoare care organizează chartere în Europa. Sunt cereri și din partea altor agenții mari din țară și din străinătate pentru închiriere de autocare, inclusiv pentru diferite evenimente care au loc în România”, a explicat Ioan Sighiartău, cu prilejul Galei Tranzit.

Administratorul companiei bistrițene Tabita Tour este de părere că momentul de a opera de unul singur prin Europa a trecut și viitorul îl reprezintă parteneriatele și rețelele de transport.

Provocarea de a găsi soluții cât mai eficiente este cu atât mai mare cu cât costurile de operare au crescut semnificativn în ultimii ani. „Costul/km este influențat cel mai mult de combustibil. Într-adevăr, prețul carburantului nu poate fi controlat. Este însă în puterea transportatorilor să controleze cum este consumat acest combustibil odată ajuns în rezervor. Una dintre soluții este utilizarea de autocare cât mai noi, eficiente din punct de vedere al consumului de carburant.” În acest sens, Tabita Tour a achiziționat anul acesta cinci autocare noi și a comandat alte cinci, care vor fi livrate în 2026.

Un alt element de cost la fel de important îl reprezintă forța de muncă. „În România, costul este mare prin raport cu productivitatea și calitatea muncii, pentru că șoferii nu înțeleg să lucreze și în țară la fel de bine cum o fac afară, deși sunt plătiți la fel de bine sau poate chiar peste. Depinde de fiecare companie ce politici de stimulare și de recompensă implementează intern”, a arătat Ioan Sighiartău. De asemenea, taxele de drum au crescut foarte mult în ultimii ani, iar aici chiar nu prea sunt variante, întrucât autocarele „verzi” sunt încă doar în fază de proiect.

Prin comparație, costul pe cursele internaționale de linie este mai scăzut decât la ocazionale, deoarece impactul cheltuielilor fixe în prețul/km este cu atât mai redus cu cât numărul de kilometri parcurși este mai mare. O altă provocare la transportul ocazional este cât de mult are de lucru un autocar pe lună, respectiv pe an, mai ales că acest segment are un puternic caracter sezonier.

Plată în avans la ocazional

Tocmai pentru a face față pe o piață tot mai dificilă din cauza costurilor de operare în creștere, este esențial ca plata curselor ocazionale să se facă în avans, susține Augustin Hagiu. „Mare parte dintre transportatori practică plata în două trașe: avans la început și restul banilor la încheierea turului. Practica este foarte riscantă, în special în cazul clienților noi și, pe de altă parte, agențiile de turism nu lucrează așa, ci solicită plata facturii integral în avans. Cel puțin agențiile occidentale doar așa procedează și ar fi bine să respecte această regulă și atunci când contractează operatori români. Trebuie să îi învățăm să plătească prețul transportului integral în avans, iar dacă apar pe parcurs cheltuieli suplimentare, acestea să se discute punctual. Finanțarea agențiilor de turism crește costul operațional, plus că există mereu riscul de neîncasare. Pe de altă parte, trebuie să ridicăm calitatea serviciilor oferite, pentru că multe cereri venite din incoming sunt pentru un anumit nivel de confort și echipare a vehiculelor.” Cert este că Europa este tot mai greu de accesat și presupune tot mai multe riscuri, astfel că o reorientare a transportatorilor spre curse ocazionale în țară poate reprezenta o oportunitate. În acest sens, investițiile în imagine și în digitalizarea companiei sunt foarte importante, mai ales acum, când noua generație de pasageri este atât de conectată.

Taxele de drum îngenunchează transportul rutier

Europa trece prin schimbarea modului în care vehiculele grele achită taxele de drum, iar România se va alinia la acest sistem nou, care pune în prim plan emisiile de CO2, a atras atenția Claudia Barbu, director de marketing DKV Mobility. Decizia Comisiei Europene de modificare a eurovinietei în funcție de emisiile de CO2 are ca scop reducerea acestora până în 2030, iar în vizor sunt vehiculele grele, camioane și autocare. Practic, norma Euro nu mai este importantă în stabilirea taxei, ci cantitatea de CO2 emisă de un vehicul. Autocarele, indiferent de vechime sau de norma euro, sunt încadrate – conform directivei eurovinietei – la clasa de taxare I, adică cea mai scumpă. Uniunea Europeană este chemată să rectifice directiva, pentru a veni cu diferențieri ulterioare care să țină cont de nivelul de poluare, dar deocamdată nu s-a anunțat nimic.

Impactul schimbării este deja resimțit în țări care au fost mai „harnice” în introducerea noilor taxe, un exemplu fiind chiar Ungaria, care de la 1 aprilie a.c. și-a crescut taxele de drum de zece ori. De asemenea, Germania, Austria și Cehia și-au mărit deja taxele în funcție de emisiile de CO2, iar Slovacia urmează în curând. Presiunea este foarte mare și toate statele trebuie să se alinieze până în 2028 la taxarea pe CO2 și respectiv pe distanța parcursă (vinieta pe zi va fi înlocuită de o vinietă/km).

În România, în 2026 va intra în vigoare sistemul Toll-RO pentru utilizarea drumurilor naționale. Se vehiculează un cost de circa șase ori mai mare decât în prezent, însă propuneri concrete vor fi anunțate în primăvara anului viitor.

Chiar dacă nu se pot obține reduceri de taxe, este foarte important să se evite amenzile pentru neplata corectă a sumelor datorate. La transportul internațional există frecvent situații în care șoferii nu introduc la timp sau nu conectează din timp aparatele de taxare, sistemele de înregistrare de pe autostrăzi nu îi recunosc (multe fac monitorizare prin satelit) și apar porțiuni de drum pentru care nu sunt înregistrate taxele aferente, după care apar sancțiuni. În acest sens, șoferii trebuie instruiți să fie atenți la toate micile detalii, pentru a se asigura că plata taxelor de drum se face corect.

Articole similare

Ad